با وجود سیاست دولتی در برقیسازی صنعت خودرو و الزام خودروسازان در حرکت به سوی تولید خودروهای برقی، اما واقعیت این است که به دلیل وجود مشکلات زیرساختی در تأمین شبکه شارژ خودروهای برقی، خودروهای هیبرید مانند لاماری ایما HEV گزینه به مراتب مناسبتری برای بازار خودروی ایران است. به گزارش پرشینخودرو، نمایشگاه خودروی چین […]
با وجود سیاست دولتی در برقیسازی صنعت خودرو و الزام خودروسازان در حرکت به سوی تولید خودروهای برقی، اما واقعیت این است که به دلیل وجود مشکلات زیرساختی در تأمین شبکه شارژ خودروهای برقی، خودروهای هیبرید مانند لاماری ایما HEV گزینه به مراتب مناسبتری برای بازار خودروی ایران است. به گزارش پرشینخودرو، نمایشگاه خودروی چین ۲۰۲۴ با نمایش انبوهی از خودروهای برقی در کنار خودروهای هیبرید، ویترینی از شرایط امروز صنعت خودروی جهان بود و نشان داد برخلاف میل باطنی اکثریت خودرودوستان، دوران خودروهای درونسوز به سر آمده و دوران تازهای با خودروهای برقی و هیبرید آغاز شده است. حرکت خودروسازانی نظیر بنز و بیامو به سمت خودروهای برقی نشان داد که از سالهای آینده باید در انتظار خودروهای برقی و هیبرید بیشتری باشیم. کشوری مانند چین به دلیل اینکه از سالها قبل وارد حوزه خودروهای برقی شد امروز تبدیل به پیشتاز این عرصه شده و در این مسیر پرچمدار است و در پی آنها نیز سایر خودروسازان برای عقب نماندن از قافله، در تلاش برای دستیابی به تکنولوژی تولید خودرو برقی و هیبرید هستند. صنعت خودروی ایران نیز حرکت به سمت برقیسازی صنعت خودرو را آغاز کرده و اقداماتی در این حوزه انجام داده است اما در این مسیر با مانعی مهم به نام کمبود زیرساخت مواجه شد که بعید است با وضعیت اقتصادی فعلی بتوان در کوتاهمدت از آن عبور کرد. مشکلات زیرساختی در تأمین ایستگاههای شارژ خودروی برقی مشکل بزرگی در مسیر فراگیر شدن تردد خودروهای برقی در ایران است اما تنها مشکل نیست. مشکل فرهنگسازی استفاده از خودروی برقی یکی دیگر از مشکلات در فراگیری خودروهای برقی است که تا امروز تلاشی برای رفع آن انجام نشده است. این مشکلات موجب شده تا حداقل در کوتاهمدت چشمانداز مثبتی نسبت به خودروهای برقی در ایران وجود نداشته باشد اما این پایان مسیر خودروهای برقی در کشور نیست چرا که خودروسازان بخشخصوصی برخلاف خودروسازان دولتی یک جایگزین مناسب برای این شرایط در اختیار دارند. خودروسازان بخشخصوصی با شناخت مناسب از مشکلات زیرساختی خودروهای برقی، به جای اینکه تمرکز خود را بر روی خودروهای تمامبرقی قرار دهند به سمت تولید خودروهای هیبرید یا پلاگین هیبرید حرکت کردند که نسبت به خودروهای برقی با مشکلات زیرساختی به مراتب کمتری مواجه است و این خودرو را تبدیل به برگ برنده خود در بازار خودرو کردند. خودروهای هیبرید و پلاگین هیبرید نهتنها لذت یک خودروی بنزینی را برای مالکان دارد به دلیل برخورداری از باتری و موتور برقی میتواند مسافت بیشتری را با آلایندگی بسیار کمتر طی کند و البته مشکلات خودروهای برقی در تأمین شارژ را نیز نداشته باشد. خودروهای هیبرید و پلاگین هیبریدها در صورت نبود ایستگاه شارژ نیز قادر به حرکت خواهد بود و همین تکنولوژی است که خودروهای هیبرید را به جایگزین مناسبی برای خودروهای برقی در بازار ایران تبدیل کرده است. تا زمانی که مشکلات زیرساختی خودروهای برقی نظیر تأمین ایستگاههای شارژ و برق مورد نیاز این خودروها در فصول گرم سال مرتفع نشود و خریداران خودروهای برقی نسبت به این موضوع اطمینان خاطر پیدا نکنند نمیتوانیم انتظار فراگیر شدن خودروهای تمام برقی در ایران را داشته باشیم. در این شرایط و با توجه به وجود برنامههایی برای افزایش قیمت بنزین و آلودگی هوا، خودروهای هیبرید و پلاگین هیبرید بهترین گزینه برای خریداران خودرو خواهد بود.
عضو هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران، با اشاره به وجود دانش فنی تولید خودروهای برقی در دانشگاهها، مؤسسات پژوهشی و شرکتهای دانشبنیان، اظهار داشت: تبدیل دانش به فناوری در حوزه برقیسازی نیازمند همکاری مشترک با بزرگترین شرکتهای دنیا از جمله شرکتهای چینی است. به گزارش خبرخودرو، ابوالفضل خلخالی؛ عنوان کرد: میانگین انتشار آلایندگی […]
دیدگاه بسته شده است.