برنامه‌ریزی برای تأمین ۲۰۰۰ دستگاه واگن

در گفت‌و‌گو با رییس هیأت عامل ایدرو مطرح شد برنامه‌ریزی برای تأمین ۲۰۰۰ دستگاه واگن در راستای اجرای مصوبه شورای اقتصاد، برنامه‌ریزی‌های لازم برای تأمین دو هزار دستگاه واگن از سوی سازمان گسترش انجام شده است. به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از شاتا، رییس هیأت عامل سازمان گسترش نوسازی صنایع ایران با اعلام این خبر […]

در گفت‌و‌گو با رییس هیأت عامل ایدرو مطرح شد

برنامه‌ریزی برای تأمین ۲۰۰۰ دستگاه واگن

در راستای اجرای مصوبه شورای اقتصاد، برنامه‌ریزی‌های لازم برای تأمین دو هزار دستگاه واگن از سوی سازمان گسترش انجام شده است.

به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از شاتا، رییس هیأت عامل سازمان گسترش نوسازی صنایع ایران با اعلام این خبر افزود: برای تحقق این امر شرکت‌های ره‌نورد (مدیریت طرح تأمین و ساخت دو هزار دستگاه واگن مترو) و ساپریکو (شرکت زنجیره تأمین قطعات صنعت ریلی) از طرف ایدرو تأسیس شدند.

وی یادآور شد: اساساً در برنامه ششم توسعه توجه ویژه‌ای به صنعت ریلی شده است که نشان از اهمیت توسعه این صنعت در نزد دولت جمهوری اسلامی ایران می‌باشد و طی چندسال اخیر با مشارکت شرکت‌های خارجی اقدامات قابل توجهی در توسعه صنعت ریلی درون‌شهری و برون‌شهری در بخش زیرساخت، ناوگان و توسعه قطعه‌سازی و مجموعه‌سازی صورت گرفته است.

منصور معظمی در خصوص بخش برون شهری صنعت ریلی گفت: در حال حاضر ۱۱ هزار کیلومتر خط ریلی برون شهری در کشور وجود دارد و نیاز کشور در افق ۱۴۰۴ به این بخش از خطوط ریلی ۲۵ هزار کیلومتر می‌باشد، یعنی به‌طور متوسط سالانه ۱۰۰۰ کیلومتر باید خط ریلی برون شهری ایجاد شود.

وی اضافه کرد: همچنین تا سال ۱۴۰۴ تعداد ۲۵۰۰ دستگاه واگن مسافری برون‌شهری در کشور موردنیاز است که به‌طور متوسط سالانه ۲۵۰ دستگاه از این واگن‌‌‌ها باید به خطوط ریلی برون‌شهری اضافه شود.

وی با بیان این‌که در حال حاضر ۵ واگن ساز بزرگ در کشور فعالیت دارند که ظرفیت تولید آن‌‌ها در بخش تولید انواع واگن برون شهری ۴۰۰ دستگاه در سال می‌باشد افزود: از اقدامات دیگر صورت گرفته در این بخش تأمین ساخت داخل ۵۰درصد ارزشی واگن‌‌‌ها در کشور می‌باشد ولی در بخش‌هایی مانند سیستم‌های ناوبری، ترمز، پروپالشن، تهویه و… همچنان نیاز به تأمین از خارج وجود داشته که برنامه‌ریزی برای ساخت داخل نمودن این بخش‌ها هم صورت گرفته است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره ظرفیت‌های بخش درون شهری صنعت ریلی گفت: در حال حاضر در ۹ کلان شهر کشور (تهران-تبریز-مشهد-شیراز-اصفهان-اهواز-کرمانشاهـ کرج-قم) خطوط مترو احداث و یا در حال بهره‌برداری است و در ۱۰ شهر دیگر نیز (یزد-رشت-قزوین-اردبیل-اراک-همدان-بندرعباس-کرمان-زنجان-ارومیه) برنامه توسعه خطوط مترو وجود دارد.

وی در خصوص توان تولید واگن گفت: توان تولید انواع واگن مترو یک طبقه و دو طبقه با بدنه‌های کربن استیل و آلومینیمی با ظرفیت اسمی ۶۵۰دستگاه در سال در کشور وجود دارد که در واگن‌های دو طبقه ۵۵درصد قیمت تمام شده و یک طبقه با ۳۵درصد قیمت تمام شده ساخت داخل صورت گرفته است.

 

همچنین در حال حاضر حدود ۱۵۰۰ دستگاه واگن در خطوط مترو فعال کشور در حال سیر بوده و طی ۴سال آتی به دو هزار دستگاه واگن مترو موردنیاز می‌باشد.