گروه خودرو- رئیس ستاد مدیریت حملونقل و سوخت کشور، با بیان اینکه از دو هزار دستگاه اتوبوس ثبتسفارش شده، ۱۶۵۵ تأییدیه اولیه ارزی را دریافت نکردند، گفت: محدودیتی برای خرید اتوبوس تعیین نشده و از هر کشوری امکان خرید وجود دارد. البته برندهای اروپایی به دلیل خدمات پس از فروش در اولویت خریداران هستند و […]
گروه خودرو- رئیس ستاد مدیریت حملونقل و سوخت کشور، با بیان اینکه از دو هزار دستگاه اتوبوس ثبتسفارش شده، ۱۶۵۵ تأییدیه اولیه ارزی را دریافت نکردند، گفت: محدودیتی برای خرید اتوبوس تعیین نشده و از هر کشوری امکان خرید وجود دارد. البته برندهای اروپایی به دلیل خدمات پس از فروش در اولویت خریداران هستند و از آنجایی که این اتوبوسها کارکرده هستند، محدودیت تحریمی نداریم. به گزارش مناقصهمزایده، علیرضا احمدی؛ درباره برنامه و اقدامات برای نوسازی ناوگان اتوبوسی کشور، اظهار داشت: نوسازی ناوگان اتوبوسی کشور بسیار اهمیت دارد از اینرو دولت برای نوسازی ناوگان و واردات اتوبوس، اقداماتی را در حوزه کلان انجام داده است. قرار بر این بود که پنج هزار دستگاه اتوبوس تا سقف پنج سال کارکرده در قالب مصوبه اربعین وارد کشور شود اما از آنجایی که واردات اتوبوس موضوع جدیدی بود، دستگاههای مرتبط آمادگی اجرای این مصوبه را نداشتند. وی ادامه داد: باید توجه داشت در واردات کشنده از آن سالی که احکام دائمی ابلاغ شد تا سالی که اولین گروه ناوگان وارد کشور شد، حدود دو سال زمان برد. مصوبه واردات اتوبوس هم در سال گذشته در قالب مصوبه اربعین ابلاغ شد، بعد از آن هم این موضوع ذیل قانون بودجه با عنوان بخشی از آییننامه اجرایی بند (ص) تبصره ۷ قانون بودجه و پس از آن الزاماتی برای دستگاهها مطرح شد تا هماهنگیهای بیندستگاهی به اجرا برسد. رئیس ستاد مدیریت حملونقل و سوخت کشور، با انتقاد از فرآیند پیچیده واردات اتوبوسهای جدید به ناوگان، گفت: ۱۵ مرحله مختلف عریض و طویل برای واردات اتوبوس در نظر گرفته شده است، بهطوریکه از یک وزارتخانه صمت، چهار معاونت از آن درگیر این موضوع هستند. در نهایت اختیارات درباره ثبتسفارش به تأیید فنی آن ناوگان محدود شد و اجرای اقدامات برای شناسه کالا، تأییدیه اولیه ارزی و فنی و تأیید نهایی ارزی و تأیید شرکتهای واردکننده بین چند دستگاه توزیع شد. البته به غیر از این چهار معاونت در وزارت صمت، سایر دستگاهها از جمله بانکمرکزی، سازمان استاندارد، محیطزیست، مرکز ملی شمارهگذاری و… درگیر تأییدیههای مورد نیاز در این طرح میشوند. بنابراین در این فرآیند اربابرجوع برای پیگیری این موضوع، تنها در یک وزارتخانه باید به چهار معاونت مراجعه و باید پروسه زمانبری را طی کند. احمدی؛ افزود: مشکل مهم در واردات اتوبوس، بحث ارزی است و علیرغم توافقاتی که در کلان این موضوع بین وزارت صمت، وزارت راهوشهرسازی و بانکمرکزی انجام شد، اما بارگذاری در سامانه صورت نگرفته بود و سقف و سابقهای برای آن لحاظ نشده و برای ویرایش دسترسی ایجاد نشده بود. وی درباره سقف واردات اتوبوس در قانون، اظهار داشت: سال گذشته در قانون پیشبینی شد در قالب مصوبه اربعین دو هزار دستگاه اتوبوس و ۳۵۰۰ دستگاه اتوبوس در قالب اعلام عمومی سازمان راهداری و حملونقل جادهای وارد شود و انتظار داشتیم بخشی از این واردات به ناوگان اضافه شود اما ۱۰ درصد این موضوع هم محقق نشد و تنها در یک مرحله ۵۰ دستگاه اتوبوس و در مرحلهای هم ۳۰ دستگاه اتوبوس وارد گمرک شد که این عدد بسیار پایین است. رئیس ستاد مدیریت حملونقل و سوخت کشور، با بیان اینکه البته ثبت سفارشها انجام شده است، گفت: در صف ثبت سفارش درخواست وجود دارد و بیش از دو هزار دستگاه اتوبوس هم برای دریافت شناسه کالا ثبت سفارش شده اما همانطور که گفته شد یکی از مهمترین مشکلات منشأ ارز است که تأیید نگرفته و واردات دچار مشکل شده است. باید توجه داشت تا فرآیند ثبت سفارش کامل نشود اجازه واردات کالا به گمرک هم داده نمیشود. وی ادامه داد: تعدادی از اتوبوسها وارد شده و تأییدیه فنی را هم دریافت کردهاند و تا کنون ۳۶۵ اتوبوس بینشهری وارد شده که ۲۸۷ دستگاه از آن تأییدیه فنی را دریافت کردند اما در مرحله تأمین ارز متوقف ماندهاند. مابقی هم در مرحله ثبت سقف و سابقه ارزی متوقف شدند و از ۳۶۵ دستگاه اتوبوس کمتر از ۱۰۰ دستگاه توانستهاند تخصیص ارزی را دریافت کنند و به عبارت دیگر ۱۶۵۵ تأییدیه اولیه ارزی را دریافت نکردند. احمدی؛ تأکید کرد: محدودیتی برای خرید اتوبوس تعیین نشده و از هر کشوری امکان خرید وجود دارد البته برندهای اروپایی به دلیل خدمات پس از فروش در اولویت در خریداران هستند و از آنجایی که این اتوبوسها کارکرده هستند محدودیت تحریمی نداریم.
رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیطزیست، با اشاره به اینکه اتوبوسهای وارداتی باید حتماً استاندارد یورو۵ و کارکرد حداکثر پنج سال را داشته باشند، اظهار کرد: این اتوبوسها از سوی سازمان ملی استاندارد و سازمان حفاظت محیطزیست بازرسی فیزیکی میشوند تا تجهیزات مرتبط با آلایندگی آنها حذف نشده باشد. به گزارش […]
دیدگاه بسته شده است.