قیمت خودرو در روزهای اخیر فراز و فرود قابلتوجهی داشته است، بررسی اوضاع قیمتی در بازار خودرو بیانگر آن است که سیاستگذار بهرغم تلاش در تأمین نیاز مشتریان، موفقیت چندانی نداشته است و همچنان حکمران اصلی بازار خودرو، سیاستهای ارزی است. چنانچه به گفته فعالان بازار در دومین هفته از اردیبهشتماه ۱۴۰۳ همراه با تغییرات […]
قیمت خودرو در روزهای اخیر فراز و فرود قابلتوجهی داشته است، بررسی اوضاع قیمتی در بازار خودرو بیانگر آن است که سیاستگذار بهرغم تلاش در تأمین نیاز مشتریان، موفقیت چندانی نداشته است و همچنان حکمران اصلی بازار خودرو، سیاستهای ارزی است. چنانچه به گفته فعالان بازار در دومین هفته از اردیبهشتماه ۱۴۰۳ همراه با تغییرات ارزی، کاهش قیمت در بازار خودرو نیز شتاب قابلتوجهی گرفته است. به گزارش پرشینخودرو، بازار خودرو در چند سال اخیر به یک بازار ملتهب با نوسانهای بسیار تبدیل شده است. تقریباً هر اتفاقی از رویدادهای سیاسی گرفته تا تصمیمهای اقتصادی قیمت خودرو در بازار آزاد را تغییر میدهد. تقریباً از زمان لغو برجام و ممنوعیت واردات خودرو تا برگزاری قرعهکشیها، پای واسطهها به بازار خودرو باز شده تا خودرو هم روزهای چندنرخی بودن را تجربه کند. بارها راهکارهای مختلفی از سوی مسئولان برای ساماندهی قیمت و فروش در بازار اندیشیده شده، اما پس از مدتی از یادها رفته است. در این میان کارشناسان نوسان نرخ خودرو را در کنار التهابات ارزی، قیمتگذاری دستوری و تصدیگری دولت در صنعت خودرو میدانند بر این اساس پیشبینی میشود چالشهای نقدینگی و ارزی اخیر برای شرکتهای خودرویی بهزودی منجر به افزایش مجدد نرخ خودرو شود. اما چه شد که بازار خودرو به این وضعیت افتاد؟ اواخر سال ۱۴۰۰، رئیسجمهوری هشت فرمان را برای سامان دادن به وضعیت صنعت خودرو صادر کرد. پس از آن وزارت صمت با روشهای مختلف تلاش کرد این فرمانها را اجرایی کند. راهاندازی سامانه یکپارچه فروش و آزادسازی واردات خودرو از جمله همین اقدامات بود. اما نه وعده واردات و خبر درمانی آن نتیجه بخش بود و نه سامانه یکپارچه فروش تأثیری در بازار تقاضا داشت چرا که هیچ کدام از این راهکارها، به واقعیت نزدیک نشد و آن گونه که انتظار میرفت موجب خروج بازار و کاهش تقاضا و مدیریت قیمت نشد. سال ۱۴۰۳ اما در میانههای ماه مبارک رمضان آغاز شد و بازار خودرو به صورت معمول در ماه رمضان با کمی افت قیمت روبهرو میشود، این بازار در ابتدا کمی ثبات را تجربه کرد این شرایط در حالی بود که در روزهای ابتدایی سال، به علت تعطیلی بازار و افزایش تقاضا، نرخ ارز نیز کمی بالا رفت. در واقع روزهای ابتدایی سال طبق انتظار پیش رفت اما با افزایش تقاضا، تنش در خاورمیانه و اخبار نگرانکننده سیاسی، قیمت خودرو یکباره ظرف دو تا سه روز رشد شدیدی را تجربه کرد و حتی برخی خودروها پیک قیمتی قبلی خود در سال ۱۴۰۲ را دوباره لمس کردند. با فروکش کردن اخبار سیاسی، دومین ماه بهار با ثبات قیمت همراه شد بهطوری که در بازار دومین هفته از اردیبهشت ماه، نرخ دلار که همواره از مهمترین محرکها در بازار خودرو است در بازار آزاد کاهشی شد و همین موضوع، دلیلی شد بر کاهش قیمت بیشتر در بازار خودرو. بنابراین از ابتدای این هفته بازار خودرو به صورت یک دست منفی بود و شیب افت قیمتها در برخی روزها دور تند به خود گرفت.
خریداران برای خرید خودرو دست نگه داشتند
از نگاه فعالان بازار، هماکنون بازار خودرو در رکود به سر میبرد و تنشها با کاهش نرخ دلار به حداقل رسیده است و شیب نزولی قیمت دلار، افت قیمت در بازار خودرو را شتاب بخشیده است. به گفته نیکخواه؛ فعال بازار خودرو، افتوخیز نرخ ارز و شرایط به نسبت ناپایدار اقتصادی، موجب شده تا بسیاری از مصرفکنندگان و افرادی که به فکر سرمایهگذاری در بازار خودرو هستند، برای خرید خودرو دست نگه دارند. اگرچه نرخ ارز و به تبع آن، قیمت خودرو در شرایط نوسانی است، اما در بازار هیچ اتفاقی مبنی بر رونق مشاهده نمیشود. وی معتقد است: چنانچه این رکود ادامهدار باشد، میتوان این نوید را داد که بازار خودرو حداقل تا چند ماه آینده، بازاری برای سرمایهگذاری نخواهد بود. چرا که سرمایهگذاران متوجه شدند که بازار خودرو، فرصت مناسبی برای سرمایهگذاری نیست. این فعال بازار خودرو، پیشبینی کرد هفته آینده نیز به نظر میرسد که رکود فوق، ادامهدار باشد و تنها شرکتهای خودروساز هستند که میتوانند با راهاندازی فروش اقساطی، خریداران را به سمت خود جذب کنند. به گفته نیکخواه؛ با توجه به محقق نشدن وعدهای که بابت واردات گسترده با برندهای متفاوت داده شده بود و همچنان هم ادامه دارد و بوی خوشی از سمت واردات نمیآید، مسلماً در خودروهای وارداتی و خودروهایی که در گذشته وجود داشت، افزایش قیمت را همچنان خواهیم داشت. بازار در سگمنت خودروهای وارداتی بسیار خالی است و به نظر نمیرسد امیدی بابت متعادل شدن خودروهای وارداتی وجود داشته باشد. در هر حال از نگاه کارشناسان و فعالان بازار، عرضه بیشتر و در دسترس بودن خودروهای جدید برای خریداری میتواند نرخها را کاهشی کند؛ جریانی که طی ماههای گذشته اتفاق نیفتاده اما به باور کارشناسان باید عرضه خودرو بهتر و بیشتر باشد اگر میخواهیم قیمتها کاهشی باشد. بنابراین باید میزان تزریق خودرو به بازار تسهیل شود.
گروه خودرو- دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازی خودروی کشور، ضمن انتقاد از ساختار معیوب صنعت خودرو و نقش سیاستگذاریهای نادرست، از شکاف عمیق میان قیمت تمامشده و بازار خودرو گفت و اعلام کرد: در سالهای اخیر، ۶۲۰ هزار میلیارد تومان یارانه پنهان یا همان سوبسید سیاه توزیع شده که هیچکدام به جیب ملت […]
گروه خودرو- صنعت و بازار خودرو همواره با چالشهای متعددی روبهرو بوده که همین امر سبب ایجاد شرایط سختی در این حوزه شده است. از سویی دیگر زدوبندهایی که در پشت صحنه این صنعت وجود دارد، خبر از لابیبازی برخی سودجویان داد که نفعشان در نابسامانی بازار خودرو است. به گزارش مناقصهمزایده، در همین راستا، […]
کاهش تقاضای مؤثر، این روزها بازار خرید و فروش خودرو را با رکود قابلتوجهی مواجه کرده و شاید بتوان گفت؛ بهنوعی بازار خودرو قفل شده است. وضعیتی که اگرچه باعث فروکش کردن تب سوداگری در بازار شده، اما تشدید آن در ماههای اخیر خودروسازان را با بحران نقدینگی مواجه کرده و میتواند آغازی بر بحران […]
با سیاست اصلاح قیمت در صنعت خودرو، فرصتی طلایی برای حذف دلالی، دسترسی مستقیم مصرفکننده به خودرو از کارخانه و بازگشت خودروسازان به مسیر سوددهی فراهم شده است. به گزارش مناقصهمزایده به نقل از بازار، در سالهای گذشته، بازار خودروی ایران به دلایل عدیده مانند؛ اختلاف قیمت کارخانه و بازار، محدودیتهای عرضه، و سیاستگذاریهای غیرمنعطف […]
دیدگاه بسته شده است.