علت تعلل در ابلاغ آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده چیست؟

گروه خودرو- با توجه به موضوع واردات خودرو که در سال گذشته توسط مجلس به تصویب رسید و شورای‌نگهبان نیز آن را تأیید کرد و عملاً واردات خودرو به شکل قانون به دولت ابلاغ شد، اما با گذشت نزدیک به یک سال هنوز دولت ظاهراً نمی‌خواهد این قانون را به شکل جدی اجرا کند و […]

گروه خودرو- با توجه به موضوع واردات خودرو که در سال گذشته توسط مجلس به تصویب رسید و شورای‌نگهبان نیز آن را تأیید کرد و عملاً واردات خودرو به شکل قانون به دولت ابلاغ شد، اما با گذشت نزدیک به یک سال هنوز دولت ظاهراً نمی‌خواهد این قانون را به شکل جدی اجرا کند و همچنان واردات خودرو در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و در صورت ادامه‌دار بودن این مسئله مشخص نیست تکلیف مصرف‌کنندگانی که چشم به راه خودروهای خارجی هستند، چه خواهد شد. به گزارش مناقصه‌مزایده، در همین خصوص، سیدجواد حسینی‌کیا؛ عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، تأکید کرد: مطالبه مجلس از وزارت صمت، دنبال کردن بحث واردات خودروهای کارکرده است. اما دلیلی که از سوی آنان مطرح می‌شود موضوع عدم تأمین ارز مورد نیاز برای انجام این کار است. حسینی‌کیا؛ با اشاره به تعلل وزارت صنعت،معدن‌وتجارت در ابلاغ آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده، بیان کرد: از نگاه بنده تعلل در ابلاغ آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده بهانه‌ای است که اجرای این قانون به تعویق بیفتد. وی در ادامه، اظهار کرد: باید زودتر آیین‌نامه ابلاغ شود. مطالبه مجلس از وزارت صمت نیز این بوده تا هرچه زودتر آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده ابلاغ شود. مجلس برای رفع ناترازی حاکم در بازار خودرو و به تعادل رساندن میزان عرضه و تقاضا در بازار خودرو بحث واردات خودروهای کارکرده را به تصویب رساند. وی تصریح کرد: هدف مجلس از تصویب این قانون کاهش التهابات بازار خودرو بود. مجلس از بُعد نظارتی نیز این موضوع را دنبال کرده است، اما نکاتی که از سوی وزارت صمت مطرح می‌شود بحث عدم تأمین ارز مورد نیاز است. همچنین رجب رحمانی؛ عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی، با اشاره به مخالفت‌‌هایی که در مجمع تشخیص مصلحت نظام با موضوع واردات خودرو وجود داشت، گفت: علی‌رغم تلاش‌‌های مجلس برای تصویب واردات خودرو در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲، این موضوع با مخالفت برخی از اعضای مجمع روبه‌رو شد. رحمانی؛ عضو کمیسیون برنامه و بودجه در مجلس شورای اسلامی، گفت: طبق چیزی که در مجلس شورای اسلامی تصویب شد، قرار شد خودروهایی که پنج سال کار کرده باشند، وارد شوند. وی درخصوص عدم واردات خودرو از سوی دولت، بیان کرد: من فکر می‌کنم آقای مخبر؛ نسبت به واردات خودرو همیشه مثبت بوده است. برخی در مجمع تشخیص مصلحت نظام با واردات خودرو مخالفت می‌کردند. رحمانی؛ در ادامه مطرح کرد: در هر حال مصوبه مجلس باید اجرا شود و واردات خودرو انجام شود. در واقع واردات خودرو مخصوصاً در موضوع ماشین‌آلات راهسازی و بخشی هم ماشین‌های سواری طبق قانونی که مجلس مصوب کرده، باید اجرا شود. وی توضیح داد: مجلس پیگیری می‌کند که چرا واردات انجام نشده است. در عدم واردات خودرو، مافیای خودرو بی‌تأثیر نیستند، ولی دولت قول داده واردات انجام شود. در نهایت رحمانی؛ گفت: دولت آیین‌نامه اجرایی را می‌نویسد و مجلس در این زمینه باید بخواهد که زودتر اجرایی شود. دولت را نظارت خواهیم کرد که این اتفاق زودتر انجام شود.