خودروسازان ایرانی تمایلی به صادرات ندارند

به گفته عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی ایران و روسیه، تجربه صادرات خودروهای ایرانی به روسیه نشان داده که خودروسازان ایرانی تمایل بیشتری برای عرضه خودرو در بازار داخل دارند و از صادرات به کشور روسیه استقبال نمی‌کنند. به گزارش ایلنا، کامبیز میرکریمی؛ عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی ایران، از افزایشی بودن جریان صادرات ایران […]

به گفته عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی ایران و روسیه، تجربه صادرات خودروهای ایرانی به روسیه نشان داده که خودروسازان ایرانی تمایل بیشتری برای عرضه خودرو در بازار داخل دارند و از صادرات به کشور روسیه استقبال نمی‌کنند. به گزارش ایلنا، کامبیز میرکریمی؛ عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی ایران، از افزایشی بودن جریان صادرات ایران به روسیه خبر داد و گفت: ارزش صادرات ایران به روسیه که تا سال ۱۳۹۷ از ۲۸۰ میلیون دلار فراتر نمی‌رفت، در پایان سال ۱۴۰۲ به مرز یک میلیارد دلار نزدیک شد و در واقع این روند افزایشی از سال ۱۳۹۸ آغاز شده و همچنان ادامه دارد. وی افزود: امیدواریم با اجرایی شدن قرارداد تجارت آزاد با اوراسیا و صفر شدن تعرفه‌های تجاری دو کشور صادرات از این رقم هم بیشتر شود و جهش قابل‌توجهی پیدا کند. میرکریمی؛ اظهار کرد: با اجرایی شدن مفاد ایران، قرارداد تعرفه تجارت ۸۶ درصد کالا‌ها صفر می‌شود. عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی ایران و روسیه، درباره صادرات خودروهای ایرانی به این کشور، گفت: صادرات خودرو از ایران به روسیه پیش از این هم اتفاق می‌افتاد و بخش‌خصوصی روسیه از خرید خودروهای روسیه استقبال می‌کرد. وی افزود: در سال‌های پیش محصولات ایران‌خودرو مانند سمندL​ و انواع ۲۰۶ به روسیه می‌رفت، اکنون هم هرچند اخیراً از قول سازمان توسعه تجارت در مورد صادرات خودرو روسیه صحبت‌هایی مطرح شده است اما تاکنون اتفاقی نیفتاده با این حال اگر صادرات از سر گرفته شود باز هم در محدوده اختیارات دولت است و بخش‌خصوصی ایران تاکنون در صادرات خودرو به روسیه وارد نشده و حداکثر در زمینه صادرات قطعات فعالیت داشته است. میرکریمی؛ یادآور شد: البته خودروسازان به بازار داخل راغب‌تر هستند تا جایی که وقتی صادرات محصولات ایران‌خودرو به روسیه برقرار بود نیز نماینده ایران‌خودرو در این کشور از عرضه ناکافی محصولات این کشور در بازار روسیه گلایه داشت و اظهار می‌کرد؛ با وجود تقاضای بالا برای خودروهای ایرانی در این بازار، تعداد خودروهایی که عرضه می‌شود کافی نیست؛ به نظر می‌رسد با قیمت‌های کنونی خودرو در ایران بهترین بازار همین بازار داخل است با توجه به اینکه ارز حاصل از صادرات هم با نرخ جذابی از صادرکنندگان خریداری نمی‌شود.