داعش مسؤولیت حمله استانبول را بر عهده گرفت

    گروه تروریستی داعش مسؤولیت حمله به کلوپ شبانه در استانبول را بر عهده گرفت.به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه المیادین داعش در بیانیه خود گفته است که عامل حمله یکی از سربازان این گروه بوده است. این گروه با انتشار بیانیه‌ای در کانال‌های تلگرامی آورده است: در ادامه عملیات‌های داعش علیه حافظان […]

    گروه تروریستی داعش مسؤولیت حمله به کلوپ شبانه در استانبول را بر عهده گرفت.به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه المیادین داعش در بیانیه خود گفته است که عامل حمله یکی از سربازان این گروه بوده است.

این گروه با انتشار بیانیه‌ای در کانال‌های تلگرامی آورده است: در ادامه عملیات‌های داعش علیه حافظان صلیبی‌ها، ترکیه، سرباز قهرمان خلیفه به یکی از مشهور‌ترین کلوپ‌های شبانه و محل برگزاری جشن کافران حمله کرد.

در حمله مذکور که در شب سال نو میلادی رخ داد، دست‌کم ۳۹ تن کشته و بیش از ۶۰ تن زخمی شدند.

در بیانیه داعش در این زمینه آمده است: یکی از «سربازان شجاع خلافت اسلامی» به یکی از مشهور‌ترین کلوپ‌های شبانه حمله کرده «که مسیحیان مرتد در آن جشن می‌گیرند».

پلیس امنیت استانبول ۸ تن را در ارتباط با حمله مسلحانه به یک کلوپ شبانه در شب سال نو میلادی بازداشت کرد.

به گزارش روزنامه جمهوریت، هنوز مهاجم اصلی این حمله که منجر به کشته شدن ۳۹ تن و زخمی شدن بیش از ۶۰ تن شده است، متواری بوده و تحت تعقیب پلیس است.

پلیس ترکیه دیروز با اعلام این‌که عامل حمله کلوپ استانبول احتمالا شهروندی از ترکمنستان یا قرقیزستان و مرتبط با داعش است، تأکید کرد که به تلاش‌هایش برای تعقیب عامل حمله سال نو میلادی استانبول که ۳۹ کشته بر جای گذاشت، ادامه می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، واسیپ‌شاهین، فرماندار استانبول گفت: عامل این حمله که مسلح به یک مسلسل بوده ابتدا پیش از ورود به این کلوپ شبانه «رینا» یک مأمور پلیس و یک غیرنظامی را در بیرون آن کشته و بعد وارد کلوپ شده و جمعیت حاضر در آن را به شکل بی‌رحمانه‌ای به رگبار بسته است.

در همین حال شبکه اسکای نیوز به نقل از برخی رسانه‌های ترکیه اعلام کرد که عامل حمله استانبول یک داعشی بوده است.

خبرگزاری آناتولی اعلام کرد: حدود دوسوم کشته شدگان این حمله خارجی بوده‌اند و نیمی از کسانی که جان خود را از دست داده‌اند عرب هستند.

این خبرگزاری گفت: اجساد ۲۵ تبعه خارجی کشته شده در این حمله به خانواده‌هایشان تحویل داده می‌شود. برخی کشور‌ها مانند هند و بلژیک کشته شدن تبعه‌هایشان را در این حمله تأیید کرده‌اند. هنوز هیچ‌کس مسؤولیت این حمله را به عهده نگرفته و مقامات درباره هویت عامل این حمله یا انگیزه‌هایش سخنی نگفته است.

در میان کشتگان این حمله یک زن اسرائیلی ۱۸ ساله، ۳ هندی، سه لبنانی، زنی با تابعیت دوگانه فرانسوی‌–‌تونسی به همراه همسر تونسی‌اش، دو اردنی، یک بلژیکی، یک شهروند کویتی و کانادایی بوده‌اند.

یک مقام وزارت خارجه آمریکا نیز گفت: یک آمریکایی در میان زخمی‌های این حمله بوده است. همچنین وزیر امور اجتماعی و خانواده ترکیه نیز گفت: شهروندان عربستانی، مراکشی، لبنانی، عراقی و لیبیایی در میان زخمی‌‌ها هستند.

سلیمان‌سویلو، وزیر کشور ترکیه گفت: در حال حاضر همچنان عامل حمله متواری است و نیروهای امنیتی ما شروع به عملیات‌های لازم کرده‌اند و اگر خدا بخواهد او در مدت کوتاهی دستگیر خواهد شد. با وجود آن‌که رسانه‌ها گفته بودند عامل این حمله لباس بابانوئل پوشیده بود اما نخست وزیر ترکیه این ادعا را رد کرد.

بنعلی ییلدیریم، ‌نخست‌وزیر ترکیه گفت: فرد حمله‌کننده یک سلاح در کلوپ جا گذاشته و با استفاده از آشوب به وجود آمده محل را ترک کرده است.

یک‌سری تصاویر دوربین‌های امنیتی نشان داده‌اند عامل حمله به هنگام کشتن دو نفر در بیرون کلوپ شبانه لباس سیاه پوشیده و کوله‌پشتی داشته است.

رسانه‌های ترکیه گزارش دادند که دو نفری که بیرون کلوپ کشته شدند یک افسر پلیس ۲۲ ساله و یک مأمور آژانس‌های مسافرتی ۴۷ ساله ترکیه‌ای بوده‌اند.

کنسولگری آمریکا در شهر استانبول به شهروندان آمریکایی هشدار داده که تحرکاتشان در این شهر را به حداقل برسانند.

 

در بیانیه این کنسولگری آمده که شهروندان آمریکایی باید هوشیار باشند چون افراط‌گران به تلاش‌های تهاجمی خود برای دست زدن به حمله در مناطق سکونت شهروندان آمریکایی و خارجی‌‌ها و جاهایی که آنها رفت و آمد می‌کنند، ادامه می‌دهند.