مکان ایستگاه‌های شارژ اتوبوس و تاکسی برقی چگونه تعیین خواهد شد

مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهر تهران، توضیحاتی درباره جانمایی ایستگاه‌های شارژ اتوبوس و تاکسی برقی ارائه داد. به گزارش مناقصه‌مزایده، شهریار افندی‌زاده؛ با اشاره به انجام مطالعات طرح جامع برقی‌سازی وسایل نقلیه در شهر تهران، گفت: مکان‌یابی و طراحی ایستگاه‌های شارژ وسایل نقلیه برقی به تفکیک اتوبوس، تاکسی، خودروی شخصی و موتورسیکلت با در […]

مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهر تهران، توضیحاتی درباره جانمایی ایستگاه‌های شارژ اتوبوس و تاکسی برقی ارائه داد. به گزارش مناقصه‌مزایده، شهریار افندی‌زاده؛ با اشاره به انجام مطالعات طرح جامع برقی‌سازی وسایل نقلیه در شهر تهران، گفت: مکان‌یابی و طراحی ایستگاه‌های شارژ وسایل نقلیه برقی به تفکیک اتوبوس، تاکسی، خودروی شخصی و موتورسیکلت با در نظر گرفتن معیارهای ترافیکی، اثرسنجی ترافیکی، زیرساخت‌های برقی (دیماند و تأمین برق ایستگاه‌ها) و مکانیکی مورد نیاز و الزامات معماری و شهرسازی، از مهم‌‌ترین موضوعاتی است که در این طرح دنبال می‌شود. مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهر تهران، افزود: در حال‌حاضر، این سازمان جانمایی ایستگاه‌های شارژ اتوبوس‌‌ها و تاکسی‌های برقی را با کمک سامانه اطلاعات مکانی(GIS) انجام می‌دهد؛ به‌گونه‌ای که در مرحله نخست، مهم‌‌ترین معیار‌ها در مکان‌یابی ایستگاه‌های شارژ با کمک سامانه اطلاعات مکانی شناسایی و سپس با لحاظ کردن لایه‌های اطلاعاتی از جمله: لایه‌های دسترسی به شبکه ارتباطی، پارکینگ‌ها، ایستگاه‌های حمل‌ونقل همگانی، تراکم جمعیت و…، عملیات اجرایی پروژه آغاز می‌شود. افندی‌زاده؛ انتخاب بهینه محل شارژ خودروهای الکتریکی را در توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل برقی دارای اهمیت خواند و افزود: از آنجا که هزینه اجرای پروژه‌های حمل‌ونقل مانند احداث ایستگاه‌های شارژ اتوبوس و تاکسی برقی، تأمین فضای اختصاصی برای توقف وسایل نقلیه در موقعیت‌های پیشنهادی و عدم پس‌زدگی صف آن‌ها به معابر اطراف بسیار بالاست، مکان‌گزینی این ایستگاه‌ها با استفاده از سامانه اطلاعات مکانی قبل از اجرای آنها، در کاهش هزینه‌ها و تصمیم‌سازی‌های مدیریتی و کارشناسی بسیار مؤثر خواهد بود. مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهر تهران، تعیین اولویت خطوط اتوبوسرانی و تاکسیرانی شهر تهران برای برقی‌سازی ناوگان را از دیگر موضوعات مهم در طرح جامع برقی‌سازی وسایل نقلیه در شهر تهران دانست و خاطرنشان کرد: «رعایت اصول پدافند غیرعامل، تدوین مدل قیمت‌گذاری و هزینه شارژ و نحوه مالکیت تاکسی و موتورسیکلت برقی، از مواردی است که در طرح جامع برقی‌سازی وسایل نقلیه مدنظر قرار گرفته است.» افندی‌زاده؛ با تأکید بر رویکرد گسترش استفاده از سیستم‌های حمل‌ونقل برقی، تصریح کرد: با توجه به تقاضای سفر‌ها و حجم بالای تردد‌ها و نیاز روزافزون به تأمین امکانات اولیه و زیربنایی، استفاده از سامانه اطلاعات جغرافیایی و مکانی برای تلفیق اطلاعات لازم در حوزه حمل‌ونقل، ضروری است. به گفته مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهر تهران، این سازمان، پیش از این ۱۵ ایستگاه شارژ خودروهای برقی را در مناطق مختلف تهران با ظرفیت ۷۴ دستگاه شارژ راه‌اندازی کرده و تدارک پروژه‌های مربوط به زیرساخت‌های حمل‌ونقل برقی را جهت کاهش آلودگی هوا، توسعه حمل‌ونقل عمومی و ارتقای خدمت‌رسانی به شهروندان ادامه خواهد داد. همچنین رئیس کمیته ایمنی و مدیریت بحران شورای اسلامی شهر تهران، از ایجاد و راه‌اندازی ایستگاه‌های شارژ تاکسی برقی در چند نقطه از پایتخت با افزایش تدریجی این ایستگاه‌ها خبر داد. مهدی بابایی؛ افزود: در حال‌حاضر ایستگاه‌های شارژ تاکسی‌های برقی در سه تا چهار نقطه شهر تهران از قبیل بیهقی، ایجاد شده که همزمان با ورود این خودرو‌ها در ناوگان حمل‌ونقل فعال شده و خدمات ارائه خواهند داد. بابایی؛ با تأکید بر اینکه به مرور ایستگاه‌های شارژ باتری تاکسی‌های برقی به تعداد مورد نیاز در پایتخت تأمین خواهد شد، اظهار کرد: به‌تدریج به تعداد این ایستگاه‌ها در سطح شهر افزوده می‌شود تا رانندگان تاکسی مشکلی در شارژ باتری خودروهای خود نداشته باشند. این عضو شورای شهر، توضیح داد: با توجه به اینکه با هر بار شارژ باتری، تاکسی‌های برقی قابلیت پیمایش ۴۰۰ تا ۵۰۰ کیلومتر در روز را دارند، رانندگان درخصوص شارژ باتری خودروی خود در طول روز دغدغه‌ای نخواهند داشت. بابایی؛ درباره دغدغه برخی رانندگان درخصوص تهیه و ماندگاری باتری مصرفی این تاکسی‌‌ها، گفت: این باتری‌ها، خارجی و دارای ضمانت پنج ساله هستند. وی یادآور شد: در حال‌حاضر شرکت «مپنا» مجری راه‌اندازی و ایجاد ایستگاه‌های شارژ خودروهای برقی در تهران است که اقدام به راه‌اندازی ایستگاه‌ شارژ در پایتخت می‌کند. این عضو شورای شهر، توسعه حمل‌ونقل عمومی پاک را یکی از دغدغه‌های اصلی مدیریت شهری پایتخت دانست و ادامه داد: شهرداری تهران اهتمام دارد تا هر چه سریع‌تر زمینه را برای ورود خودروهای برقی فراهم کند. بابایی؛ درباره شیوه شارژ اتوبوس‌های برقی وارداتی هم، گفت: تدابیری اندیشیده شده تا اتوبوس‌‌ها در پایانه‌ها شارژ شوند یعنی نازل‌های شارژ باتری ویژه اتوبوس برقی در این اماکن نصب می‌شوند تا اتوبوس‌‌ها بتوانند در زمان استراحت کاری در شب؛ در محل پایانه شارژ شوند. رئیس کمیته ایمنی و مدیریت بحران شورای شهر، به رانندگان تاکسی و اتوبوس در تهران اطمینان داد که مشکلی برای رانندگان در استفاده از خودروهای برقی در سطح شهر ایجاد نخواهد شد.