مهربانی در جامعه از بین رفته است

    سیدمصطفی‌محقق‌داماد گفت: تا جامعه ما و مدیران آن از صمیم قلب حقوق بشر را نپذیرفته باشند ما راه به جایی نمی‌بریم. همه ما باید تمام اصول حقوق بشر را بپذیریم تا وقتی که در کشور اجتهاد مبتنی بر کرامت بشری و عدالت وجود نداشته باشد، مشکلات ما حل نخواهد شد.به گزارش ایلنا، آیت‌ا…سیدمصطفی‌محقق‌داماد […]

    سیدمصطفی‌محقق‌داماد گفت: تا جامعه ما و مدیران آن از صمیم قلب حقوق بشر را نپذیرفته باشند ما راه به جایی نمی‌بریم. همه ما باید تمام اصول حقوق بشر را بپذیریم تا وقتی که در کشور اجتهاد مبتنی بر کرامت بشری و عدالت وجود نداشته باشد، مشکلات ما حل نخواهد شد.به گزارش ایلنا، آیت‌ا…سیدمصطفی‌محقق‌داماد در همایش «رفع خشونت علیه زنان، چالش‌ها و راهکارهای آن» که در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، با قدردانی از توجه برگزارکنندگان به مسأله خشونت علیه زنان، بر لزوم یافتن راهکار در این حوزه تأکید کرد و گفت: به نظرم خشونت علیه زنان را باید از دو حوزه حقوق اجتماعی و حقوق خانواده مورد بحث و بررسی قرارداد هرچند که ریشه‌های آن می‌تواند یکی بوده و جهات مشترکی داشته باشد.

او با بیان این‌که علل و جهات خشونت علیه زنان را باید در دو دسته عملی و نظری مورد بحث قرارداد، اظهار کرد: ما در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که اخلاق در آن رو به انحطاط است و در رفتار با زنان که یکی از شئون رفتاری ماست، متأسفانه نیز این چنین است. ملت ایران که افتخار می‌کند ملتی مسلمان و تحت تربیت اسلامی است و در روز چندین بار خدا را به مهربانی می‌خواند، چرا نسبت به دیگران خشن رفتار می‌کند و دیگری را تحمل نمی‌کند؟ متأسفانه باید گفت که تحمل نه تنها در مورد زنان بلکه در مورد مردان نیز وجود ندارد و مهربانی در جامعه از بین رفته است.

این حقوقدان با بیان این‌که ما بنده خدای ارحم‌الراحمین هستیم، ابراز کرد: متأسفانه این رحمانیت در رفتار ما اثر نکرده است. وقتی صفحه حوادث روزنامه را می‌خوانیم ناخودآگاه به گریه می‌افتیم. سخت است شنیدن داستان‌هایی که در آن نقل می‌شود. به‌طور مثال چندی پیش یک نفر تمام اعضای همسر خانواده خود را جلوی چشمان او به قتل رساند و به همسر خود گفت تو را زنده می‌گذارم تا مجازات شوی.

این استاد دانشگاه با اشاره به بعد عملی مبارزه با خشونت علیه زنان گفت: ‌من به عنوان یک روحانی، شرمنده‌ام که نتوانسته‌ایم جامعه را اخلاقی کنیم. هدف دین اخلاق است. ما نتوانستیم این را آموزش دهیم. آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها و همه ما باید سرافکنده باشیم. باید بسیج شویم تا اخلاق را نجات دهیم.

تا وقتی که اجتهاد مبتنی بر کرامت بشری نباشد، مشکلات حل نمی‌شود

او درباره بعد نظری مبارزه با خشونت علیه زنان گفت: خشونت علیه زنان از مباحث حقوق بشری است. تا جامعه ما و مدیران آن از صمیم قلب حقوق بشر را نپذیرفته باشند ما راه به جایی نمی‌بریم. همه ما باید تمام اصول حقوق بشر را بپذیریم تا وقتی که در کشور اجتهاد مبتنی بر کرامت بشری و عدالت وجود نداشته باشد، مشکلات ما حل نخواهد شد.

این حقوقدان کرامت بشری و عدالت را در رأس امور دانست و اظهار کرد: امروزه فلاسفه حقوق بشر، کانت را پدر حقوق‌بشر می‌دانند که این یک واقعیت و امر صحیحی است. در حالی‌که من ادعا می‌کنم یک کلمه در آثار این فیلسوف از مباحث حقوق بشری دیده نمی‌شود اما چطور است که او را پدر حقوق بشر می‌دانند. در پاسخ به این چرایی باید گفت کانت، کرامت بشری را مطرح کرده که اساس حقوق بشر است.

محقق داماد با اشاره به وضع فعلی جامعه گفت: خداوندا ما کفران نعمت تو را کرده‌ایم و به عنوان یک انسان مسلمان که حقوق بشر در فطرت ما است، نتوانسته‌ایم با آن پیوندی برقرار کنیم.

این استاد دانشگاه با اشاره به جایگاه خانواده در مبارزه با خشونت علیه زنان گفت: خانواده چیزی نیست که بتوان آن را با قانون اداره کرد. دیوار دژ خانواده آنقدر بلند است که قانون در آن نفوذ نمی‌کند اما عاطفه، عشق و اخلاق در آن کارگر است. ما باید به اخلاق جامعه بپردازیم. قانون آخرین راهکار است. آنچه نقش اساسی را بازی می‌کند، عشق است.

با مشکل تعریف «خشونت» در جامعه مواجه هستیم

رییس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران (اسکودا) نیز در همایش «رفع خشونت علیه زنان، چالش‌ها و راهکارهای آن» گفت: واقعیت نامطلوب و تأسف‌برانگیز این است که خشونت علیه خانم‌‌ها به اشکال و صور گوناگون در کشور ما موجود و متأسفانه فراوان است و کثرت موارد در حدی است که قابل اغماض نیست.

بهمن کشاورز اظهار کرد: لفظ خشونت به تنهایی و به خودی خود مفهومی منفی و ناخوشایند دارد، اما ترکیب خشونت علیه زنان تکان‌دهنده است؛ به ویژه وقتی این عبارت در کشور ما یعنی جایی که جز موارد خاص و به دلایل خاص همواره منبع و منشأ مدارا و خردگرایی و دوستی و تحمل است به عنوان پدیده‌ای بومی و موجود شنیده شود، اما ما را از پذیرش واقعیت‌ها هر چند تلخ و نامطبوع باشد، گریزی نیست.

وی معتقد است: واقعیت نامطلوب و تأسف برانگیز این است که خشونت علیه خانم‌ها به اشکال و صور گوناگون در کشور ما هم موجود و هم متأسفانه فراوان است. کثرت موارد در حدی است که قابل اغماض نیست و حرکت و اقدام را در جهات و جنبه‌های مختلف ایجاب می‌کند؛ از آموزش و کار فرهنگی گرفته تا اقدامات تقنینی و تمهیدات قضایی.

کشاورز تصریح کرد: باید با کمال تأسف بگویم موضوع این همایش موضوعی است که واقعیت دارد و در قدم اول ما با مشکل تعریف مواجه هستیم که این خشونت تعریفش چیست و بعد درمورد مصادیق. ما در زمینه‌های ساختاری و قوانین و عرف محلی، مصادیق و تعاریف مختلفی می‌توانیم از خشونت تعریف کنیم که هدف این خشونت اعم از لفظی و خشونت فعلی و رفتارهای انفعالی خانم‌ها هستند. این‌که در کشور ما این مقوله مطرح باشد جای تأسف است و امیدوارم به جایی برسیم که دیگر وجود نداشته باشد.

 وی افزود: ابتکار همایش فعلی از کانون فارس بود که توصیه ما این بود که در همان جا برگزار شود ولی شورای اجرایی اتحادیه به این نتیجه رسید که اگر در تهران برگزار شود، رسایی بیش‌تر خواهد داشت و ما توفیق داشتیم که در خدمت شما باشیم.

 

کشاورز در پایان گفت: امیدوارم که نتیجه این همایش این باشد که حداقل توجه جامعه و مقامات مسؤول به این موضوع جلب شود و ما کم‌تر شاهد خودسوزی و قتل‌هایی که گفته می‌شود به خاطر ناموس و حیثیت و … است، باشیم.