دستگاه‌های اجرایی درک درستی از الکترونیکی شدن ندارند!

معاون سازمان فناوری اطلاعات دستگاه‌های اجرایی درک درستی از الکترونیکی شدن ندارند! معاون سازمان فناوری اطلاعات از اتصال ۱۰۰ خدمت دستگاه‌های اجرایی به درگاه ملی خدمات دولت هوشمند مرکز ملی تبادل اطلاعات خبر داد و گفت: با این اتصال امکان دریافت آنلاین سرویسهای دولتی فراهم شد. رضا باقری اصل در گفت‌و‌گو با مهر، با اشاره […]

معاون سازمان فناوری اطلاعات

دستگاه‌های اجرایی درک درستی از الکترونیکی شدن ندارند!

معاون سازمان فناوری اطلاعات از اتصال ۱۰۰ خدمت دستگاه‌های اجرایی به درگاه ملی خدمات دولت هوشمند مرکز ملی تبادل اطلاعات خبر داد و گفت: با این اتصال امکان دریافت آنلاین سرویسهای دولتی فراهم شد.

رضا باقری اصل در گفت‌و‌گو با مهر، با اشاره به ارزیابی دستگاه‌های اجرایی از حیث الکترونیکی شدن درجهت تحقق اهداف پروژه دولت الکترونیکی در کشور، اظهار داشت: ۷۱ دستگاه اجرایی که دارای شناسنامه ارایه خدمات از سازمان امور استخدامی بودند، در این ارزیابی مورد بررسی قرار گرفتند و نتایج این ارزیابی را به وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ارایه کرده‌ایم.

وی گفت: در بحث الکترونیکی شدن خدمات دستگاه‌های اجرایی، ارایه سرویس دستگاه‌ها در سطح وب، میزان تعاملی بودن خدمات، میزان تراکنشی بودن خدمات و ارایه یکپارچه سرویس و در نهایت مشارکتی بودن آن به این معنی مردم در ارایه سرویس مداخله داشته باشند، به عنوان معیارهای این ارزیابی مورد بررسی قرار گرفته است.

معاون دولت الکترونیک سازمان فناوری اطلاعات ایران با تأکید بر این‌که متأسفانه دستگاه‌های اجرایی درک درستی از الکترونیکی شدن ندارند، گفت: هر یک از این معیار‌‌ها می‌تواند میزان الکترونیکی شدن دستگاه‌ها را تا ۲۰ درصد افزایش دهد. به این معنی که اگر ارایه سرویس روی پرتال دستگاه اجرایی از لحاظ اطلاع‌رسانی در سطح وب مناسب باشد و تنها برای معرفی سرویس، پاسخگویی مناسب انجام شود، آن دستگاه ۲۰ درصد راه الکترونیکی شدن را پیموده است.

وی با اشاره به این‌که میزان تعامل یکسویه در پرتال دستگاه اجرایی به معنی پرکردن الکترونیکی فرم ۲۰ درصد امتیاز الکترونیکی شدن دارد، گفت: اگر تعامل دو سویه باشد و امکان تراکنش و پرداخت برای کاربر پس از پرکردن فرم هم فراهم شود، در مجموع ۶۰ درصد سرویس دولت الکترونیک اجرایی شده است.

باقری اصل با اشاره به رتبه جهانی ۱۰۶ ایران در حوزه دولت الکترونیک، خاطرنشان کرد: در صورتی که با این ۳ راه ساده ۶۰ درصد خدمات دولت الکترونیک را در کشور اجرایی کنیم به جایگاه ۷۰ تا ۸۰ در عرصه جهانی می‌رسیم. اما برآورد‌‌ها نشان می‌دهد که دستگاه‌های دولتی درک درستی از این فرایندهای ساده ندارند.

۱۰۰ سرویس دولتی به درگاه ملی خدمات دولت هوشمند متصل شده‌اند

وی مراحل بعدی دولت الکترونیک را اتصال به درگاه ملی خدمات دولت هوشمند و یکپارچگی اطلاعات عنوان کرد و گفت: در راستای یکپارچه‌سازی خدمات دستگاه‌های دولتی، نیاز به استعلامات بین دستگاهی وجود دارد که در این زمینه دستگاه‌ها باید سرویس‌های خود را به درگاه ملی خدمات دولت هوشمند در مرکز ملی تبادل اطلاعات (GSB) متصل کنند.

معاون سازمان فناوری اطلاعات با بیان این‌که هم‌اکنون ۱۰۰ سرویس دولتی به درگاه ملی خدمات دولت هوشمند متصل شده‌اند، افزود: با این اتصال دستگاه‌ها به شبکه ملی اطلاعات متصل می‌شوند و خدمات دولتی بر بستر این شبکه به صورت آنلاین قابل دریافت است.

باقری‌اصل با اشاره به سازمان‌ها و دستگاه‌هایی مانند ثبت احوال، ثبت اسناد و نیروی انتظامی و سازمان امور مالیاتی که بیش‌ترین استعلامات بین دستگاهی را نیاز دارند، تأکید کرد: هم اکنون بسیاری از خدمات این دستگاه‌ها بر بستر GSB در حال تست است و در گام بعدی این سرویس‌‌ها روی پلتفرم وب عرضه خواهد شد.

میزان سرویس‌های تراکنشی دستگاه‌ها به ۲۰ درصد می‌رسد

وی با اشاره به این‌که ۱۷۰۰ سرویس دولتی باید الکترونیکی شود، اضافه کرد: تا پایان سال امیدواریم به نزدیک به ۲۰ درصد تراکنش در سرویس‌های الکترونیکی دستگاه‌های اجرایی برسیم. این رقم در سال گذشته ۴ درصد بوده است.

درگاه ملی خدمات دولت هوشمند (GSB) که در مرکز ملی تبادل اطلاعات وزارت ارتباطات ایجاد شده یک سامانه است که به جای این‌که دستگاه‌های اجرایی برای تبادل اطلاعات، سرویس الکترونیک ایجاد کنند، به این گذرگاه وصل می‌شوند و با استانداردهای آن دستگاه و امن بودن آن گذرگاه، خدمات الکترونیکی مربوط به دولت را تبادل یا اخذ می‌کنند.

 

این درگاه با هدف یکپارچه‌سازی خدمات دستگاه‌های دولتی و امکان دریافت استعلامات میان دستگاهی روی شبکه ملی اطلاعات راه‌اندازی شده است.