ایران‌ایر تنها ۱۵ درصد از مبلغ کل توافق خرید هواپیما را نقدی پرداخت می‌کند

ایران‌ایر تنها ۱۵ درصد از مبلغ کل توافق خرید هواپیما را نقدی پرداخت می‌کند  قرارداد با بوئینگ و ایرباس ضمانت اعتماد به ایران است عقد قرارداد خرید ۸۰ فروند بوئینگ و ۱۰۰ فروند ایرباس از سوی شرکت هواپیمایی ایران‌ایر برخی انتقاد‌‌‌ها را مطرح کرده که خرید هواپیما در شرایط فعلی اولویت کشور نبوده است. موضوعی […]

ایران‌ایر تنها ۱۵ درصد از مبلغ کل توافق خرید هواپیما را نقدی پرداخت می‌کند

 قرارداد با بوئینگ و ایرباس ضمانت اعتماد به ایران است

عقد قرارداد خرید ۸۰ فروند بوئینگ و ۱۰۰ فروند ایرباس از سوی شرکت هواپیمایی ایران‌ایر برخی انتقاد‌‌‌ها را مطرح کرده که خرید هواپیما در شرایط فعلی اولویت کشور نبوده است. موضوعی که دفاعیه رسمی رییس‌جمهور از این قرارداد‌‌‌ها آن را باطل می‌کند.

به گزارش ایسنا، روحانی در جریان گفت‌وگوی خود با مردم که بخش قابل‌توجهی از آن به برنامه‌های اقتصادی دولت می‌پرداخت، بار دیگر از قرارداد خرید هواپیما با شرکت‌های بزرگ جهان دفاع کرد. دفاعی که به نظر می‌رسد واقعیت را از جهتی دیگر نشان می‌دهد.

زمینگیری نزدیک به نیمی از هواپیماهای ایران و البته رسیدن میانگین عمر هواپیما‌‌‌ها به بیش از ۲۰ سال باعث شده زنگ خطر برای نیاز جدی به توسعه ناوگان هوایی کشور احساس شود. موضوعی که نه تنها برای صنعت حمل‌ونقل ایران اهمیت بسیاری دارد که حتی می‌تواند در نگاهی کلان ضمانت ثبات و اعتماد جهانی به ایران باشد.

طبق توافق‌های صورت گرفته با بوئینگ و ایرباس، ایران‌ایر تنها ۱۵ درصد از مبلغ کل توافق برای خرید هواپیما را به شکل نقدی پرداخت می‌کند و مابقی با استفاده از فاینانسی تأمین می‌شود که این شرکت‌ها خودشان آن را برای ایران ایجاد کردند.

در چنین برنامه‌ریزی زمان بازپرداخت کل فاینانس‌های ارایه شده برای قرارداد هواپیماهای جدید به حدود ۱۸ سال افزایش پیدا می‌کند و این موضوع جدای از آن‌که فشارهای اقتصادی در ایران را پایین می‌آورد، در نگاه کلان‌تر اهمیت ویژه‌ای خواهد داشت.

روحانی در صحبت‌های خود با مردم اعلام کرده «این‌که ما هواپیما‌‌‌ها را از راه اجاره به شرط تملیک خریدیم و پولی که بابت این هواپیما‌‌‌ها قرار است پرداخت شود در یک مدت ۱۸ ساله داده خواهد شد به معنای آن است که دنیا به ایران برجام و ادامه‌ راهی که آغاز کردیم اعتماد دارد.»

 

اگر این صحبت‌‌‌‌ها را در کنار اهمیت ورود هواپیماهای جدید برای صرفه‌جویی ۴ میلیارد دلاری سالانه در کنار گذاشتن ایرلاین‌های خارجی قرار دهیم، مشخص می‌شود که خرید این هواپیما‌‌‌ها نه تنها برای صنعت حمل‌ونقل هوایی کشور اهمیت جدی داشته که حتی دیگر ابعاد اقتصادی و سیاسی را نیز پوشش می‌دهد. ابعادی که می‌تواند برنامه‌ریزی‌های کلان برای توسعه کشور را ممکن سازد.