نشست بررسی شبکه علمی کشور برگزار شد

نشست بررسی شبکه علمی کشور برگزار شد نشست بررسی شبکه علمی کشور با حضور محمد فرهادی وزیر علوم، معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات برخی از رؤسای دانشگاه‌های تهران برگزار شد. به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از وزارت علوم، در این نشست،‌ فرهادی با اشاره به اهمیت شبکه علمی کشور در ایجاد دسترسی علمی و […]

نشست بررسی شبکه علمی کشور برگزار شد

نشست بررسی شبکه علمی کشور با حضور محمد فرهادی وزیر علوم، معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات برخی از رؤسای دانشگاه‌های تهران برگزار شد.

به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از وزارت علوم، در این نشست،‌ فرهادی با اشاره به اهمیت شبکه علمی کشور در ایجاد دسترسی علمی و کاهش هزینه‌ها گفت: سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران به عنوان مسؤول راه‌اندازی علمی کشور با کمک وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نقش مهمی در به روز کردن ساختار و استقرار کامل شبکه علمی کشور دارد.

وی با تأکید بر فاصله وضع موجود از وضع مطلوب ابراز امیدواری کرد تا پایان اردیبهشت ماه ۱۳۹۶، همه دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی شهر تهران طبق زمان بندی و با همکاری وزارت علوم و وزارت ارتباطات به شبکه علمی متصل شوند.

نصرا…جهانگرد، معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در این نشست، در خصوص مزیت شبکه علمی کشور برای دانشگاه‌ها اظهار داشت: شبکه‌های علمی در دنیا دارای دو سطح مزیت هستند که سطح اول، ایجاد بستر مشترک و اختصاصی میان مراکز علمی است تا بتوانند ظرفیت‌های علمی خود را به اشتراک بگذارند.

وی افزود: در سطح دوم مزیت این نوع شبکه‌ها سرویس‌‌ها و خدماتی است که بین یکدیگر به اشتراک می‌گذارند و از ترکیب آنها، ارزش‌افزوده‌های بالاتری از نظر علمی به وجود می‌آورند و هزینه‌های مشترک نیز کاهش می‌یابد.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات خاطرنشان کرد: انتظار داریم این شبکه علمی در کشور بتواند علاوه بر ایجاد یک محیط اختصاصی مبادله داده و محتوا بین مراکز علمی در لایه سرویس‌ها و محتوا نیز یک محیط مبادله و بازار ثانویه ارزش افزوده میان دانشگاه‌ها ایجاد کند.

در ادامه این نشست، فتح‌ا…مضطرزاده، رییس سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران نیز به بیان فرایند و فراز و فرودهای ایجاد شبکه علمی در کشور از سال ۱۳۶۲ تاکنون پرداخت.

 

مضطرزاده در ادامه افزود: با همکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و پیگیری‌های مستمر فرهادی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، اقدامات جدی برای تشکیل این شبکه انجام شده و زیرساخت‌های مورد نیاز در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی فراهم نیز شده است.