معاون وزیر نیرو:دولت، قراردادهای وزارت نیرو با سرمایه‌گذاران را تأیید می‌کند

  معاون امور اقتصادی و برنامه‌ریزی وزیر نیرو گفت: خرید ۵ سال انرژی و تأمین سوخت نیروگاه‌ها را تضمین می‌کنیم و تمام قراردادهای وزارت نیرو با سرمایه‌گذاران توسط دولت تأیید می‌شود. به‌ گزارش فارس، علیرضا دائمی در دومین همایش تجاری و بانکی ایران و اروپا با بیان این مطلب اظهار داشت: در زمان حاضر ۷۸ […]

 

معاون امور اقتصادی و برنامه‌ریزی وزیر نیرو گفت: خرید ۵ سال انرژی و تأمین سوخت نیروگاه‌ها را تضمین می‌کنیم و تمام قراردادهای وزارت نیرو با سرمایه‌گذاران توسط دولت تأیید می‌شود.

به‌ گزارش فارس، علیرضا دائمی در دومین همایش تجاری و بانکی ایران و اروپا با بیان این مطلب اظهار داشت: در زمان حاضر ۷۸ درصد تولید انرژی کشور از بخش فسیلی است و پیش‌بینی می‌شود که همین روند تا سال ۲۰۵۰ البته با پیچیدگی‌های فراوان ادامه می‌یابد، همین پیچیدگی باعث شده که ما الزاماً باید راندمان نیروگاه‌های خود را افزایش دهیم و برنامه‌های جدی برای کاهش تولید کربن در روند تولید انرژی داشته باشیم.

وی با بیان این‌که در سال‌های آتی نیاز شدیدی برای سرمایه‌گذاری در مناطق کم‌تر توسعه یافته وجود دارد، ادامه داد: تا سال ۲۰۵۰ میزان مصرف انرژی در این مناطق ۳ برابر افزایش خواهد یافت.

دائمی با بیان این‌که با وجود ۱۱۵ نیروگاه بزرگ در کشور در رده ۱۴ تولید برق در دنیا قرار داریم، افزود: هم‌اکنون در توزیع سبد تولید انرژی ایران ۶۰ درصد متعلق به نیروگاه‌های فسیلی و بخار است، اما در انرژی‌های تجدیدپذیر در ابتدای راه قرار داریم.

وی ادامه داد: حدود ۵۶ درصد تولید برق کشور توسط بخش خصوصی انجام می‌شود و ما هر سال ۵ درصد افزایش مصرف داریم که برای تأمین این تقاضا سالانه ۵ هزار مگاوات ظرفیت جدید باید اضافه شود.

معاون امور اقتصادی و برنامه‌ریزی وزیر نیرو در خصوص اولویت‌های بخش تولید گفت: نیروگاه‌های کشور در زمینه ارتقای بهره‌وری نیاز به‌کار جدی دارند و ما باید بتوانیم راندمان نیروگاهی را از ۳۷ درصد به ۴۲ درصد برسانیم.

وی با بیان این‌که توسعه نیروگاه‌های تولید همزمان برق و حرارت (CHP) در سواحل کشور از مهم‌ترین برنامه‌های وزارت نیرو در بخش تولید برق است، افزود: کشور ما با دارا بودن ۲۵۰۰ کیلومتر خط ساحلی برای این نوع از نیروگاه‌ها که به‌طور همزمان تولید آب، انرژی، حرارت و برودت می‌کند بسیار مستعد است و این برنامه ‌هم‌اکنون در جنوب کشور به‌طور جدی دنبال می‌شود.

دائمی با بیان این‌که موقعیت ژئوپلتیک ایران ظرفیت بسیار خوبی را برای صادرات ایجاد کرده است، گفت: ایران با تمام کشورهای همسایه مراودات انرژی دارد و پیش‌بینی می‌شود با توجه به وجود پتانسیل بتوانیم برق کشورهای همسایه خود را تأمین کنیم.

وی ادامه داد: در بخش انرژی‌های نو از پتانسیل خود کم‌تر استفاده کرده‌ایم انرژی خورشیدی و مناطق بادخیز بسیاری در ایران وجود دارد که می‌توانیم بهترین بهره را از این ظرفیت‌ها ببریم، برخی از بزرگ‌ترین دالان‌های باد دنیا در ایران قرار دارد و توسعه این بخش نیازمند سرمایه‌گذاری است.

وی در خصوص سرمایه‌گذاری‌های خارجی و بخش خصوصی برای ساخت نیروگاه و تولید برق گفت: خرید ۵ سال انرژی و تأمین سوخت نیروگاه‌ها را تضمین می‌کنیم و تمام قراردادهای وزارت نیرو با سرمایه‌گذاران توسط دولت تأیید می‌شود.

دائمی با بیان این‌که در بخش آب حدود ۱۵ میلیارد دلار زمینه سرمایه‌گذاری وجود دارد، ادامه داد: در این بخش از احداث آب‌شیرین‌کن تا تصفیه‌خانه‌های آب و فاضلاب، طرح‌های انتقال آب و کاهش هدررفت شبکه همگی فرصت‌های سرمایه‌گذاری هستند که در ایران پیش روی سرمایه‌گذاران است.

 

وی با اشاره به ۴ طرح بزرگ انتقال آب دریا به مناطق مرکزی ایران گفت: هر کدام از طرح‌ها دو تا ۳ میلیارد دلار اعتبار نیاز دارد و تمامی این طرح‌ها با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی اجرایی خواهد شد.