به گفته یک کارشناس صنعت خودرو، خرید خودروهای ایرانی توسط کرهشمالیها را نمیتوان یک دستاورد اقتصادی و تجاری دانست زیرا چین در همسایگی این کشور گزینه جذابتری برای تأمین تقاضای این کشور به خودرو است با این حال شاید بتوان این موضوع را یک دستاورد سیاسی دانست. به گزارش مناقصهمزایده، امیرحسن کاکایی؛ کارشناس صنعت خودرو، […]
به گفته یک کارشناس صنعت خودرو، خرید خودروهای ایرانی توسط کرهشمالیها را نمیتوان یک دستاورد اقتصادی و تجاری دانست زیرا چین در همسایگی این کشور گزینه جذابتری برای تأمین تقاضای این کشور به خودرو است با این حال شاید بتوان این موضوع را یک دستاورد سیاسی دانست. به گزارش مناقصهمزایده، امیرحسن کاکایی؛ کارشناس صنعت خودرو، درباره اظهار تمایل کرهشمالی به خرید خودرو از ایران، گفت: دنیا شناخت کمی از کرهشمالی دارد و یکی از ابهاماتی که در مورد این کشور وجود دارد منابع درآمدی آن است، در نتیجه در معامله با کشوری با این ویژگیها ابتدا این پرسش مطرح میشود که بهای معامله قرار است چگونه و با چه اسبابی پرداخت شود؟ وی افزود: با این حال این نکته نیز قابلتوجه است که کرهشمالی ارتباط خوبی با کشور چین دارد و به عبارت دیگر پشت آن به چین گرم است. بنابراین میتواند به واسطه این کشور خریدهای خود را با ایران تسویه کند. کاکایی؛ ادامه داد: در الگویی دیگر میتوان تصور کرد مبادلات کرهشمالی با ایران بتواند با همان مدلی پیش رود که مبادلات ایران و چین پیش میرود و صورت تهاتر داشته باشد. با این حال در این مدل باز هم این ابهام وجود دارد که چه صنایعی در کرهشمالی آن قدر پیشرفته هستند که بتوانند محصول خود را به ایران عرضه کنند؟ هرچند این نکته را نیز نمیتوان نادیده گرفت که کرهشمالی توانمندیهای نظامی چشمگیر و قابلتوجهی دارد. این استاد دانشگاه، اظهار کرد: موضوع دیگری که در این باب باید به آن پرداخت این است که برای خودروهای ایرانی تا چه اندازه در جامعه کرهشمالی تقاضا وجود دارد و اگر تقاضایی هم برای خودرو هست چرا این تقاضا با محصولات کشور چین که در همسایگی کرهشمالی قرار دارد پاسخ داده نمیشود؟ آن هم در حالی که چین ارزانترین خودروهای دنیا را تولید میکند. پس اگر کرهشمالی بخواهد در یک رفتار اقتصادی خودرو بخرد، خودروهای چینی گزینه جذابتری هستند تا خودروهای ایرانی که در فاصله چند هزار کیلومتری این کشور قرار دارند و در صورت خرید هزینه سنگینی بابت حمل کالا را به این کشور تحمیل میکند. وی در نهایت، تصریح کرد: بنابراین خرید خودروی ایرانی توسط کرهشمالیها را نمیتوان از نظر تجاری و اقتصادی یک دستاورد دانست اما شاید بتوان از نظر سیاسی و یا روابط بینالملل حائز اهمیت تلقی کرد که در این باره باید کارشناسان این حوزه اظهارنظر کنند. یون جونگهو؛ وزیر امور اقتصادی خارجی کرهشمالی، در بازدید از غرفه سایپا در ششمین نمایشگاه توانمندیهای صادراتی با تحسین محصولات گروه خودروسازی سایپا، از تمایل این کشور برای همکاری با این شرکت خودروساز ایرانی خبر داده بود.
دیدگاه بسته شده است.