صادرات محصولات پتروشیمی ایران به ٢٠ میلیون تن می‎رسد

صادرات محصولات پتروشیمی ایران به ٢٠ میلیون تن می‎رسد مدیر برنامه‌ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی اعلام کرد که صادرات محصولات پتروشیمی ایران تا پایان امسال به ٢٠ میلیون تن می‎رسد. به گزارش شانا، فرناز علوی با تشریح عملکرد صنعت پتروشیمی و اشاره به به روند افزایشی ظرفیت نصب شده اعلام کرد که این […]

صادرات محصولات پتروشیمی ایران به ٢٠ میلیون تن میرسد

مدیر برنامه‌ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی اعلام کرد که صادرات محصولات پتروشیمی ایران تا پایان امسال به ٢٠ میلیون تن میرسد.

به گزارش شانا، فرناز علوی با تشریح عملکرد صنعت پتروشیمی و اشاره به به روند افزایشی ظرفیت نصب شده اعلام کرد که این رقم تا سال ٩٥ به ٦٤ میلیون تن رسیده است.

وی با اعلام این که پارسال کل تولید صنعت پتروشیمی حدود ٤٦,٥ میلیون تن بود، افزود: در ۷ ماه امسال تولید محصولات پتروشیمی ٢٩ میلیون تن بوده که برآورد ما از مقدار تولید تا پایان امسال ٥٠ تا ٥١ میلیون تن است.

مدیر برنامه‌ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به عرضه تولید محصولات پتروشیمی به بازار داخل و صادرات اظهارکرد: در۷ ماه امسال صادرات ١١,٦ میلیون تن و عرضه داخلی ۸٫۵ میلیون تن بوده است.

وی عنوان‌کرد: انتظار میرود صادرات محصولات پتروشیمی تا پایان امسال به ٢٠ میلیون تن برسد.

علوی، ارزش صادرات محصولات پتروشیمی در سال ٩٤ را ٩,٦ میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: تا پایان مهرماه امسال ۴٫۸میلیارد دلار صادرات داشتیم که می‌توان انتظار داشت این رقم تا پایان امسال به حدود ٩ میلیارد دلار برسد.

وی با اشاره به این که ارزش محصولات صنعت پتروشیمی متأثر از قیمت خوراک و تحولات بازار انرژی است، گفت: از اواسط سال ٢٠١٤ با کاهش قیمت روبهرو بوده‌ایم و قیمت نفتا به عنوان خوراک اصلی تولید اتیلن در بازارهای بین‌المللی نیز، روندی همسو با قیمت نفت خام داشته و با کاهش قیمتی روبه‌رو بوده است.

بر این اساس میانگین قیمت فروش محصولات پتروشیمی از سال ٩٠ تا ٩٤ با روند کاهشی روبهرو بوده و قیمت محصولات صادراتی ٥٠ درصد و فروش محصولات در بازارهای داخلی با ٤٠ درصد کاهش روبه‌رو بوده است.

محصولات پلیمری نیز در این مقطع ٢٠ تا ٥٥ درصد و محصولات پایه و شیمیایی مانند متانول و اتیلن‌گلایکول با حدود ٤٠ تا ٥٥ درصد کاهش قیمت روبهرو بوده‌اند.

مدیر برنامه‌ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: قیمت کودهای شیمیایی حدود ٥٣ درصد، خوراک و سوخت حدود ٦٦ درصد، گروه محصولات آروماتیک حدود ٣٠ تا ٥٣ درصد کاهش یافته است و نشان می‌دهد که تغییرات بازار انرژی روی فروش محصولات پتروشیمی تأثیر مستقیم دارد.

وی با بیان این‌که روند صنعت در ۵ سال گذشته بیانگر افزایش نسبی هزینه‌ها به دلیل تورم، کاهش قیمت جهانی محصولات پتروشیمی و افزایش نسبی قیمت خوراک‌های گازی بوده است، گفت: در این مقطع با وجود افزایش هزینه‌ها، سهم سود از کل درآمد‌ها در سال ٩٤ نسبت به سال ٩٠ حدود ۳ درصد افزایش داشته و بیش از ٨٠ درصد کل سود صنعت متعلق به ١٣ شرکت مصرف‌کننده انواع خوراک گاز بوده است.

علوی با اشاره به شرایط جدید حاکم بر صنعت پتروشیمی ایران پس از خصوصی‌سازی گفت: بخش خصوصی به عنوان فعال‌ و مجری توسعه با ورود به این صنعت عهده‌دار اقدام‌هایی همچون سرمایه‌گذاری بالا، پذیرش ریسک‌های مربوطه خواهد بود و شرکت ملی صنایع پتروشیمی سیاست‌گذار و متولی توسعه، طراح برنامه‌های توسعه و تسهیل‌کننده برای اجرای آن‌ها و فراهم‌کننده شرایط برای ورود و فعالیت بخش خصوصی است.

مدیر برنامه‌ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی در ادامه مأموریت این شرکت را به عنوان سازمان توسعه‌ای شامل برنامه‌ریزی و توسعه صنعت، مالی و سرمایه‌گذاری و پشتیبانی آن اعلام کرد.

 

علوی عنوان‌کرد: این شرکت با تأکید بر مسؤولیت اجتماعی نسبت به صیانت از محیط‌زیست و منابع ملی، ارج نهادن به ارزش‌آفرینی، پاسخگویی و رعایت حقوق ذی‌نفعان در پیشرفت اقتصادی کشور و ارتقای کیفیت زندگی مردم نقش کلیدی ایفا می‌کند.