وزیر صمت عنوان کرد

هدف‌گذاری برای ساخت لوکوموتیو برقی و هیبریدی داخلی در آینده‌ای نزدیک

وزیر صنعت،معدن‌وتجارت، با اشاره به برقی‌سازی حمل‌ونقل ریلی کشور، اعلام کرد: ساخت و عرضه لوکوموتیو برقی و هیبریدی داخلی در آینده نزدیک هدف‌گذاری شده است. به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از وزارت راه‌وشهر‌سازی، عباس علی‌آبادی؛ در آیین رونمایی از نخستین لکوموتیو «مپ۳۰» شرکت مپنا که نمونه داخلی‌سازی شده لکوموتیو آلستوم است با توان ۴۰۰۰ اسب‌بخار […]

وزیر صنعت،معدن‌وتجارت، با اشاره به برقی‌سازی حمل‌ونقل ریلی کشور، اعلام کرد: ساخت و عرضه لوکوموتیو برقی و هیبریدی داخلی در آینده نزدیک هدف‌گذاری شده است. به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از وزارت راه‌وشهر‌سازی، عباس علی‌آبادی؛ در آیین رونمایی از نخستین لکوموتیو «مپ۳۰» شرکت مپنا که نمونه داخلی‌سازی شده لکوموتیو آلستوم است با توان ۴۰۰۰ اسب‌بخار افزود: امروز به دنبال تحول در بخش حمل‌ونقل و تولید خودرو در کشور هستیم. وی ادامه داد: از آنجا که راه‌آهن کشور نقش بسزایی در حمل‌ونقل دارد باید برقی‌سازی این بخش را در اولویت قرار دهیم، چرا که گذرگاه حمل‌ونقل کشور است. وزیر صمت، افزود: امروز تولید دو محصول، یکی موتور سه‌هزار اسب‌بخار و دیگری چهارهزار اسب‌بخار در گروه صنعتی مپنا را شاهد هستیم و تلاش‌ها بر این است که به سمت نو آوری و فناوری با دانش بالا پیش برویم. علی‌آبادی؛ تأکید کرد: ما در ساخت واگن و لوکوموتیو گام‌های بلندی برداشته‌ایم، اما امروز باید در تمام عرصه تولید تجارت محور عمل کنیم. وی تأکید کرد: نوآوری و مهندسی مهم‌ترین گام برای ارتقای تولید است در کنار آن برون‌سپاری تولید محصولات را باید مدیریت کنیم. سیدمیعاد صالحی؛ مدیرعامل راه‌آهن، در این مراسم، با بیان اینکه خرید لوکوموتیو داخلی در اولویت خرید و تأمین حمل‌ونقل ریلی کشور قرار دارد، گفت: حدود ۱۰ سال قبل تجربه همکاری مشترک لکوموتیوهای ایران سفیر یا زیمنس بین راه‌آهن، مپنا و شرکت زیمنس رقم خورد و بعد از آن قرارداد «آراُاُ ۵۰ لکوموتیو آلستوم» و سپس تولید لکوموتیو «مپ ۲۴» این شرکت را به جایی رسانده که لکوموتیو «مپ ۳۰» را طراحی و تولید کند. صالحی؛ در ادامه توضیح داد: کیفیت تولیدات جدید لکوموتیوهای «مپ ۲۴» به نسبت تولیدات گذشته افزایش یافته و این تجربه می‌تواند کمک بسیاری به پروژه مپ ۳۰ باشد تا سریع‌تر به قابلیت اطمینان بالا دست یابد و سرعت تولید بالاتر رود. مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، گفت: تنها پنج همت به راه‌آهن برای همه طرح‌های زیرساختی و ناوگانی اختصاص پیدا کرده که به هیچ‌وجه کفاف هزینه‌های ریلی را نمی‌دهد. وی افزود: ۱۴۰ همت برای واردات بنزین و گازوئیل در بودجه سال‌جاری اختصاص داده شده که در خودروهای سواری دود می‌شود و بیش از ۲۰ هزار کشته جاده‌ای برجای می‌گذارد. صالحی؛ خاطرنشان کرد: اگر تنها ۱۰ همت به راه‌آهن اختصاص می‌یافت می‌توانستیم بیش از ۱۵ همت در مصرف سوخت صرفه‌جویی داشته باشیم. وی ادامه داد: با موافقت رهبری مبلغ ۱۰ میلیارد دلار از طریق تهاتر نفت برای توسعه زیرساخت و ناوگان ریلی اختصاص یافت که بخش اول آن اسفند سال گذشته واریز شد و به خرید قطعات برای نوسازی ناوگان اختصاص پیدا کرد.