گروه خودرو- معاینه فنی خودرو از کلیدیترین مسائلی است که سالانه با پایشهایی که روی خودروهای قدیمیتر انجام میشود، وضعیت سلامت وسایل نقلیه موتوری را تأیید میکند. اما تعرفه انجام این پایشها هر ساله با افزایش قیمت توسط مراکز معاینه فنی همراه بوده که تا حدودی با توجه با افزایش هزینهها منطقی بهنظر میرسید. اما […]
گروه خودرو- معاینه فنی خودرو از کلیدیترین مسائلی است که سالانه با پایشهایی که روی خودروهای قدیمیتر انجام میشود، وضعیت سلامت وسایل نقلیه موتوری را تأیید میکند. اما تعرفه انجام این پایشها هر ساله با افزایش قیمت توسط مراکز معاینه فنی همراه بوده که تا حدودی با توجه با افزایش هزینهها منطقی بهنظر میرسید. اما امسال صحبتهایی از افزایش فزایندهای است که در صورت اجرا، احتمالاً اقشار کمدرآمد جامعه دیگر توان پرداخت آن را نخواهند داشت و بهتدریج شاهد موج تردد خودروهای بدون معاینه فنی در سطح شهر خواهیم بود. به گزارش مناقصهمزایده، در همین خصوص سیدمحمدمهدی میرزاییقمی؛ سرپرست ستاد معاینه فنی خودروهای تهران، گفت: با توجه به تفاوت ارزش زمین در شهرها و هزینه تمام شده انجام معاینه فنی در نقاط مختلف کشور، نحوه نرخگذاری معاینه فنی، نیازمند بازنگری است و ما به شدت پیگیر هستیم که امسال تعرفهها متناسب با هزینه خدمات افزایش یابد. میرزاییقمی؛ با بیان اینکه تعرفههای معاینه فنی به صورت سالانه افزایش نیافته است، گفت: امسال تعرفههای معاینه فنی نسبت به سال گذشته تغییری نکرده است و این درحالی است که هزینههای مراکز معاینه فنی با توجه به افزایش نرخ تورم و هزینهها به صورت چشمگیری افزایش داشته است. وی با بیان اینکه افزایش تعرفهها در سال ۱۴۰۲ پس از سه سال، تناسبی با هزینههای جاری مراکز نداشته و این خدمات را با مشکلات متعددی مواجه کرده است، اظهار کرد: عدم تغییر سالانه تعرفه معاینه فنی متناسب با رشد هزینهها و نرخ تورم به صورت عمومی مراکز معاینه فنی کشور را با مشکلات جدی در بخش نیروی انسانی و نگهداری تجهیزات در شرایط استاندارد مواجه کرده و با توجه به اینکه در وضعیت کنونی نوع تعرفهها بهگونهای است که هزینهها را پوشش نمیدهد. لذا امکان اینکه مراکز معاینه فنی در سطح کشور به سمت کاهش کیفیت کار و تخطی از ضوابط دستورالعملهای ابلاغی دولت در این ارتباط سوق داده شوند و از کیفیت خدمات خود بکاهند وجود دارد. میرزاییقمی؛ با اشاره به اینکه شهرداری تهران با تخصیص بودجه بخشی از هزینه مراکز معاینه فنی تحت تملک خود را تأمین مینماید، تصریح کرد: مراکز معاینه فنی شهر تهران توسط شهرداری تهران حمایت و بودجه دریافت میکند و البته مراکز معاینه فنی تهران تحت این شرایط توانسته به فعالیت خود بدون هیچگونه تخطی از ضوابط و دستورالعملهای ابلاغی دولت ادامه دهند. شایان ذکر است؛ بخش بزرگی از مراکز معاینه فنی در کشور متعلق به بخشخصوصی بوده و این مراکز با مشکلات متعددی روبهرو است و عدم افزایش تعرفهها میتواند موجب کاهش دقت و صحت آزمونهای معاینه فنی و یا عدم تجهیز و بهروزرسانی دستگاههای مربوط به آزمونهای معاینه فنی شود. سرپرست ستاد معاینه فنی، با تأکید بر اینکه به شدت پیگیر هستیم که امسال تعرفهها متناسب با هزینه خدمات افزایش یابد، ادامه داد: براساس محاسبه ریز هزینههای مراکز معاینه فنی نرخ صدور گواهی معاینه فنی حداقل ۳۲۰ هزار تومان برای مراجعه نخست خودروهای سبک ارزیابی میشود که این نرخ در حالحاضر ۹۲ هزار تومان است و تنها حدود یکسوم از هزینه این خدمات را پوشش میدهد. امیدواریم با ابلاغ تعرفه جدید در آغاز سال شرایطی فراهم شود که مراکز معاینه فنی بتوانند به حیات خود ادامه دهند. البته این موردی است که باید توسط وزارت کشور به دولت پیشنهاد گردد. وی با اشاره به این موضوع که تعرفه معاینه فنی توسط دولت تعیین میشود، گفت: براساس قانون هوای پاک نرخ بهای خدمات صدور گواهی معاینه فنی توسط وزارتخانههای کشور و راهوشهرسازی تعیین و در نهایت توسط هیئت وزیران تصویب میگردد که این فرآیند و طی مراحل قانونی آن موجب میگردد این افزایش با تأخیر انجام شود. بدون تردید این رویه تعیین تعرفه توسط دولت که در قانون تبیین گردیده، نیازمند اصلاح بوده و مورد پیشنهاد است که تصمیمسازی و تعیین آن به صورت مستقیم به وزارتخانههای مسئول در این حوزه و یا شوراهای اسلامی شهر تفویض گردد. در همین راستا، گفتنی است؛ با توجه به تفاوت قیمت زمین در شهرها، هزینه تمام شده انجام معاینه فنی در نقاط مختلف کشور متفاوت بوده و تعیین این تعرفه لازم است به صورت محلی توسط شوراهای اسلامی شهر با توجه به ارزیابی قیمت تمام شده همان شهر تعیین و تصویب گردد. وی با اشاره به تأکید ریاست شورای اسلامی شهر تهران مبنی بر نیاز اعمال ضوابط خاص برای وضعیت آلایندگی خودروها در شهر تهران و همکاری شهرداری تهران و وزارت کشور جهت ارائه طریق برای الزام اخذ معاینه فنی خودروهای پایتخت در مراکز معاینه فنی شهر تهران، گفت: آزمونها و کنترلهای انجام شده در مراکز معاینه فنی شهر تهران منطبق بر آییننامه، دستورالعمل و استانداردهای ابلاغی دولت انجام میگردد و به صورت مستمر صحت عملکرد مراکز معاینه فنی و انطباقسنجی رویههای آن مراکز با دستورالعملها توسط کارگروه استانی وزارت کشور، ستاد معاینه فنی خودروهای تهران و سایر دستگاههای نظارتی دارای تکلیف در این ارتباط پایش و کنترل میشود. مراکز معاینه فنی شهر تهران دارای بدنه کارشناسی و قوی بوده که با استفاده از تجهیزات بهروزآوری شده خدمات کیفی و قابل اعتمادی را به مشتریان ارائه مینماید. در مراکز شهر تهران نظارت عالیه به صورت کامل و دقیق با استفاده از تجهیزات، نیروهای انسانی مجرب و دوربینهای مستقر در مراکز انجام میشود و این ستاد با توجه به تکالیف قانونی تمام تلاش خود را برای جلوگیری از بروز هرگونه تخلف احتمالی و ارتقا سطح کیفی سلامت و صحت خدمات به شهروندان مینماید. بنابر اظهار شهروندان و گاهی اخبار منتشر شده در شبکههای مجازی، متأسفانه شاهد آن هستیم برخی از مراکز در اطراف تهران دارای دقت لازم در انجام معاینه فنی نیستند و بهراحتی برای خودروهای دارای نقص فنی و ایمنی معاینه فنی صادر مینمایند. بدون تردید با وضعیت موجود تدبیر راهکاری توسط مدیران شهری برای الزام استفاده از خدمات معاینه فنی شهر تهران برای خودروهایی که در پایتخت تردد مینمایند میتواند در کاهش آلودگی هوا مؤثر باشد. سرپرست ستاد معاینه فنی، در توضیح این مسئله که آیا خودروهای پلاک شهرستانی فاقد معاینه فنی نیز اعمال قانون میگردند، بیان کرد: کلیه پلاکها (شخصی-دولتی -عمومی) وسایل نقلیه تهران و شهرستان توسط دوربینهای سطح شهر تهران ثبت و به سامانه یکپارچه ملی معاینه فنی کشور به منظور بررسی وضعیت معاینه فنی خودرو ارسال میشود. در نهایت پس از طی فرآیند مربوطه خودروهای فاقد معاینه فنی مشمول توسط پلیس اعمال قانون میگردند. تأکید میگردد؛ کلیه فرآیندهای مربوط به پایش معاینه فنی خودروها به صورت هوشمند در بستر IT انجام شده و اطلاعات مربوط به معاینه فنی و یا مشخصات VIN متعلق بر هر پلاک از سرورهای ملی مرکزی پلیس و وزارت کشور استعلام گرفته میشود.
رئیس اداره حملونقل پلیس ترافیک شهری راهور فراجا، گفت: خودروهایی که فاقد معاینه فنی باشند هر ۲۴ ساعت ۱۰۰ هزار تومان جریمه میشوند. به گزارش مناقصهمزایده، سرهنگ مولایی؛ رئیس اداره حملونقل پلیس ترافیک شهری راهور فراجا، در مورد ضرورت معاینه فنی خودروهای کشور، اظهار داشت: پلیس راهور فراجا خودروها را از دو راه سامانه هوشمند […]
گروه خودرو- رئیس مرکز ملی هوا و سازمان حفاظت محیطزیست، گفت: متأسفانه برخی خودروها با اجاره یک کاتالیست در کشور به صورت موقت، تست معاینه فنی را پشت سر گذاشته و بعد کاتالیست را از روی ماشین برمیدارند. به گزارش مناقصهمزایده، احمد طاهری؛ رئیس مرکز ملی هوا و سازمان حفاظت محیطزیست، پیرامون موضوع بررسی اصلاح […]
گروه خودرو- معاینه فنی خودروها بهواسطه تأثیری که بر کاهش آلودگی هوا، افزایش ایمنی و کاهش تصادفات و کاهش مصرف سوخت دارد، از اهمیت ویژهای برخوردار است. این در حالی است که بهرغم تصریح ماده(۶) قانون هوای پاک، همچنان ضریب نفوذ معاینه فنی در خودروهای سبک در کشور کمتر از ۵۰ درصد و در موتورسیکلتها […]
گروه خودرو- رئیس پلیس راهور فراجا، گفت: سالانه حدود ۶۰۰ هزار دستگاه وسیله نقلیه شامل خودرو و موتورسیکلت به دلیل فقدان معاینه فنی و بیمه شخص ثالث توقیف میشوند. به گزارش مناقصهمزایده، سردار سید تیمور حسینی؛ افزود: موضوع معاینه فنی و بیمه شخص ثالث از خطوط قرمز پلیس راهور است که در این مورد با […]
دیدگاه بسته شده است.