۱۳۰۰۰ عراقی ظرف ۵ روز از موصل گریخته‌اند

    سازمان ملل دیروز اعلام کرد که حدود ۱۳ هزار عراقی خانه‌های خود را در شهر موصل ر‌ها کرده‌اند.به گزارش ایسنا، به نقل از سومریه نیوز، استفان دوجاریک، دبیر مطبوعاتی سازمان ملل در جدید‌ترین بیانیه‌های صادره از این سازمان تأکید کرد: تعداد افرادی که موصل را به صورت روزانه ترک می‌کنند، به میزان ۵۰ […]

    سازمان ملل دیروز اعلام کرد که حدود ۱۳ هزار عراقی خانه‌های خود را در شهر موصل ر‌ها کرده‌اند.به گزارش ایسنا، به نقل از سومریه نیوز، استفان دوجاریک، دبیر مطبوعاتی سازمان ملل در جدید‌ترین بیانیه‌های صادره از این سازمان تأکید کرد: تعداد افرادی که موصل را به صورت روزانه ترک می‌کنند، به میزان ۵۰ درصد افزایش یافته است و از ۱۶۰۰ تن به ۲۳۰۰ تن در روز رسیده است.

دوجاریک تصریح کرد: این افزایش تعداد آوارگان به عملی شدن مرحله دوم عملیات آزادسازی موصل برمی‌گردد و از آغاز عملیات در روز ۱۷ اکتبر، ۱۳۰ هزار عراقی این شهر را ترک کرده‌اند.

این مسؤول سازمان ملل تأکید کرد: ساکنان محله‌های آزادشده موصل کمک‌های انسانی را از سازمان ملل دریافت می‌کنند که شامل آب، مواد غذایی و نیازهای ضروری می‌شود.

فرار دسته جمعی اعضای داعش از جنوب شرق موصل

پلیس فدرال عراق اعلام کرد که فرار دسته جمعی اعضای داعش از محله «الوحده» در جنوب شرق موصل رصد شده است.

از سوی دیگر، شاکر جودت، فرمانده پلیس فدرال در بیانیه‌ای اعلام کرد که پهپادهای عراقی این امر را رصد کردند که اعضای داعش به صورت دسته جمعی به همراه تجهیزاتشان از محله‌الوحده به سمت محله البعث در جنوب‌شرق موصل فرار کردند.

کشته شدن ۲۰ عضو داعش در حملات هوایی ائتلاف

در همین حال، یک منبع امنیتی در استان کرکوک امروز گفت که جنگنده‌های ائتلاف بین‌المللی پایگاه‌های داعش را در دو ناحیه تازه و الرشاد (۳۵ کیلومتری جنوب غرب کرکوک) بمباران کردند که این حملات به هلاکت ۲۰ عضو داعش انجامید.

این منبع گفت، این حمله هوایی با هماهنگی با دستگاه‌های اطلاعاتی عراق انجام شد و کشته شدن این تعداد افراد ضربه‌ محکمی به داعش است.

تسلط نیروهای عراقی بر جاده موصل-‌کرکوک

همچنین نیروهای واکنش سریع جاده موصل‌-کرکوک را در شرق شهر موصل تحت کنترل گرفتند.

هلاکت مسؤول کمیته رسانه‌ای داعش در شرق موصل

از سوی دیگر، یک منبع محلی در استان نینوا گفت که مسؤول کمیته رسانه‌ای داعش به همراه دو تن از همراهانش در درگیری‌ها در محله الکرامه در شرق موصل کشته شد.

این منبع گفت که این مسؤول داعش در درگیری‌ با نیروهای امنیتی عراق در محله الکرامه به همراه دو تن دیگر که یکی از آنها عکاس بودند، کشته شدند.

این منبع عراقی خاطرنشان کرد که داعش ده‌ها تن از اعضای کادرهای رسانه‌ای خود را وارد درگیری‌های مستقیم کرده است تا از نبرد‌ها تصویربرداری کرده و گزارش‌های تصویری را تهیه کنند که بیش‌تر این گزارش‌ها از سوی خبرگزاری أعماق وابسته به داعش پخش می‌شود.

همچنین المیادین از انفجار خودروی بمب‌گذاری شده در محله المیثاق در شرق موصل خبر داد که غیرنظامیان عراقی را هدف قرارداده بود.

در عین حال رسانه جنگ عراق از سقوط یک فروند هلی‌کوپتر نظامی در نزدیکی شهرستان بیجی به دلیل نقص فنی خبر داد که تمامی کادر پرواز آن نیز جان خود را از دست دادند.

همچنین سرکرده داعش به عواملش دستور داده که گروهک‌های پنهان را در کشورهای غربی و عربی برای کشتار مردم عادی فعال کنند.

منابعی در عراق اعلام کردند که داعش خود را برای خروج از عراق آماده می‌کند و ابوبکرالبغدادی سرکرده این گروه تروریستی به عواملش دستور داده که گروهک‌های پنهان را در کشورهای غربی و عربی برای کشتار مردم عادی فعال کنند که این امر به معنای تلاش البغدادی برای پیدا کردن جای پایی برای خود در دیگر کشور‌ها است.

براساس این گزارش، در دقیقه ۹۰ سرکرده داعش به عوامل و سرکردگان این گروه دستور می‌دهد که در کشورهای غربی و عربی، گروهک‌های پنهان را به جان مردم بیندازند زیرا داعش دیگر امیدی برای ماندن در عراق ندارد و در آینده نه چندان دور باید از موصل فرار کند.

دستور جدید البغدادی نشان می‌دهد که داعش راه را برای فرار خود از عراق هموار می‌کند. البغدادی چندی پیش نیز از عواملش در کشورهای عربی خواسته بود که ده‌ها منطقه تحتِ‌سیطره خود را تشکیل بدهند و همین امر بیانگر به خطر افتادن امنیت کشورهای عربی است.

 

علاوه بر این، سرکرده داعش به عواملش دستور داده که به تأسیسات نفتی و مراکز خارجی در کشورهای عربیِ هم پیمان آمریکا حمله کنند و بیش‌ترین تلفات و خسارات را بر جا بگذارند.