در چند سال اخیر معادن زغالسنگ حال و روز خوبی نداشتهاند، علیرغم ذخیره ۱٫۲ میلیارد تنی زغالسنگ، ایران متأسفانه سال گذشته به دلیل کاهش تولید، ۶۵ درصد نیاز کشور توسط واردات تأمین شد. بهطوری که در سال ۱۴۰۱ بیش از ۸۰۰ میلیون دلار واردات زغالسنگ به کشور صورت گرفته و این در حالی است که […]
در چند سال اخیر معادن زغالسنگ حال و روز خوبی نداشتهاند، علیرغم ذخیره ۱٫۲ میلیارد تنی زغالسنگ، ایران متأسفانه سال گذشته به دلیل کاهش تولید، ۶۵ درصد نیاز کشور توسط واردات تأمین شد. بهطوری که در سال ۱۴۰۱ بیش از ۸۰۰ میلیون دلار واردات زغالسنگ به کشور صورت گرفته و این در حالی است که قیمت تمام شده هر تن زغالسنگ در کشور هفت میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است، اما به دلیل دلایل نامعلوم مسئولان دست به واردات زغالسنگ به قیمت هر تن ۱۷ میلیون زدند. قیمتگذاری را میتوان بزرگترین معضل صنعت زغالسنگ دانست چراکه ضریب قیمتگذاری این محصول با قیمت فعلی زغالسنگ، هر نوع سرمایهگذاری جدید در این بخش را غیراقتصادی میکند. به گزارش معدن۲۴، محسن هاشمیزاد؛ رئیس انجمن زغالسنگ ایران، گفت: امروز منفعت عدهای در واردات زغالسنگ است و به همین دلیل شاهدیم قیمت زغالسنگ ایرانی از سال ۹۹ تاکنون، افزایشی نداشته و همچنان با قیمتهای آن سال به فروش میرسد که به معنای ضرر و زیان تولیدکنندگان و تعطیلی تدریجی این صنعت است. هاشمیزاد؛ افزود: سال گذشته شاهد افت ۱۵ درصدی تولید زغالسنگ نسبت به ۱۴۰۱ بودیم و شرایط بهگونهای است که تولیدات معادن و نیروهای انسانی شاغل در آنها همه ساله کاهش مییابد. وی تصریح کرد: امروز معادن زغالسنگ کشور در شرایطی هستند که شاهد آمادهسازیهای کمتری از سوی سرمایهگذاران و تولیدکنندگان در آنها هستیم، قیمتها از صرفه لازم برخوردار نیست و هر چه تولید بیشتری داشته باشند، با زیان بالاتری مواجه میشوند. این مقام صنفی، با یادآوری اینکه آخرین بار سال ۹۹ قیمت زغالسنگ افزایش یافته و از آن پس شاهد ثبات قیمتها بودیم، گفت: قیمتهای این ماده معدنی براساس قیمتی که ذوبآهن میدهد، تعیین میشود و در این میان عدهای ترجیح میدهند که زغالسنگ از خارج وارد شود. وی ادامه داد: با اینکه واردات این محصول چهار برابر تولیدات داخلی هزینه دارد، اما کسی حاضر نیست که قیمت زغالسنگ ایرانی افزایش یابد؛ این در حالی است که بارها و بارها جزئیات قیمتی تولید زغالسنگ را از معادن سرتاسر کشور به مسئولان اعلام کردهایم و آنها نیز در جریان موضوعات هستند، اما تاکنون فکری به حال افزایش هزینهها نشده است. هاشمیزاد؛ درخصوص آینده این صنعت در کشورمان، تأکید کرد: اگر وضعیت به همین منوال باشد، پیشبینی میکنم خطوط مستقیم کشتیرانی از استرالیا، هندوستان و… به کشورمان برای واردات زغالسنگ ایجاد شود و بهتدریج واردات افزایش و تولید داخلی بیش از پیش کاهش یابد.
دیدگاه بسته شده است.