مهدی قرهداغلی- اولین خودروی کراساور تولید داخل که مدتهاست که زمان عرضه آن در هالهای از ابهام قرار دارد و همچنان نیز مشخص نیست چه زمانی به تولید انبوه برسد، نیامده عازم کشور روسیه خواهد شد. بدون آنکه میزان استقبال از این خودرو مشخص باشد و به نظر میآید که سیاست خودروسازان بیشتر به سمت […]
مهدی قرهداغلی- اولین خودروی کراساور تولید داخل که مدتهاست که زمان عرضه آن در هالهای از ابهام قرار دارد و همچنان نیز مشخص نیست چه زمانی به تولید انبوه برسد، نیامده عازم کشور روسیه خواهد شد. بدون آنکه میزان استقبال از این خودرو مشخص باشد و به نظر میآید که سیاست خودروسازان بیشتر به سمت و سوی صادرات پیش خواهد رفت تا تأمین نیاز داخل کشور و همین مسائل نیز سبب آن خواهد شد که دیگر خبردرمانی در این حوزه نتواند ثبات بازار را دست بگیرد. البته این نکته را نیز نباید فراموش کرد که در کلیت ماجرای امر صادرات، اتفاقات بسیار خوبی را برای اقتصاد و کارآفرینی رقم خواهد زد. به گزارش مناقصهمزایده، در همین راستا، امیرعباس فرنودی؛ معاون صادرات و امور بینالملل ایرانخودرو، با بیان اینکه در سالجاری برنامه صادرات به کشورهای حوزه CIS دنبال خواهد شد، گفت: در این میان، حجم صادرات به بازار روسیه بیش از سایر کشورها و به صورت گستردهتر خواهد بود. امیرعباس فرنودی؛ با اشاره به برنامهریزیهای صورت گرفته برای صادرات خودرو به کشور روسیه، عنوان کرد: این برنامه در چند مرحله اجرا شده است، در سال گذشته و در مرحله نخست توانستیم بخشی از زیرساختهای صادرات به روسیه را فراهم کرده و بخشی از قطعات مربوط به خدمات پس از فروش را به این کشور ارسال کنیم. در مرحله دوم نیز بهزودی بخش دوم قطعات ارسال خواهد شد تا انبارهای روسیه برای ارائه خدمات پس از فروش، از قطعات کافی برخوردار باشند. وی با بیان اینکه فرآیند دریافت استاندارد برای تارا و سایر خودروهایی که قرار است در بازار روسیه به فروش برسد، همچنان در جریان است، اظهار کرد: در صورت اخذ گواهینامه استاندارد برای تارا، این خودرو ظرفیت صادرات به سایر کشورهای عضو اتحادیه گمرکی اوراسیا را نیز خواهد داشت. معاون صادرات و امور بینالملل ایرانخودرو، با اشاره به اینکه در سال گذشته پذیرای شرکتهای بزرگی از کشور روسیه بودیم و مذاکرات فنی بسیار دقیقی را با آنها هم در زمینه صادرات خودروهای فعلی و هم صادرات تولیدات آینده پیش بردیم، گفت: در این مذاکرات به تفاهماتی دست یافتیم و با حمایتهای دولت جمهوری اسلامی و طرف روس میتوانیم برنامههای همکاری بلندمدت خود را نهایی کنیم. به گفته فرنودی؛ برنامههای صادراتی با جدیت هرچه تمامتر پیگیری میشود، اما باید در نظر داشت که اولویتهای هر دو کشور در وهله اول تأمین بازار داخلی است. وی با بیان اینکه بازار روسیه از خودروی تارا استقبال خوبی کرده است و در سالجاری بخش اعظم صادرات به این خودرو اختصاص خواهد یافت، عنوان کرد: فعالان بخش خودرویی روسیه از خودروی ریرا نیز استقبال خوبی کردهاند و پس از تولید و عرضه داخلی این محصول، در نیمه دوم امسال برنامهریزی برای صادرات این محصول به کشور روسیه را نیز پیگیری خواهیم کرد.
صادرات سودآور در سال ۱۴۰۳
معاون صادرات و امور بینالملل ایرانخودرو، در ادامه با اشاره به برنامههای این گروه صنعتی در راستای سودآوری صادرات، بیان کرد: این موضوع بهعنوان یک سیاست اصلی در سالهای اخیر دنبال میشود و فروش صادراتی همراه با کسب و حفظ حاشیه سود است و همواره تلاش بر این بوده که محصولات صادراتی بتواند سبدی سودآور باشد. فرنودی؛ تحقق استرداد حقوق و عوارض گمرکی بابت اقلام وارداتی، تعریف مجدد جوایز صادراتی با مقادیر اقتصادی جذاب بهعنوان یکی از درآمدهای جانبی از محل صادرات، معافیتهای مالیاتی و تسهیلات ارزانقیمت را امتیازات حاصل از صادرات برشمرد و با تأکید بر اهمیت ارز حاصل از صادرات، گفت: عوامل یاد شده بهعنوان بهای تمام شده محصول صادراتی در ارزیابی عملکرد صادرات میتواند تعیینکننده باشد. وی با اشاره به اینکه تنوع بخشی به سبد صادراتی گروه و ایجاد سیاست صادراتی یکپارچه در گروه صنعتی ایرانخودرو در سالهای اخیر به صورت جدیتری دنبال شده است، گفت: گروه صنعتی ایرانخودرو سابقه صادرات گروههای مختلف کالایی از جمله قطعات ریختهگری را دارد که با توجه به مزیتهای رقابتی مناسب در ایران برای تولید و صادرات قطعات ریختهگری، سودآوری نسبتاً قابلتوجهی را در سنوات گذشته به همراه داشته است. فرنودی؛ یادآور شد: قطعات یدکی نیز به صورت مستمر در کنار خودرو صادر شده و حاشیه سود معقولی را میتواند کسب کند. همچنین، در سالهای اخیر گروههای دیگری نظیر موتورسیکلت و قطعات غیرریختهگری به سبد صادراتی گروه صنعتی ایرانخودرو افزوده شده است. اینها مواردی هستند که میتواند یک سبد سودآور از صادرات را برای گروه صنعتی ایرانخودرو رقم بزند.
دیدگاه بسته شده است.