معاون آموزشی وزارت علوم، با اشاره به اینکه ۲۵۰ واحد دانشگاهی موجود پیامنور در کشور آماده واگذاری است، گفت: ۱۱۰ واحد غیرانتفاعی در کشور منحل شده است. به گزارش ایسنا، قاسم عموعابدینی؛ در سومین جلسه کارگروه استانی پیادهسازی آمایش آموزشعالی و مدیریت طرح تحول که به میزبانی دانشگاه اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: پیادهسازی استانی […]
معاون آموزشی وزارت علوم، با اشاره به اینکه ۲۵۰ واحد دانشگاهی موجود پیامنور در کشور آماده واگذاری است، گفت: ۱۱۰ واحد غیرانتفاعی در کشور منحل شده است. به گزارش ایسنا، قاسم عموعابدینی؛ در سومین جلسه کارگروه استانی پیادهسازی آمایش آموزشعالی و مدیریت طرح تحول که به میزبانی دانشگاه اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: پیادهسازی استانی آمایش آموزشعالی و مدیریت طرح تحول استان اصفهان ضروری است. وی اقدامات دانشگاهها و مؤسسات آموزشعالی در طرح تحول آموزشعالی را تبیین و تصریح کرد: تحول در رشتههای موجود بهسمت نیازمحوری، مهارتمحوری، ایجاد دانشکدههای علوم و فناوریهای راهبردی بین رشتهای فناورمحور که خاص دانشگاههای معین است و دانشکدههای نیازمحور در حال حرکت است. معاون آموزشی وزارت علوم، با بیان اینکه برنامهریزی برای آمایش و طرح تحول آموزشعالی از یک سال گذشته آغاز شده است، گفت: بخشی از اختیارات و تصمیمگیریها به کارگروههای آمایش آموزشعالی استانی واگذار شده است که سبب ایجاد مشارکت حداکثری میشود. عموعابدینی؛ با اشاره به اینکه بین آمایش سرزمین و آموزشعالی در استانها فاصله وجود دارد، افزود: دانشجویانی که در دانشگاهها تربیت میشوند برای ورود به صنعت و جامعه و انجام کارهای تحقیقاتی چندان قوی نیستند و ضعفهایی دارند که طرح تحول آموزشعالی بهدنبال رفع این معضل است. معاون آموزشی وزارت علوم، با بیان اینکه در کارگروههای استانی مسائلی مانند وضعیت اشتغال دانشآموختگان دانشگاه و تعیینتکلیف رشتههای تحصیلی بررسی میشود، تصریح کرد: لازم است کارگروههای استانی سرعت لازم را در این زمینه داشته باشند و دانشگاهها با همکاری و همراهی یکدیگر به اجرایی شدن طرح تحول آموزشعالی کمک کنند. وی با اشاره به اینکه چهار بند از مواد مهم آمایش و طرح تحول آموزشعالی به کارگروههای استانی واگذار شده است، خاطرنشان کرد: ساماندهی واحدهای دانشگاهی یکی از این موارد است. عموعابدینی؛ با اشاره به اینکه ۲۵۰ واحد دانشگاهی موجود پیامنور در کشور آماده واگذاری است، افزود: ۱۱۰ واحد غیرانتفاعی در کشور منحل شده و سایر واحدهای این دانشگاه قابل تقویت شدن است. وی با بیان اینکه حدود ۷۰ درصد مواد برنامه هفتم توسعه کشور در بخش آموزشعالی مربوط به ساماندهی است، تصریح کرد: اقدامهای خوبی در دو سال گذشته برای اجرایی شدن این برنامهها صورت گرفته است. عموعابدینی؛ در ادامه، ضوابط اجرایی ساماندهی رشتهها را تشریح و تصریح کرد: ایجاد رشته جدید در دانشگاهها، مؤسسات آموزشعالی (دولتی، غیردولتی و آزاد اسلامی) هر استان درصورت بیکاری بیش از ۶۰ درصد دانشآموختگان آن رشته گرایش در سطح استان ممنوع است. کد رشته محلهای جدید در صورت داشتن تقاضای رسمی و عقد قرارداد با بنگاههای اقتصادی در قالب بورس صنعت و جامعه، به تعداد ظرفیت حداقل استاندارد اجرای دوره، از شمول این بند مستثنی هستند. پیشنهاد تجمیع و بازتوزیع رشتهها توسط کارگروه استانی باید وفق مصوبات شورای گسترش آموزشعالی بهگونهای انجام پذیرد که حداکثر تناسب بین اعضای هیئت علمی و رشتهها در مؤسسات آموزشعالی مجری رشتهها ایجاد شود. وی افزود: ادامه پذیرش دانشجو در مورد رشتههایی که طی سه سال گذشته در آزمون سراسری بهطور متوسط کمتر از ۶۰% ظرفیت اعلام شده در مقطع کارشناسی و ۴۰% ظرفیت اعلام شده در مقطع کارشناسی ارشد پذیرش داشتهاند، صرفاً به صورت نیازمحور و در صورت کسب نصاب لازم از فرم پیوست اشتغال امکانپذیر است.
دانشگاهها باید از بُعد کیفی پیشرفت بیشتری داشته باشند
حسین هرسیج؛ رئیس دانشگاه اصفهان نیز در ادامه این جلسه، گفت: وضعیت دانشگاههای ما بسیار بهتر از دانشگاههای قبل از انقلاب است. البته دانشگاهها باید از بعد کیفی پیشرفت بیشتری داشته باشند. دانشگاهها از سرمایه ملی استفاده میکنند، به همین خاطر باید بسیار مراقب باشند که سرمایهها و بیتالمال را هدر ندهند. وی تصریح کرد: دانشجویان نیز در حوزه اشتعال نباید احساس ناامیدی کنند.
فعالیت ۱۸۳ مؤسسه در حوزههای آموزشی، پژوهش و فناوری و آموزش آزاد در استان اصفهان
محمد فرامرزی؛ معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه اصفهان نیز، در سومین جلسه کارگروه استانی پیادهسازی آمایش آموزشعالی و مدیریت طرح تحول، اظهار کرد: در حالحاضر ۱۸۳ مؤسسه فعال در حوزههای آموزشی، پژوهش و فناوری و آموزش آزاد در استان مشغول به فعالیت هستند که ۱۱۸ مؤسسه شامل دانشگاههای دولتی، پردیسهای فرهنگیان، مراکز و واحدهای پیامنور، مراکز جامع علمی و کاربردی، دانشکده و آموزشکدههای فنی و حرفهای و غیردولتی است و ۹ مؤسسه آموزشعالی آزاد و ۵۶ مؤسسه در بخش پژوهشی فعالیت دارند. سهم زیرنظامهای آموزشعالی استان اصفهان در دانشجو، برای دانشگاههای دولتی ۱۹درصد، دانشگاهها و مؤسسات غیردولتی غیرانتفاعی ۱۳درصد، دانشگاه آزاد اسلامی ۴۰ درصد، دانشگاه فرهنگیان سهدرصد و دانشگاه پیامنور ۱۵ درصد، دانشگاه جامع علمی کاربردی پنجدرصد و دانشگاه فنی و حرفهای ششدرصد است. فرامرزی؛ تصریح کرد: در حالحاضر ۱۹۰مؤسسه فعال آموزشعالی در حوزههای آموزشی، پژوهش و فناوری و آموزش آزاد در استان مشغول به فعالیت هستند. گفتنی است؛ سومین جلسه کارگروه استانی پیادهسازی آمایش آموزشعالی و مدیریت طرح تحول روز سهشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ در محل تالار دکتر رزمجو دانشگاه اصفهان برگزار شد.
دیدگاه بسته شده است.