قابلیت ارزآوری سالیانه ۱٫۴میلیارد دلاری صنعت سرب و روی

یک فعال معدنی  قابلیت ارزآوری سالیانه ۱٫۴میلیارد دلاری صنعت سرب و روی گروه معدن و زمین- یک فعال معدنی گفت: در شرایط کنونی صنعت سرب و روی، قابلیت ارزآوری سالیانه یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار را دارد اما به پشتیبانی‌های دولت نیازمند است. به گزارش مناقصه‌مزایده، ابراهیم‌جمیلی درباره ارزش اقتصادی تولید شمش سرب افزود: […]

یک فعال معدنی

 قابلیت ارزآوری سالیانه ۱٫۴میلیارد دلاری صنعت سرب و روی

گروه معدن و زمین- یک فعال معدنی گفت: در شرایط کنونی صنعت سرب و روی، قابلیت ارزآوری سالیانه یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار را دارد اما به پشتیبانی‌های دولت نیازمند است.

به گزارش مناقصه‌مزایده، ابراهیم‌جمیلی درباره ارزش اقتصادی تولید شمش سرب افزود: صنعت سرب و روی کشور به ترتیب دارای ظرفیت ۴۲۰ هزار و ۴۸۰ هزارتنی است و امکان مصرف داخلی از این توانمندی ۹۰۰ هزار تنی، ۲۰۰ هزار تن است و ۷۰۰ هزارتن بقیه باید صادر شود.

وی سرب و روی را مهم‌ترین انواع فلزات رنگین دانست و ادامه داد: می‌توان از سرب به عنوان فلز استراتژیک (راهبردی) در کشور یاد کرد که تاکنون برای آن جایگزینی پیدا نشده است.

به گفته وی، سال ۲۰۱۶ قیمت سرب و روی در بازار جهانی رشد کرد.

جمیلی اضافه کرد: چنان‌چه ارزش اقتصادی هرتن شمش سرب و روی دو هزار دلار برآورد شود، صادرات این بخش می‌تواند ارزآوری مناسبی داشته باشد.

به گفته جمیلی، اکنون در جهان شمش سرب با خلوص صددرصدی تولید نمی‌شود و در صورت تولید برای مصارف خاص است.

به سرمایه‌گذاری جدید در صنایع پایین دستی صنعت سرب و روی نیاز نیست

این فعال صنعتی-‌معدنی درباره وضع صنایع پایین دستی صنعت سرب و روی گفت: به سرمایه‌گذاری جدید در صنایع پایین دستی صنعت سرب و روی نیاز نیست.

وی که مسؤولیت یک گروه صنعتی-‌معدنی را بر عهده دارد، گفت: تولید شمش سرب با خلوص ۹۹٫۹۹۵ درصد از بهترین تولیدات جهانی در واحد ذوبگران این گروه صنعتی است که در بورس لندن نیز ثبت می‌شود و نشان‌دهنده توانمندی ایران در ایجاد ارزش افزوده در این بخش است.

این فعال صنعتی-‌معدنی اعلام کرد ظرفیت مرحله نخست تولید شمش سرب در این واحد، ۶ هزار تن است؛ این گروه نیاز ۶۴ شرکت به کنسانتره روی را تأمین می‌کند و افزون بر کنسانتره سرب، از باتری فرسوده و قراضه نیز می‌توان برای تولید استفاده کرد.

چندی پیش اعلام شد در بخش کنسانتره و شمش سرب و روی از نزدیک به ۴۰ درصد ظرفیت تولید بهره‌برداری می‌شود، درحالی که با بهره‌گیری از توان کامل می‌توان ۶۰ درصد قابلیت این بخش را به سوی صادرات هدایت کرد.

به گفته کارشناسان، صنعت سرب و روی از معدود صنایعی به حساب می‌آید که دولت در آن سرمایه‌گذاری انجام نداده و رشد این بخش حاصل تلاش‌های بخش خصوصی است.

اتمام ذخیره معدن سرب و روی انگوران تا ۱۰ سال آینده

این فعال صنعتی-‌معدنی تأکید کرد بر پایه برآورد‌ها ذخیره معدن سرب و روی انگوران تا ۱۰ سال آینده پایان می‌یابد و گفت: راه‌اندازی معدن سرب و روی مهدی‌آباد (یزد) سبب آرامش بیش‌تر این صنعت می‌شود؛ زیرا با وجود ظرفیت ۴۲۰ هزار تنی سرب کشور، فقط ۲۵ درصد آن تولید می‌شود.

جمیلی افزود: وزیر صنعت، معدن و تجارت وعده بهره‌برداری از معدن مهدی‌آباد در سال ۹۵ را داده بود اما این امر در شرایط کنونی ممکن نیست.

وی اضافه کرد: اکنون به دلیل کمبود مواد اولیه، بخشی از خوراک واحدهای تولید سرب و روی از ترکیه وارد می‌شود؛ در واقع با سرمایه ایرانی این کشور آباد می‌شود.

این فعال صنعت سرب و روی گفت: مذاکره با ایتالیا، ترکیه و روسیه برای سرمایه‌گذاری مشترک در حال انجام است اما تاکنون نهایی نشده و واحد کنسانتره‌سازی سرب و روی مهدی‌آباد (یزد) نیز با ظرفیت سالیانه ۳۰۰ هزارتن به مورد اجرا درآمده است که پیش‌بینی می‌شود در بهمن ماه افتتاح شود.

صادرات ۳ هزارتن شمش سرب در ۹ ماهه امسال

به گفته این فعال صنعت سرب و روی، در ۹ ماهه امسال ۳ هزارتن شمش سرب صادر شد و صادرات تولیدات آلیاژی مانند ترکیب با نقره، آنتیموان و… در دست بررسی و اقدام است.

وی اختصاص عوارض صادراتی ۱۵ درصدی از سوی دولت برای واحدهای فرآوری سرب و روی را ناعادلانه دانست و گفت: چنان‌چه به این شیوه عمل شود، سال آتی واحد جدید فرآوری ساخته نمی‌شود.

جمیلی اضافه کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد سال ۲۰۱۷ میلادی بازار جهانی صنعت سرب و روی وضعیت مطلوبی خواهد داشت و شرکت‌های فعال در این صنعت می‌توانند بازدهی مناسبی برای سهامداران داشته باشند.

مدیرعامل گروه صنعتی و معدنی زرین در پاسخ به این سؤال مبنی بر این‌که چرا شما در مناقصه معدن سرب و روی مهدی‌آباد شرکت نکردید، توضیح داد: ما در مناقصه شرکت کردیم اما پاکت خود را تحویل ندادیم چرا که برگزارکننده مناقصه یعنی ایمیدرو پاسخ برخی از سؤالات ما را به صورت شفاف و روشن نداد که بهانه آن هم آمدن سرمایه‌گذار خارجی در پروژه بود. حالا نیز شاهدیم که سرمایه‌گذار خارجی تاکنون وارد این پروژه نشده است.

جمیلی گفت: از سوی دیگر در معدن مهدی آباد عناصر دیگری از جمله ۱۱۳ میلیون تن باریت وجود دارند که در اسناد مناقصه اشاره‌ای به آنها نشده است و این نیز یکی از ایرادات مناقصه از نظر ماست.

وی گفت: کنسانتره‌سازی گروه زرین تا پایان سال جاری با ظرفیت تولید ۵۰ هزار تن در فاز نخست در کنار معدن مهدی‌آباد راه‌اندازی خواهد شد و البته برنامه کلی برای این کارخانه نیز رسیدن به ظرفیت تولید ۳۰۰ هزار تن در سال است.

جمیلی در ادامه با بیان این مطلب جالب که جرم من این است که پروژه‌ها را ارزان تمام می‌کنم، افزود: متأسفانه در حال حاضر فعالیت در محدوده‌های معدنی به شکل دلالی درآمده است و شاهد این هستیم که برخی محدوده‌های معدنی به اهل آن واگذار نمی‌شوند.

مدیرعامل گروه صنعتی و معدنی زرین با انتقاد از این‌که دولت مدام سیاست مبارزه با خام‌فروشی را اعلام می‌کند اما در عمل دوگانه رفتار می‌کند، گفت: با روند فعلی پیش‌بینی من این است که سال آینده تولید محصولات معدنی ضربه خواهند خورد.

وی همچنین پیش‌بینی کرد که سال ۲۰۱۷ سال خوبی از نظر قیمت برای بازار جهانی سرب و روی خواهد بود.

گفتنی است که سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) اعلام کرد: براساس فعالیت اکتشافی با روش ژئوفیزیک هوایی، در ایران مرکزی نقاط امیدبخشی در زمینه سرب و روی کشف شده است.

 

همچنین ۷۴ طرح اکتشاف عمومی، تفصیلی و تکمیلی در مناطق مختلف کشور برای مواد معدنی مختلف انجام شده و در زمینه سرب و روی مناطق ارزشمندی شناسایی شده است.