رئیس مرکز توسعه آموزش، مطالعات و نوآوری سازمان راهداری و حملونقل جادهای، گفت: این سازمان از قابلیتهای ابررایانه ملی سیمرغ برای پردازشهای فوقسریع در حوزه سامانههای مدیریت زیرساخت، بهرهمند شد. به گزارش مناقصهمزایده به نقل از وزارت راهوشهرسازی، حمزه ذاکری؛ افزود: در راستای اجرای مفاد تفاهمنامه همکاری مشترک با دانشگاه صنعتی امیرکبیر درباره پردازشهای فوقسریع، […]
رئیس مرکز توسعه آموزش، مطالعات و نوآوری سازمان راهداری و حملونقل جادهای، گفت: این سازمان از قابلیتهای ابررایانه ملی سیمرغ برای پردازشهای فوقسریع در حوزه سامانههای مدیریت زیرساخت، بهرهمند شد. به گزارش مناقصهمزایده به نقل از وزارت راهوشهرسازی، حمزه ذاکری؛ افزود: در راستای اجرای مفاد تفاهمنامه همکاری مشترک با دانشگاه صنعتی امیرکبیر درباره پردازشهای فوقسریع، بستر بهرهبرداری سازمان از ظرفیت ابررایانه ملی سیمرغ فراهم شد. وی تصریح کرد: ابررایانه ملی سیمرغ تشکیلات پردازشی فوقسریع براساس رایانش ابری است که از سال ۱۴۰۰ با محوریت مرکز تحقیقات پردازشهای فوقسریع دانشگاه صنعتی امیرکبیر و مشارکت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، معاونت فناوری ریاستجمهوری و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری پیادهسازی و راهاندازی شده است. ذاکری؛ با بیان اینکه این ابررایانه دارای ظرفیتی بیش از ۱۰ «پتافلاپس» در محاسبات مربوط به کاربردهای یادگیری عمیق است، خاطرنشان کرد: سامانههای مدیریت زیرساخت سازمان شامل سامانه مدیریت روسازی (PMS)، سامانه مدیریت پل (BMS) و سامانه مدیریت ایمنی (SMS) از مهمترین ابزار مدیریت داراییهای سازمان محسوب میشوند که در حالحاضر اطلاعات مربوط به خرابی رویه راهها بالغ بر ۱۰۰ هزار کیلومتر راههای اصلی و فرعی طی چندین دوره برداشت، وضعیت ایمنی راهها شامل ۶۰ هزار کیلومتر/خط و همچنین شناسنامه بیش از ۳۲۰ هزار دستگاه پل و شاخصهای سلامت و بازرسیهای دورهای در این سامانه مورد پردازش قرار میگیرد. Petaflops یک واحد اندازهگیری است که برای اندازهگیری عملکرد واحد ممیز شناور پردازنده یا واحد نقطه شناور (FPU) استفاده میشود. رئیس مرکز توسعه آموزش، مطالعات و نوآوری سازمان راهداری و حملونقل جادهای، افزود: با توجه به حجم قابلتوجهی از دادهها و تصاویر مربوط به داراییهای راه و لزوم پردازش و محاسبه سریع شاخصهای مختلف ارزیابی خرابی، استفاده از ابررایانه ملی سیمرغ دانشگاه صنعتی امیرکبیر این فرصت را فراهم کرده تا سرعت پردازش اطلاعات افزایش یافته و امکان توسعه و بهرهبرداری از ماژولهای مختلف در سامانه از قبیل استخراج خرابیهای رویه بر مبنای پردازش تصاویر سطح راه، محاسبه شاخص وضعیت پل براساس محاسبه شدت و وسعت خرابیهای مختلف سازهای مبتنی بر روشهای پردازش تصویر و هوش مصنوعی و همچنین ماژول تشخیص و تحلیل بر مبنای روشهای یادگیری عمیق ایجاد شود. ذاکری؛ ادامه داد: از دیگر برنامههایی که با بهرهبرداری از ابرکامپیوتر در دستور کار این مرکز قرار گرفته است، توسعه مدلهای پیشرفتهتر اضمحلال در رویه و ابنیه فنی راه و انجام بهینهسازی در امر بودجهریزی عملیاتی برای حصول بهترین نتیجه بر مبنای آنالیز هزینه – فایده خواهد بود، همچنین بهینهسازی مدلهای نرمافزاری مدیریت دارایی (ASM) و بهبود سرعت عملکرد آن برای استفاده کاربران متعدد در سطح ادارات کل تابعه از دیگر برنامههای در دست اقدام است. رئیس مرکز توسعه آموزش، مطالعات و نوآوری سازمان راهداری و حملونقل جادهای، در پایان گفت: سامانههای موجود براساس ظرفیت داخلی با همکاری مهندسان مشاور آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک، مشارکت دانشگاه صنعتی امیرکبیر، شرکتهای دانشبنیان، فناوران و نخبگان این حوزه طراحی، پیادهسازی و توسعه داده شده است و محصولی دانشپایه و کاربردی برای سازمان راهداری و حملونقل جادهای به شمار میرود و با اتصال این سامانهها به سیمرغ، امکان انجام محاسبات پیچیده و مسائل بهینهسازی در سطح شبکه مهیا شده است.
دیدگاه بسته شده است.