سرانجام تکلیف پلاک‌گذاری تاکسی‌های برقی پایتخت به کجا رسید؟

عضو کمیسیون حمل‌ونقل شورای‌شهر تهران، اعلام کرد که حتی یک خودروی برقی هم موفق به دریافت پلاک تاکسی نشده و فقط وعده ورود خودروی برقی داده شده و شواهد و گزارشی از عملکرد اجرایی وجود ندارد. به گزارش مناقصه‌مزایده، علی‌اصغر قائمی؛ در جلسه شورای‌شهر تهران، با بیان اینکه در آذرماه سال گذشته، از ۸۸ خودروی […]

عضو کمیسیون حمل‌ونقل شورای‌شهر تهران، اعلام کرد که حتی یک خودروی برقی هم موفق به دریافت پلاک تاکسی نشده و فقط وعده ورود خودروی برقی داده شده و شواهد و گزارشی از عملکرد اجرایی وجود ندارد. به گزارش مناقصه‌مزایده، علی‌اصغر قائمی؛ در جلسه شورای‌شهر تهران، با بیان اینکه در آذرماه سال گذشته، از ۸۸ خودروی آریزو برقی که رنگ‌های مختلفی داشت در حضور شهردار تهران و وزیر صمت رونمایی شد، افزود: در دی‌ماه سال گذشته نیز در محل سازمان تاکسیرانی از ۱۹۸ خودروی جک برقی که رنگ سیاه داشتند، رونمایی شد و نکته قابل‌توجه این است که این خودرو‌ها یا پلاک نداشتند و یا پلاکشان شخصی بود و پلاک تاکسی نداشتند. عضو شورای شهر تهران، با بیان اینکه برخلاف مصوبه شورای‌عالی ترافیک که قرار بود رنگ خودروهای برقی آبی فیروزه‌ای باشد شاهد رونمایی از خودروهای رنگی هستیم، گفت: در اسفندماه سال گذشته نیز از تعداد خودروهای برقی وارداتی چین رونمایی شد که رنگش با رنگ مصوب همخوانی نداشت. وی با اشاره به اینکه شهرداری هنوز در مورد نحوه خدمات پس از فروش اقدامی نکرده و شرکت خودروساز صاحب صلاحیت را نیز معرفی نکرده، اظهار کرد: حتی یک خودروی برقی هم موفق به دریافت پلاک تاکسی نشده و نکته اینکه کماکان یارانه دولتی از محل ماده ۱۲ و شورای اقتصاد تعیین‌تکلیف نشده است و فقط وعده ورود خودروی برقی داده شده است و هنوز شواهد و گزارشی از عملکرد اجرایی این مصوبه مشخص نیست. قائمی؛ افزود: با صحبت، سخنرانی و بازدید مشکل حمل‌ونقل درون‌شهری حل نمی‌شود. حتی به دلیل عدم پیگیری نوسازی تاکسی‌‌ها مدت‌هاست که سمند سورن به‌عنوان تنها خودروی مناسب تاکسی وارد چرخه حمل‌ونقل نشده و نوسازی متوقف شده است. وی تصریح کرد: هنوز وزارت کشور در مورد ون‌های اهدایی نیز اقدامی انجام نداده و شهرداری هم پیگیری‌هایش به نتیجه نرسیده و این در حالی است که قرار بود با بودجه اختصاص داده شده نوسازی ون‌‌ها انجام شود که نشده است که امیدواریم شهردار تهران پاسخگوی این موارد و مطالبات باشد. این در حالیست که شادی مالکی؛ سرپرست سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی، درباره زمان پلاک‌گذاری تاکسی‌های برقی، اظهار کرد: خودروهای برقی دو شرکت، پلاک ملی گرفتند و منتظر دریافت پلاک تاکسی هستند. به‌طوری که پلاک‌گذاری تاکسی‌های برقی در انتظار نامه شورای‌عالی ترافیک است که به پلیس راهور ارسال شود تا پلاک تاکسی این خودرو‌ها داده شود. وی با بیان اینکه، طبق گفته شورای‌عالی ترافیک ظرف دو هفته آینده وضعیت پلاک‌گذاری تاکسی‌های برقی تعیین‌تکلیف می‌شود، گفت: رنگ تاکسی‌های برقی طبق مصوبه شورای‌عالی ترافیک آبی‌فیروزه‌ای است و با توجه به اینکه پروژه برقی‌سازی جدید است و خودروهایی که در گام‌های اول وارد کشور شدند مشکی و سفید هستند؛ مقرر شد تا این خودرو‌ها از طریق نصب برچسب‌های آبی‌فیروزه‌ای اجازه تردد در شهر را بگیرند. مالکی؛ با بیان اینکه ثبت سفارش‌های بعدی به رنگ آبی‌فیروزه‌ای خواهد بود، خاطرنشان کرد: فراخوان خودروهای برقی تا پایان هفته جاری منتشر می‌شود و وارد مرحله واگذاری به رانندگان خواهیم شد. در این فرآیند تسهیلاتی را شهرداری تهران و تسهیلاتی را خودروساز ارائه می‌کند که امیدواریم که با استقبال رانندگان مواجه شود. سرپرست سازمان تاکسیرانی، درباره خدمات پس از فروش خودروهای برقی هم، عنوان کرد: تمام خودروسازهای داخلی که اقدام به واردات این خودرو‌ها کرده‌اند خدمات پس از فروش را ارائه می‌دهند. به‌طوری که کرمان‌موتور تعمیرگاه خدمات پس از فروشش را در هفته آینده راه‌اندازی و افتتاح خواهد کرد. با توجه به اینکه این خودرو‌ها در گام‌های بعدی توسط این شرکت‌ها داخلی‌سازی می‌شوند، هر شرکت موظف به خدمات پس از فروش خواهد بود. وی با اشاره به موضوع تعهدات وزارت کشور برای ورود ون‌های تازه‌نفس به سیستم حمل‌ونقل عمومی، گفت: وزارت کشور از محل ۶۴۰ ونی که قرار بود به ما تحویل بدهد، ۱۹۲ ون را تحویل داده که ۴۰ ون پلاک‌گذاری نشده است. علت تأخیر وزارت کشور این است که این نهاد در انتظار الحاقیه‌ای است که با ایران‌خودرو بسته شود و به دنبال آن به بقیه تعهدات خود عمل کند که شهرداری به‌طور مستمر پیگیر موضوع است.