محمد قرهداغلی – وزیر راهوشهرسازی، گفت: ایران سرزمین فرصتهای ترانزیتی است و توسعه بندر چابهار با دسترسی به راههای ریلی و جادهای، میتواند به هندوستان در دسترسی به بازار افغانستان، آسیای مرکزی، ترکیه، جمهوری آذربایجان و حتی روسیه کمک کند. به گزارش مناقصهمزایده، مهرداد بذرپاش؛ در آیین امضای قرارداد تجهیز و بهرهبرداری از پایانههای کانتینری […]
محمد قرهداغلی – وزیر راهوشهرسازی، گفت: ایران سرزمین فرصتهای ترانزیتی است و توسعه بندر چابهار با دسترسی به راههای ریلی و جادهای، میتواند به هندوستان در دسترسی به بازار افغانستان، آسیای مرکزی، ترکیه، جمهوری آذربایجان و حتی روسیه کمک کند. به گزارش مناقصهمزایده، مهرداد بذرپاش؛ در آیین امضای قرارداد تجهیز و بهرهبرداری از پایانههای کانتینری و کالای عمومی بندر شهید بهشتی چابهار با جمهوری هند، با بیان اینکه پس از مذاکرات نخستوزیر جمهوری هند با رئیسجمهور ایران، موضوع تکمیل کلان پروژه ایران راه در دستور کار قرار گرفت، افزود: در راستای تکمیل کریدور پروژههای شمال – جنوب و ترانزیت به کشورهای منطقه، پروژههای متعدد دیگری در دستور کار دولت و وزارت راهوشهرسازی قرار گرفت و پیش از این گفته بودیم که ایران سرزمین فرصتهای ترانزیتی و لجستیکی است که برای بالفعل کردن این ظرفیتها قطعاً تلاش خواهیم کرد. بذرپاش؛ تأکید کرد: ایران سرزمین ارزان، امن و سریع برای ترانزیت به غرب آسیاست. وی افزود: ترانزیت ایران در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱، رشد ۵۸ درصد را ثبت کرد و برای امسال هم رشد بیش از ۵۰ درصدی را پیشبینی کردهایم که این گواه اهتمام دولت در این مسیر است؛ همچنین در نشست سهجانبه ایران، هند و روسیه که به میزبانی ایران پارسال برگزار شد، نقشه پروژه ایرانراه تقدیم آنها شد. بذرپاش؛ در ادامه تصریح کرد: قراردادی که به امضاء رسید گواه این اهتمام است که چابهار نقطه کانونی توسعه ترانزیت ایران خواهد بود و با بهرهبرداری قطعه ریلی چابهار – زاهدان که تا پایان امسال انجام میشود، به ارزش این قرارداد اضافه خواهد کرد. همچنین توسعه راههای مواصلاتی، جادهای و مسیر دریایی و فرودگاهی از دیگر برنامههای ایران در این منطقه است. وزیر راهوشهرسازی، ادامه داد: نسبت به این قرارداد خرسندیم و البته به کشور هند اعتماد کامل داشته و این کشور را یکی از کشورهای اقتصادی دنیا میدانیم. با توافق امروز توسعه روابط در دستور کار دولت ایران و هند قرار گرفت و البته این توافقنامه یک جرقه برای شروع توسعه روابط تجاری بین دو کشور خواهد بود. وی با شاره به اینکه میزان سرمایهگذاری بندر چابهار ۳۷۰ میلیون دلار توافق شده است و امیدواریم این عدد افزایش پیدا کند، خاطرنشان کرد: دسترسی هند از طریق بندر چابهار شبکه ریلی جادهای ایران به افغانستان و آسیایمیانه، ترکیه، آذربایجان، گرجستان و سوریه از مزیتهای این پروژه برای کشور هند است. بذرپاش؛ با تأکید بر توسعه ترانزیتهای ایران، گفت: قطعاً مذاکرات بعدی با کشور هند، موضوع توسعه ترانزیتهای ایران خواهد بود. همچنین شرکت کشتیرانی مشترک ایران و هند ایجاد میشود. وی همچنین در خاتمه، در پاسخ به اینکه آیا موضوع توسعه گردشگری نیز در بندر چابهار در دستور کار قرار دارد، گفت: تبدیل شدن به منطقه گردشگری نیز یکی از اهداف تعریف شده در بندر چابهار بود و تعریف شهرهای ساحلی که میتوانند ظرفیتهای مختلفی را در حوزه گردشگری ایجاد کند، در این منطقه در دستور کار قرار دارد. در ادامه، علیاکبر صفایی؛ مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، گفت: قرارداد هندیها در بندر چابهار ۸۵ میلیون دلار و به صورت BOT است که در فاز اول توسعه بندر چابهار هندیها سرمایهگذاری کردهاند و در فاز دوم قرار است با سرمایهگذاری برخی کشورهای خارجی پروژه پیش برود و در این زمینه نیازمند توافق با متقاضیان هستیم. صفایی؛ با بیان اینکه هندیها تاکنون ۲۵ میلیون دلار (۲۹٫۴ درصد) در بندر شهیدبهشتی چابهار سرمایهگذاری کردهاند، گفت: این سرمایهگذاری در بخش جرثقیلهای ساحلی بوده و اخیراً با مدلی که درخصوص آن به توافق رسیدهایم، فعالیتها آغاز شده چرا که چند سالی اقدامات لازم راکد باقی مانده بود. وی توضیح داد: هندیها ملزم به تأمین مجموعهای از تجهیزات نظیر جرثقیلهای ساحلی، گَنتری کِرِین (جرثقیل دروازهای)، محوطهای و تجهیزات تخلیه و بارگیری کالا هستند و قرارداد بلندمدت کمتر از یک ماه دیگر نهایی میشود. از اهداف کلان انعقاد این قرارداد میتوان به تشریک مساعی دو کشور در عملیاتی کردن اهداف موافقتنامه بینالمللی حملونقل در کریدور شمال-جنوب، موافقتنامه ترانزیتی سهجانبه ایران، هند و افغانستان با محوریت بندر چابهار و توسعه همکاریهای ترانزیتی و حملونقل چندوجهی بین ایران و هند در منطقه آسیایمرکزی در چارچوب اهداف همکاریهای راهبردی هند و آسیایمیانه اشاره کرد. تقویت و تسهیل همکاریهای ترانزیتی هند و افغانستان از طریق ایران، توسعه محور شرق و سواحل مکران، توسعه همکاریهای منطقهای ایران، هند و روسیه برای سرمایهگذاریهای مشترک در تکمیل زیربناهای منطقهای حملونقل و ترانزیت، از اهداف دیگر این قرارداد است. برای تحقق اهداف کلان فوق، از طریق انعقاد قرارداد تجهیز و بهرهبرداری از بندر شهید بهشتی چابهار، اقدامات گوناگونی پیشبینی و تفاهم شد که سازمان بنادر و دریانوردی بخشی از ترمینالهای کالاهای عمومی و کانتینری بندر شهید بهشتی چابهار را به مدت ۱۰ سال در اختیار طرف هندی قرار دهد. همچنین طرف هندی به منظور تجهیز و توسعه بندر شهید بهشتی چابهار، به میزان۱۲۰ میلیون دلار در تأمین تجهیزات راهبردی بندر و همچنین بیش از ۲۵۰ میلیون دلار در زیرساختهای حملونقلی چابهار تأمین اعتبار خواهد کرد. براساس این قرارداد، طرفین متعهد به ایفای تعهدات خود در تسهیل ترانزیت در مسیر کریدور شمال-جنوب بوده و به توسعه خطوط کشتیرانی بین بنادر دو کشور و جذب بارهای ترانزیتی کانتینری اقدام خواهند کرد.
دیدگاه بسته شده است.