کمبود قانون نداریم

معاون بین‌الملل اتاق ایران کمبود قانون نداریم کرباسی معاون بین‌الملل اتاق ایران سفرهای تجاری به کشورهای خارجی را تقسیم می‌کند: سفرهای تجاری-سیاسی و سفرهای تجاری. بعد از پایان هر سفر، اتاق مشترک ایران با کشور مقصد، مسؤول پیگیری اهداف، برنامه و تعهدهای طرفین به هم‌‌‌دیگر است. اتاق بین‌الملل باید مشکلات هیأت اقتصادی در سفر را، […]

معاون بین‌الملل اتاق ایران

کمبود قانون نداریم

کرباسی معاون بین‌الملل اتاق ایران سفرهای تجاری به کشورهای خارجی را تقسیم می‌کند: سفرهای تجاری-سیاسی و سفرهای تجاری. بعد از پایان هر سفر، اتاق مشترک ایران با کشور مقصد، مسؤول پیگیری اهداف، برنامه و تعهدهای طرفین به هم‌‌‌دیگر است. اتاق بین‌الملل باید مشکلات هیأت اقتصادی در سفر را، به وزارتخانه‌های دخیل ارجاع و پیگیری کند.

رفت‌وآمد هیأت‌های تجاری به ایران از اثرات مستقیم توافق برجام است؛ سفر به کشورهای آمریکای‌لاتین، آسیای‌شرقی، و اروپا و پذیرش هیأت‌های خارجی از کشورهای خارجی. بعد از پایان این سفر‌ها چه باید کرد؛ اهداف سفر و تعهدهای گفته‌شده به کجا می‌انجامد؟

محمدرضا کرباسی، معاون بین‌الملل اتاق ایران در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران درباره این سفر‌ها و نحوه پیگیری اهداف سفر گفت: ‌دو نوع هیأت به کشورهای خارجی سفر می‌کنند؛ سفر به کشورهایی که قبلاً درباره آنها مطالعاتی انجام‌شده و امکان‌سنجی‌هایی صورت گرفته است. سفرهای هدفمند با توجه به توان مجموعه تشکل‌های داخلی و اتاق ایران انجام می‌شود.‌

وی افزود: ‌پس‌ از این‌که هیأت‌ها از سفر برمی‌گردند باید گزارش دستاوردهای سفر ارایه دهند؛ مسایل و مشکلات پیش‌آمده در سفر را بازگو کنند تا این موارد به سازمان‌ها و ارگان‌های مربوطه منعکس شود. بعد از ارایه این گزارش است که آنها می‌توانند برای رفع مشکلات و کمک به اقتصاد کشور، در بازارهای هدف اقدام لازم را انجام دهند و فعال‌تر عمل کنند و روند سرمایه‌گذاری در ایران را تسهیل کنند.‌

کرباسی برگزاری میزگردهای تخصصی در داخل و خارج از کشور توسط هیأت‌های تجاری را هم از کارهایی می‌داند که در جهت فرصت‌سازی و شناخت طرف تجاری انجام می‌شود.

وی نقش اتاق‌های مشترک ایران و کشورهای خارجی را در این شرایط بسیار مهم خواند و گفت: باید این اتاق بتواند پتانسیل کشور‌ها را شناسایی کرده و آن را در اختیار تجار و فعالان اقتصادی ایرانی قرار دهد.

کرباسی در خصوص این‌که مهم‌ترین مطالبه‌ای که سرمایه‌گذار‌ها نیاز دارند چیست؟ و یا این‌که قوانین متقنی در این حوزه وجود داشته باشد و در ارزیابی این قوانین گفت: ‌ما به لحاظ قوانین هیچ کمبودی نداریم؛ ولی باید این قوانین به‌درستی به‌طرفین خارجی تبیین شود. ما نتوانسته‌ایم با سبک و روش کشورهای خارجی این قوانین را به آنها منعکس کنیم.‌

معاونت بین‌الملل اتاق ایران از تأثیر سوء تبلیغات رسانه‌های خارجی بر نتایج سفر هیأت‌های تجاری خارجی گفت و افزود: ‌این تبلیغات بخشی از تأثیر هیأت‌های تجاری را خنثی می‌کند؛ اما این ابتکار هیأت‌ها است که بتوانند طرف مقابل خود را اقناع کند و واقعیت‌هایی چون امکان تجارت، فرصت‌های جذب سرمایه‌گذاری، مناطق آزاد تجاری و غیره را به‌طرف مقابل نشان دهند. این وظیفه بر عهده نماینده دولت یا نماینده بخش خصوصی است.‌

کرباسی در خصوص گام دوم دعوت از هیأت‌های اقتصادی خارجی برای سفر به ایران افزود: یکی از کارهایی که باید هیأت‌های تجاری انجام دهند این است که از همتایان خود برای سفر به ایران و بازدید از پروژه‌ها، دعوت کنند. اولین گام در هر سفر، قرارداد تجاری نیست؛ بلکه شناخت طرفین، ارزیابی دقیق فرصت‌‌ها از مهم‌ترین اصولی است که باید به آن توجه شود؛ بعداً باید تصمیم نهایی گرفته شود.‌

وی دسته دوم هیأت‌ها را هیأت‌هایی معرفی می‌کند که در معیت رییس‌جمهوری و وزیر امور خارجه به این سفر‌ها می‌روند. در این سفرها، هیأت سیاسی می‌توانند فضا را برای عاملان اقتصادی هموار کنند، پیام این سفر‌ها این است که دولت و بخش خصوصی در کنار هم برای پذیرش سرمایه‌گذاری و ایجاد امنیت سرمایه‌ها همکاری می‌کنند.

معاونت بین‌الملل اتاق ایران مهم‌ترین مشکلاتی که در این سفر‌ها عنوان می‌شود را مشکلات بیمه‌های تجاری، مشکلات روادید و ارتباط بین‌بانکی خواند و افزود: این موارد از مواردی است که در این سفر‌ها به آن اشاره می‌شود.

کرباسی گفت: سرمایه‌گذاری اصول مشخصی دارد، پوشش ریسک سیاسی و تجاری برای سرمایه‌گذاری جزو همین اصول اولیه است.

وی تأکید‌ کرد: ‌نکته مهم این است که در سرمایه‌گذاری خارجی، تعهد کشور میزبان برای حفظ و حمایت از سرمایه یکی از نقاطی است که باید مورد توجه قرار گیرد. در قالب سرمایه‌گذاری خارجی آن‌چه مطرح و قابل اجراست این است که صندوق ضمانت صادرات در ایران و صندوق ضمانت صادرات کشور مقصد، ریسک سیاسی سرمایه‌گذاری را متقبل شوند. اگر به هر دلیل سیاسی سرمایه و واحد اقتصادی به خطر بیافتد امکان بازگشت سرمایه وجود داشته باشد.‌ غیر از ریسک سیاسی، ریسک تجاری هم در انتظار سرمایه و سرمایه‌گذار است. ریسک تجاری را بیمه‌ها پوشش می‌دهند.

کرباسی افق آینده را روشن ارزیابی ‌کرد و گفت: در اتاق بین‌الملل ساختاری ایجاد می‌شود که در آن تقسیم‌بندی جغرافیایی و تقسیم‌بندی کشور‌ها انجام‌شده است؛ در همان ساختار مناطق جغرافیایی و اتاق‌های مشترک، پس از بازگشت هر هیأتی از کشور خارجی، اتاق مشترک ایران با آن کشور، مسؤول پیگیری برنامه‌ها، اهداف و قول و قرارهایی است که در آنجا عنوان شده است. تا حصول نتیجه، مدیریت این اتاق‌ها با معاونت بین‌الملل مسؤول پیگیری هستند.

 

وی افزود: ‌در سفرهای اخیر که به ۶ کشور انجام شد، -دوتا در معیت هیأت سیاسی و یکی با سرپرستی اتاق ایران- گزارشی از ره‌آورد سفر تهیه‌ شده است؛ نتیجه این گزارش به وزارتخانه‌های دخیل ارسال می‌شود تا کارهای لازم انجام شود. الان هم اتاق بین‌الملل این پیشنهاد‌ها یا حل مشکلات را تا پایان پیگیری می‌کند تا با کمک تصمیم‌ساز‌ها این موانع رفع شود.