بازار صادراتی دانش‌بنیان‌های ایرانی به ۱۶ کشور خواهد رسید!

معاون توسعه کسب‌وکار بین‌المللی سازمان توسعه همکاری‌های علمی و فناورانه، گفت: ۱۶ کشور به‌عنوان هدف اصلی صادرات محصولات دانش‌بنیان انتخاب کردیم که چهار کشور همسایه در اولویت قرار دارد. سیدمجتبی قدمگاهی؛ در گفتگو با مهر، با اشاره به برگزاری ششمین دوره برگزاری نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۴ (یکی از مهم‌ترین رویدادهای تجاری برای معرفی توانمندی‌های صادراتی)، اظهار […]

معاون توسعه کسب‌وکار بین‌المللی سازمان توسعه همکاری‌های علمی و فناورانه، گفت: ۱۶ کشور به‌عنوان هدف اصلی صادرات محصولات دانش‌بنیان انتخاب کردیم که چهار کشور همسایه در اولویت قرار دارد. سیدمجتبی قدمگاهی؛ در گفتگو با مهر، با اشاره به برگزاری ششمین دوره برگزاری نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۴ (یکی از مهم‌ترین رویدادهای تجاری برای معرفی توانمندی‌های صادراتی)، اظهار کرد: آن چیزی که ما در سال‌های گذشته تاکنون شاهد بودیم این است که سال به سال بر رونق و پویایی این نمایشگاه در حال افزوده شدن است و این موضوع نشانگر این است که نمایشگاه اکسپو در سطح بین‌الملل دیده می‌شود. معاون توسعه کسب‌وکار بین‌المللی سازمان توسعه همکاری‌های علمی و فناورانه بین‌المللی معاونت علمی یکی از موضوعات مدنظر و مورد تأکید مقامات و مسئولان کشور را رونق شرکت‌های مبتنی بر دانش، عنوان کرد و گفت: نگاه کشور و حاکمیت این است که با فعال کردن و رشد اقتصاد دانش‌بنیان، نتیجتاً رشد اقتصادی سریع‌تر و مؤثری نسبت به شرایطی که صرفاً خام‌فروشی کنیم، خواهیم داشت. قدمگاهی؛ با اشاره به حضور فعال شرکت‌های دانش‌بنیان برای نمایش توانمندی‌های صادراتی خود در اکسپو ۲۰۲۴ گفت: امسال برای اولین بار شرکت‌های دانش‌بنیان در سالن ۳۷A که مرکز دائمی نمایشگاه دانش‌بنیان است، استقرار دارند و عموم مردم می‌توانند از این نمایشگاه بازدید کنند. سال‌های گذشته صرفاً مقامات و هیئت‌های تجاری امکان بازدید داشتند اما امسال ورود برای عموم آزاد است.

حضور ۷۰۰ شرکت دانش‌بنیان در اکسپو ۲۰۲۴

وی ضمن اعلام اینکه در سالن ۳۷A  نمایشگاه بین‌المللی به‌طور مجزا ۷۰۰ شرکت دانش‌بنیان به نمایش ۱۵۰۰ محصول و دستاورد فناورانه و نواورانه خود می‌پردازند، خاطرنشان کرد: البته برخی دیگر از شرکت‌های دانش‌بنیان در سایر سالن‌های نمایشگاه حضور دارند ولی آمار دقیقی از این شرکت‌ها نداریم.حضور فعال دانش‌بنیان‌ها در این نمایشگاه نشان می‌دهد چه ظرفیت خوبی در اکوسیستم دانش‌بنیان داریم. معاون توسعه کسب‌وکار بین‌المللی سازمان توسعه همکاری‌های علمی و فناورانه بین‌المللی معاونت علمی، ادامه داد: اکسپو ۲۰۲۴ از روز شنبه هشتم اردیبهشت ماه آغاز شده و تاکنون هیئت‌های خارجی و مقامات بلندپایه کشور‌ها از دستاوردهای دانش‌بنیان‌های ایرانی بازدید کرده‌اند که از جمله می‌توان به بازدید رئیس اتاق تجارت روسیه، معاون وزیر صنعت ازبکستان، وزیر تجارت عمان، وزیر صنعت فناوری‌های پیشرفته امارات، رئیس اتاق بازرگانی ترکیه و سفرای کشورهای اروگوئه، ونزوئلا و ازبکستان اشاره کرد.

پیش‌بینی درباره سهم ۲۰ درصدی از قراردادهای صادراتی اکسپو ۲۰۲۴

قدمگاهی ضمن اعلام اینکه سال گذشته در مجموع در نمایشگاه اکسپو ۴۰۰ میلیون دلار قرارداد منعقد شد، گفت: امسال پیش‌بینی می‌شود یک میلیارد دلار قرارداد در این نمایشگاه منعقد شود و ما امیدواریم که سهم دانش‌بنیان‌ها از قرارداد‌ها بیش از ۲۰ درصد یعنی ۲۵۰ میلیون دلار باشد.

صادرات ۵٫۲ میلیارد دلاری دانش‌بنیان‌ها در ۱۴۰۲

وی ادامه داد: طبق آمار رسمی گمرک یک رشد قابل‌توجهی در صادرات دانش‌بنیان‌ها اتفاق افتاده است به‌طوری که در سال ۱۴۰۲ بیش از ۵٫۲ میلیارد دلار صادرات دانش‌بنیان داشتیم که البته این رقم را کمتر از چیزی که گمرک گفته است، اعلام می‌کنم چرا که تعدادی از این‌ها را در رصدخانه مهاجرت صادرات دانش‌بنیان را پایش و حذف می‌کنیم تا به آمار خالصی از صادرات دست یابیم. معاون توسعه کسب‌وکار بین‌المللی سازمان توسعه همکاری‌های علمی و فناورانه بین‌المللی معاونت علمی، با بیان اینکه به همت سازمان توسعه تجارت برای بازدید از نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۴ بیش از دوهزار مهمان خارجی که همه بازرگان و تاجر هستند وارد ایران و مستقر شده‌اند، گفت: این تجار در واقع سفیر معرفی دستاورد‌ها و توانمندی‌های جمهوری اسلامی ایران در کشورهای خود هستند و قطعاً این دوهزار نفر سال بعد شش هزار نفر را با خودشان خواهند آورد و این تصاعد را در سال‌های بعد خواهیم داشت کما اینکه سال گذشته حدود هزار مهمان داشتیم و امسال دو برابر شد.

کدام محصولات دانش‌بنیان ایرانی بیشتر صادر می‌شود؟

قدمگاهی؛ در پاسخ به این سؤال که کدام محصولات و دستاوردهای دانش‌بنیان‌های ایرانی صادرات بیشتری دارند؟ گفت: محصولات صنایع شیمیایی و پلیمری به لحاظ عددی بیش‌ترین سهم را در صادرات دارند اما اعتقاد داریم این اعداد نیستند که برای ما آورده دارند، چرا در محصولات شیمیایی و پلیمری مواد را می‌فروشیم و هرچقدر هم فناوری به آن افزوده باشیم و محصول مبتنی بر دانش تولید کرده باشیم، نهایتاً قیمت اصلی کالا را ماده اولیه آنکه از منابع کشور تهیه شده، شکل می‌دهد و ما در حقیقت منابع می‌دهیم و در ازای آن پول می‌گیریم. در برخی محصولات تجهیزات آزمایشگاهی، پزشکی و صنعتی مواد و مصالحی که صرف شده، آنچنان عددی ندارد ولی قیمت و ارزش افزوده این محصولات بسیار بالاتر است و ما در واقع فکر، دانش، طراحی و مهندسی را می‌فروشیم و در این شرایط ضریب بازدهی بسیار بیشتری در دراز مدت برای کشور به ارمغان خواهد آورد.

۱۶ کشور هدف صادراتی دانش‌بنیان‌های ایرانی

وی ضمن اشاره به اینکه ما در سازمان همکاری‌های علمی و فناورانه بین‌المللی بنا داریم در یکسری بازار‌ها عمیق‌تر شویم چرا که در گذشته همه دنیا را به یک شکل نگاه می‌کردیم و منابع‌مان به عبارتی در برخی کشور‌ها هدر می‌رفت، تصریح کرد: ۱۶ کشور به‌عنوان هدف اصلی صادرات محصولات دانش‌بنیان ایرانی انتخاب کردیم که ۴ کشور همسایه یعنی ترکیه، افغانستان، عراق و جمهوری آذربایجان در اولویت قرار دارند و سعی داریم با یک جهت دهی مناسب، شرکت‌های دانش‌بنیان با بازار کشورهای هدف تعاملات بیشتری داشته باشند.

بازرگانان عراق و ترکیه تسلط خوبی بر بازار دانش‌بنیان‌‌ها دارند

معاون توسعه کسب‌وکار بین‌المللی سازمان توسعه همکاری‌های علمی و فناورانه بین‌المللی معاونت علمی، ادامه داد: در حال‌حاضر بازرگانان عراق و ترکیه به‌طور مستمر در ایران رفت و آمد دارند و بعضاً اطلاعاتشان درباره شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی از بازرگانان ایرانی بیشتر است و کاملاً به این بازار مسلط هستند و لذا ما به‌عنوان دولت خیلی نیازی نیست روی این کشور‌ها انرژی بگذاریم اگرچه همکاری با این کشور‌ها نیاز به برنامه‌ریزی بلند مدت دارد. پاکستان، هندوستان، ویتنام، ازبکستان، عمان، اندونزی، برزیل، ونزوئلا و… از دیگر مقاصد صادراتی دانش‌بنیان‌ها به شمار می‌رود تعامل بیشتر با آن‌ها در دستور کار قرار دارد.

صادرات تجهیزات آزمایشگاهی و پزشکی ایرانی به آمریکا و کشورهای اروپایی

قدمگاهی؛ همچنین درباره صادرات محصولات دانش‌بنیان ایرانی به کشورهای اروپایی و همکاری با آن‌ها نیز، توضیح داد و گفت: تجارت با اروپا به لحاظ فنی و هم به لحاظ تجاری و شرایط تحریمی برای ما متفاوت است. همکاری با کشورهایی که در اتحادیه اروپا هستند، سختی کار بیشتری برای ما دارد اگرچه شدنی است و شرکت‌های داریم که محصولات خود را به ایالات متحده آمریکا هم صادرات کردند به‌طور مثال شرکت‌هایی داریم که توانسته‌اند تجهیزات آزمایشگاهی به آمریکا و تجهیزات پزشکی به کشورهای اروپایی بفروشند منت‌ها اگر قرار باشد سرمایه‌گذاری آنچنانی در این مسیر داشته باشیم، بازدهی که از ارتباط و تعامل با کشورهایی مثل هندوستان یا پاکستان داریم، در ارتباط با کشورهای اروپایی نخواهیم داشت و لذا موظفیم منابع‌مان را آنجایی هزینه کنیم که بازدهی بیشتری برایمان داشته باشد.