وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد:ایران امن‌‌‌ترین و بهترین کریدور حمل و نقل و ترانزیت است

  وزیر راه و شهرسازی با معرفی ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری در حوزه‌های حمل و نقل ایران، گفت: ایران بهترین، امن‌‌‌ترین و سریع‌‌‌ترین کریدور (گذرگاه) جهان است. به گزارش فارس، عباس آخوندی امروز در دومین همایش تجاری و بانکی ایران و اروپا با بیان این‌که اکثر کریدورهای (گذرگاه‌های) تعریف شده در جهان از ایران عبور می‌کند، اظهار […]

 

وزیر راه و شهرسازی با معرفی ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری در حوزه‌های حمل و نقل ایران، گفت: ایران بهترین، امن‌‌‌ترین و سریع‌‌‌ترین کریدور (گذرگاه) جهان است.

به گزارش فارس، عباس آخوندی امروز در دومین همایش تجاری و بانکی ایران و اروپا با بیان این‌که اکثر کریدورهای (گذرگاه‌های) تعریف شده در جهان از ایران عبور می‌کند، اظهار داشت: بهترین، امن‌‌‌ترین و سریع‌‌‌ترین کریدور در حوزه ریل، جاده و هوایی، ایران است زیرا از لحاظ ژئوپلیتیک مرکزیت دارد.

وی افزود: به تازگی ۷ هزار کیلومتر کریدور فضایی تعریف کردیم و مزایای این کریدور فارغ از این‌که امنیت مناسبی دارد، فاصله را کوتاه کرده و از لحاظ اقتصادی صرفه بیش‌تری برای عبور از آسمان ایران وجود دارد.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به پروژه‌های ریلی گفت: یکی از این پروژه‌ها ار چین به خلیج‌فارس و ایران می‌رسد. این‌که فاصله مسافرت را از ۴۰ روز به ۱۴ روز کاهش می‌دهد و حتی می‌توان این ۱۴ روز را به ۱۲ روز کاهش داد.

وی با بیان این‌که ایران عقب‌ماندگی زیادی در حوزه شهرسازی و حمل و نقل دارد، تصریح کرد: وضعیت ناوگان هوایی و جاده‌ای مناسب نیست، به‌طوری که دو برابر میزان فعلی در حوزه ریل نیاز به سرمایه‌گذاری است و حدود ۱۲۷ هزار کامیون با عمر بالای ۳۵ سال وجود دارد که در هر ۱۰۰ کیلومتر ۶۰ لیتر سوخت مصرف می‌کند، در حالی که استاندارد آن ۳۲ تا ۳۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است.

آخوندی با اشاره به روش‌های مختلف سرمایه‌گذاری در ایران اظهار داشت: یکی از این روش‌ها BOT است و تاکنون ۳۸ آزادراه به این روش ساخته شده. در این روش پروژه توسط سرمایه‌گذار ساخته شده و بازگشت سرمایه از محل اخذ عوارض است.

وی با تأکید بر این‌که روش BOT در حوزه آزادراهی در ایران شناخته شده است، تصریح کرد: افزون بر آزادراه‌ها به تازگی بحث اجرای پروژه به روش BOT در حوزه زیرساخت‌ها مانند فرودگاه مطرح شده که این روش را می‌توان در حوزه بنادر هم اجرا کرد، چرا که ظرفیت‌های قانونی آن وجود دارد.

وزیر راه و شهرسازی روش دیگر سرمایه‌گذاری را لیزینگ عنوان کرد و گفت: از این روش برای حمل و نقل حومه‌ای و برقی کردن خطوط ریلی می‌توان استفاده کرد که نمونه آن برقی کردن خطوط ریلی تهران-مشهد و گرمسار به گرگان است.

وی با بیان این‌که فاینانس هم برای برخی پروژه‌ها قابل اجرا است، گفت: تجربه استفاده از فاینانس در قرارداد قطار تهران-قم-اصفهان بود که اعتبار آن ۲٫۵ میلیارد یورو است.

به گفته وی از سیستم فاینانس و لیزینگ برای نوسازی ناوگان هوایی و ریلی استفاده کرد و ۳۰ واگن باری و ۲۸۰۰ واگن مسافری را نوسازی کرد.

آخوندی ادامه داد: نوسازی ۶۵ هزار کامیون به روش لیزینگ شروع شده و ادامه این پروژه به روش lease و lease purchase می‌تواند فرایند نوسازی را تسریع کند.

وی در پایان از سرمایه‌گذاران خارجی خواست که با توجه به ظرفیت‌های مناسب حوزه حمل و نقل ایران در این بخش نقش فعال داشته باشند.