مترو سواران خاص!

                   حرف‌های خودی و بی‌خودی مترو سواران خاص! ما که قبلاً گفتیم، مترو محل مناسبی است برای شناخت افراد و جامعه، برای اینکار بهتر است به توصیه‌های هوشنگ‌خانی ما عمل کنید، برخی اوقات با کناری خود گفتگویی کنید، گپی بزنید اسمش را بپرسید، از کار و شغلش جویا شوید، از میزان درآمد و وضعیت خانوادگی […]

                   حرف‌های خودی و بی‌خودی

مترو سواران خاص!

ما که قبلاً گفتیم، مترو محل مناسبی است برای شناخت افراد و جامعه، برای اینکار بهتر است به توصیه‌های هوشنگ‌خانی ما عمل کنید، برخی اوقات با کناری خود گفتگویی کنید، گپی بزنید اسمش را بپرسید، از کار و شغلش جویا شوید، از میزان درآمد و وضعیت خانوادگی و اینجور چیز‌ها آگاه شوید، برخی اوقات گوش‌تان را تیز کنید برای شنیدن گفتگوهای دیگران ببینید با همدیگر چه صحبتی می‌کنند، البته در حین گوش دادن دقت کنید تا بتوانید متوجه بشوید که آن افراد چه نسبتی با هم دارند، چون درک این موضوع به اندازه قابل‌توجهی به تحلیل دقیق‌تر حرف‌های آن‌ها کمک می‌کند.

یکی دیگر از اقدامات مفید در این خصوص تمرکز بر روی مکالمات تلفنی افراد است، اولاً اینکار به خاطر آنکه صحبت‌های فردی که آن‌طرف گوشی هست را نمی‌شنوید، تعلیق و جذابیت هیجان‌انگیزی ایجاد می‌کند و اینکه از یک‌طرف تلاش می‌کنید شناخت خود را نسبت به مسافر گرامی بیشتر کنید و از طرف دیگر با حل چند معما، کیف و حال بیشتری از متروسواری خود ببرید، می‌تواند تجربه شیرین و لذت‌بخشی برای شما فراهم کند.

لازم به توضیح است که معمای اول این است که فرد آن‌طرف تلفن مرد است یا زن، بچه است یا بزرگسال، چه نسبتی با فرد این‌طرف گوشی دارد، معمای دوم این است که بفهمید چه چیزی می‌گوید، مهربان و همدل است یا پرخاشگر و بداخلاق، رفیق و دوست است یا در حال کشیدن نقشه‌ای، اهل گفتگو و شنیدن است یا فقط دلش می‌خواهد خودش حرف بزند، رک و صریح است یا ملاحظه‌کار و محتاط و… البته پرواضح است که در خیلی از موارد نمی‌توان به خوبی و حتی به‌صورت نسبی حدسیات درستی در مورد فرد آن‌طرف گوشی بزنیم و چون روشی هم برای فهمیدن درست یا غلط بودن نظرمان نداریم، نمی‌توانیم بفهمیم در شناخت و قضاوت‌مان چقدر اشتباه رفته‌ایم و این موضوع جزء نقاط ضعف این روش به حساب می‌آید!

به هرحال گوش دادن به صحبت‌های دیگری، کلاً تجربه و درس‌های زیادی به ما می‌آموزد، آنقدر که در این خصوص بزرگان علم مدیریت و جامعه‌شناسی، آن را به هنر گوش دادن یا گوش دادن فعال توصیف کرده‌اند!

اگر برایتان امکان‌پذیر بود به‌نحوی که طرف مقابل متوجه نشود، صفحه گوشی آن فرد را زیرنظر قرار دهید، ببینید در حال چه کاری است، وقت خود را در شبکه‌های اجتماعی به بطالت می‌گذراند و یا در حال مطالعه مطالب علمی است، درگیر کسب و کار خودش است یا گوش دادن به موسیقی، شایدم بازی کردن را دوست دارد، بالاخره اینکه طرف، چه استفاده‌ای از گوشی خود می‌کند، یکی از مهم‌ترین روش‌هایی است که می‌توان شناخت خیلی خوبی از افراد پیدا کرد. توصیه می‌شود اگر احساس می‌کنید که برای تکمیل شناخت خود نیاز است که سوابق جستجوی آن فرد در گوگل و اینستا را متوجه بشوید و یا از گروه و کانال‌هایی که در پیام‌رسان‌ها عضویت دارد، پست‌هایی که لایک می‌کند مطلع شوید، بهتر است خیلی محترمانه اما متین به ایشان بفرمایید چند دقیقه‌ای گوشی خودش را در اختیار شما قرار دهد تا خدای‌ناخواسته دچار اشتباه و یا قضاوت نادرست در مورد دیگران نشوید!

دستفروش‌ها هم موضوعات جالبی هستند برای تحقیق، اینکه چه می‌فروشند، روش هر کدام برای بازاریابی و فروش چیست، مبلغ فروش روزانه آن‌ها چقدر است و موارد دیگر برای فهم بهتر از جامعه پیرامونی خیلی کمک می‌کند، حتی می‌توانید به عنوان خریدار وارد صحبت با آن‌ها شوید و بعد از آنکه به اندازه کافی از ایشان سؤالات ضروری را پرسیدید، اعلام کنید که به آن کالا نیازی ندارید و با این روش میزان تحمل و صبر دستفروش را محک بزنید، چون این نیز از مؤلفه‌های مهم در شناخت افراد در یک جامعه است!

آهان اگر بتوانید متوجه شوید بزرگوارانی که بعد از اینکه چندین ایستگاه بر نیمکت جلوس فرموده‌اند، در هنگام پیاده شدن، انسان دوستی‌شان گل می‌کند و نفر جانشین خود را برای نشستن انتخاب می‌کنند، فازشان چیست، خیلی خوب است!

اگر اینکار‌ها را انجام داده‌اید و یا اساساً جزء کارهای معمول‌تان است، به شما تبریک می‌گویم!

هوشنگ‌خان