مچ‌اندازی دوباره مخابرات و شاتل!

مچ‌اندازی دوباره مخابرات و شاتل! ماجرای خدمات تلفن ثابت FCP‌ها و قرارداد اتصال متقابل گروه ارتباطات- یکی از شرکت‌های دارنده پروانه ارتباطات ثابت (FCP) در حالی اقدام به ارایه خدمات تلفن ثابت با پیش شماره ۹۱۰۰ و ارزان‌تر از تعرفه مخابرات در تهران کرد که ظاهرا مخابرات، اینترکانکشن خود را با آن قطع کرده و […]

مچ‌اندازی دوباره مخابرات و شاتل!

ماجرای خدمات تلفن ثابت FCP‌ها و قرارداد اتصال متقابل

گروه ارتباطات- یکی از شرکت‌های دارنده پروانه ارتباطات ثابت (FCP) در حالی اقدام به ارایه خدمات تلفن ثابت با پیش شماره ۹۱۰۰ و ارزان‌تر از تعرفه مخابرات در تهران کرد که ظاهرا مخابرات، اینترکانکشن خود را با آن قطع کرده و مانع ادامه فعالیت آن شده است.

به گزارش مناقصه‌مزایده؛ اوایل هفته گذشته یکی از شرکت‌های اینترنتی با در دست داشتن پروانه ارتباطات ثابت (FCP) که امکان واگذاری تلفن ثابت را به دارندگان آن می‌دهد، اقدام به واگذاری این خدمت کرد اما ۳ روز بیش‌تر نگذشت که براساس اظهارات امور مشتریان شاتل، شرکت مخابرات ایران اقدام به قطع اتصال متقابل کرد.

این شرکت به‌کار بران خود گفت:

«بی‌گمان شما کاربر عزیز اطلاع دارید که به تازگی خدمات تلفن بر روی اپلیکیشن ShatelTalk را ارایه کرده که خوشبختانه با استقبال اعضای خانواده شاتل روبه‌رو گردیده است.

ضمن آن‌که این فعالیت براساس پروانه قانونی صادر شده و با حمایت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات آغاز شده است، شرکت مخابرات ایران (و مخابرات استان‌ها) در پی اقدامی غیررقابتی طی روزهای گذشته ارتباطات این شرکت را قطع کرده‌اند.

بر این اساس، این موضوع در حال پیگیری توسط مقامات محترم وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی است و انتظار داریم ظرف روزهای آینده این مشکل و رفتار غیررقابتی صورت گرفته، برطرف شود.

با توجه به این موضوع، واگذاری سرویس تا حل این مشکل متوقف خواهد بود. چه آن‌که عزیزانی که تاکنون این سرویس را تهیه کرده‌اند شاهد مشکلاتی در تماس‌های خود خواهند بود.»

این موضوع در حالی اتفاق افتاده که پروانه‌های FCP دو سال گذشته با هدف تجمیع پروانه‌های سابق ارتباطی و اینترنتی اعم از PSTN، PAP، ISDP و ISP تدوین شد.

حسین‌فلاح‌جوشقانی، معاون نظارت و اعمال مقررات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی- در ارتباط با این اتفاق پیش آمده طی گفت‌وگویی با رسانه دولت گفته است: این اتفاق در حال بررسی است و هنوز مشخص نیست که چرا مخابرات این کار را انجام داده است. ما از مخابرات در خواست کرده‌ایم تا دلایل خود برای قطع اینترکانکشن (اتصال متقابل) این شرکت اینترنتی که به تازگی اقدام به ارایه خدمات تلفن ثابت کرده بود را اعلام کند.

وی افزود: این شرکت تمامی مستندات خود برای این اقدام را تحویل رگولاتوری داده و ما باید براساس روال بررسی‌های خود بر این مستندات را انجام دهیم اما در نهایت تا شنبه نتیجه بررسی‌های خود را اعلام خواهیم کرد.

او در پاسخ به این سؤال هم که چرا مخابرات قبل از اعلام شکایت خود از این شرکت اینترنتی به رگولاتوری، به صورت خودسرانه اقدام به قطع ارتباط سرویس تلفن ثابت این شرکت اینترنتی کرده، گفت: اگر مشکلی از نظر قانونی در ارایه این سرویس بود مخابرات باید آن را به رگولاتوری اعلام می‌کرد و ما هم اگر کار این شرکت اینترنتی خلاف مصوبات پروانه FCP عمل کرده بود، قطعاً با آن برخورد می‌کردیم.

شرکت شاتل قرارداد اتصال متقابل را امضا نکرده است

به دنبال انتشار پیام یکی از شرکت‌های اینترنتی مبنی بر این‌که شرکت مخابرات ایران مانع ارایه خدمات تلفن ثابت توسط دیگر بازیگران FCP شد، شرکت مخابرات بیانیه‌ای را منتشر کرد.

به دنبال انتشار پیام یکی از شرکت‌های اینترنتی مبنی بر این‌که شرکت مخابرات ایران مانع ارایه خدمات تلفن ثابت توسط دیگر بازیگران FCP شد، شرکت مخابرات بیانیه‌ای را به شرح زیر منتشر کرد:

« ۱- برای برقراری ارتباطات بین شبکه تلفنی ثابت شرکت شاتل با شبکه‌های موجود سایر اپراتور‌ها نیازمند قرارداد اتصال متقابل است که این شرکت اقدامی برای امضا این قرارداد نکرده است. در نتیجه مشخص نیست هزینه‌های مربوط به دولت، شرکت ارتباطات زیر ساخت و شرکت مخابرات ایران که قرار است تأمین‌کننده زیر ساخت ارتباطی باشند چگونه باید پرداخت شود. لذا این شرکت می‌بایست در اسرع وقت مانند سایر اپراتور‌ها (همراه و ثابت) نسبت به امضا قرارداد براساس هزینه‌های تمام شده اقدام کند تا بتواند از مزایای ارتباط متقابل برخوردار شود.

۲- شرکت مذکور نه تنها با شرکت مخابرات ایران بلکه با اپراتور‌های تلفن همراه هم قرارداد اتصال متقابل امضا نکرده است و لذا مشترکان احتمالی این شرکت قادر به ارتباط اینترنتی فقط با مشترکان اپراتور مذکور خواهند بود.

۳- برقراری ارتباط متقابل توسط این شرکت در ۶ استان به‌طور آزمایشی بوده و علی‌رغم عدم امضاء قرارداد اتصال متقابل، در دو استان که چند مشترک دارد ارتباط این شرکت بر قرار است.

۴ – آنچه تاکنون توسط شرکت شاتل اعلام شده، تست تلفن ثابت بر بستر اینترنت برای توسعه آی‌اتی بوده است. در این خصوص شرکت مخابرات ایران هم نسبت به هر گونه همکاری در چارچوب قوانین و مقررات استقبال کرده و آماده همکاری خواهد بود.

۵ – مصداق ادعای شرکت مخابرات ایران در ادعای بند فوق اجرای مصوبه ی ۲۳۰ ابلاغ شده از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در خصوص ارایه امکانات مورد نیاز شرکت‌های FCP و PAP است که این شرکت طی سال جاری با راه‌اندازی سامانه ثبت مکانیزه درخواست‌های شرکت‌های دارنده پروانه، نیاز‌های شرکت‌های فوق را در اختیار آنان قرارداده است و در این میان شرکت شاتل تمامی امکانات مورد درخواست خود را دریافت کرده است.

این خدمات از طریق همین سامانه به‌صورت بر خط (آنلاین) توسط سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی پایش و نظارت کامل شده و ضمناً تمامی خدمات درخواستی شرکت‌های دارنده پروانه و ارایه شده به آنها در سراسر کشور، توسط شرکت مخابرات ایران کنترل و بررسی می‌شود.

در پایان انتظار می‌رود مسؤولان شرکت شاتل ضمن رعایت اخلاق حرفه‌ای و احتراز از فرافکنی، مقید به رعایت مقررات تعاملی و مناسب با دیگر بازیگران این عرصه باشد و با تعامل و براساس مجوز‌ها و مقررات اهداف خود را پیگیری کنند.»

با تمام این اوصاف و اظهارنظرات دو شرکت باید منتظر نتیجه بررسی‌های رگولاتوری بمانیم.

منابع:

خبرگزاری تسنیم

روابط عمومی شرکت مخابرات

 

روابط عمومی شرکت شاتل