لزوم توجه ویژه به ژئوتوریسم

    محمدرضا بهرامن بر لزوم توجه ویژه به موضوع ژئوتوریسم تأکید کرد و گفت: سرزمین ایران به دلیل ساختارهای زمین‌شناسی خود به عنوان بهشت این حوزه در دنیا معرفی شده و ما باید از این فرصت برای رونق گردشگری در کشور استفاده کنیم. رییس خانه معدن ایران در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: در ایران […]

 

 

محمدرضا بهرامن بر لزوم توجه ویژه به موضوع ژئوتوریسم تأکید کرد و گفت: سرزمین ایران به دلیل ساختارهای زمین‌شناسی خود به عنوان بهشت این حوزه در دنیا معرفی شده و ما باید از این فرصت برای رونق گردشگری در کشور استفاده کنیم.

رییس خانه معدن ایران در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: در ایران افراد معدودی به دنبال اجرای طرح‌های جدید در حوزه‌های مختلف می‌روند و در بحث گردشگری نیز بیش‌تر روی شهر‌ها و آثار شاخصی که البته سرمایه ملی ما هستند تمرکز شده است در حالی که امروزه در دنیا انواع جدیدی از گردشگری مطرح شده‌اند و کشور‌ها از سرمایه‌های مختلف طبیعی و جغرافیایی خود برای جذب گردشگر بهره می‌گیرند.

وی افزود: در ایران کویرها، مناطق کوهستانی و پدیده‌های زمین‌شناسی با ویژگی‌های کم‌نظیری وجود دارند که باید در مورد آن‌‌ها در سطح بین‌المللی تبلیغ صورت گیرد و زمینه حضور گردشگران خارجی علاقه‌مند به این حوزه در کشور فراهم شود چرا که بسیاری از گردشگران علمی و پژوهشگران علم زمین‌شناسی علاقه‌مند به مطالعه این پدیده‌ها هستند.

رییس خانه معدن ایران بیان کرد: بحث ژئوتوریسم علاوه بر تمرکز بر گسترش گردشگری خارجی، در بعد داخلی نیز اهمیت ویژه‌ای دارد و می‌توان افراد را در سنین مختلف حتی از دوران دبیرستان برای آشنایی با ساختارهای زمین‌شناسی کشور تشویق کرد.

استفاده از ظرفیت معدن‌‌ها برای گسترش ژئوتوریسم

بهرامن یکی از جنبه‌های مطرح را در بحث ژئوتوریسم موضوع معدن دانست و افزود: در ایران تعداد زیادی معدن متروکه وجود دارد که دیگر استخراجی از آن‌‌ها صورت نمی‌گیرد و می‌توان آن‌‌ها را به موزه‌ای برای آشنایی با بخش‌های مختلف یک معدن و چگونگی کار در آن تبدیل کرد.

این فعال بخش معدن ادامه داد: تعداد زیادی از معادن در ایران نیز به سطوح عمیق خود رسیده‌اند و می‌توان با طراحی ویژه‌ای طبقات فوقانی آن‌‌ها را برای بازدید گردشگران آماده کرد.

به گفته وی این اقدام در کشورهای دیگر نیز تجربه شده و برای مثال در لهستان، طبقات فوقانی معدن بسیار بزرگی از نمک، در اختیار گردشگر قرار دارد و در عمق ۱۵۰۰ متری آن استخراج انجام می‌شود.

رییس خانه معدن ایران گفت: این تشکل مطالعاتی را در مورد جنبه‌های مختلف ژئوتوریسم انجام داده و ما آمادگی خود را برای اقدام در این زمینه به سازمان‌های دولتی مرتبط اعلام کرده‌ایم اما برای هر نوع اقدام عملی نیازمند همکاری آن‌‌ها هستیم.

بهرامن افزود: معدن نخلک در استان اصفهان از جمله معادن تعطیل شده کشور است که ما پیشنهاد آماده‌سازی آن برای حضور گردشگر را تا عمق ۷۰ متری مطرح‌کرده‌ایم.

این فعال حوزه معدن بیان کرد: توجه به موضوع ژئوتوریسم به ویژه در حوزه معدن دستاوردهای مختلفی را به دنبال دارد از جمله حفظ منابع طبیعی، افزایش شناخت افراد در مورد محیط‌زیست و ضرورت حفظ آن، درآمدزایی ارزی برای کشور و رونق کسب و کار بنگاه‌های فعال در این حوزه و جذب نقدینگی.

ضرورت افزایش نقش زنان در بخش معدن

وی به تلاش‌های خانه معدن ایران برای تقویت حضور زنان در این حوزه اشاره کرد و گفت: در همین راستا ۳ دوره از همایش بانوان معدنکار نیز برگزار شده است.

بهرامن تأکید کرد: زنان می‌توانند در بخش‌های مختلف مرتبط به فعالیت‌های معدنی نقش کلیدی داشته باشند اما شاید در بعضی بخش‌های غیرمهندسی و کارگری حضور آن‌ها کمرنگ‌تر باشد.

رییس خانه معدن ایران افزود: هدف ما معرفی و افزایش توانمندی زنان در این حوزه است چرا که تفکیک جنسیتی در بسیاری از فعالیت‌های معدنی از جمله اکتشاف معنا ندارد اما متأسفانه در ایران از سال‌های پیش از انقلاب اسلامی تاکنون این تفکیک مطرح بوده است.

وی بحث‌های مرتبط با محدودکردن ظرفیت‌های دانشگاهی برای دختران را در همین راستا ارزیابی کرد و گفت: این طرح از ابتدا مبنای اشتباهی داشت و خانه معدن به عنوان تشکلی فراگیر که اعضای آن را زنان و مردان تشکیل می‌دهند به آن اعتراض کرد به گونه‌ای که توانست تا حد زیادی اجرای آن را محدود سازد.

 

بهرامن با اشاره به این‌که در دنیای امروز ابزارهای کار در معدن دیگر سنتی و قدیمی نیستند که به فعالیت یدی زیادی نیاز داشته باشند، گفت: در حال حاضر ابزارهای مهندسی و تکنولوژی‌‌های نوینی در بخش معدن وجود دارد که استفاده از آن‌‌ها نیازمند قدرت ذهن، دقت و مسؤولیت‌پذیری است و زنان در این زمینه‌ها توانایی بالایی دارند.