مینا زمانیان- یکی از تلخترین اتفاقات آغاز سال تحصیلی، بازماندگان از تحصیل هستند؛ آیندهسازان کشورمان که به خاطر فقر و تنگدستی خانواده خود، مجبورند عطای تحصیل را به لقای آن بفروشند! طبق آمار، تعداد زیادی از فرزندان این سرزمین بازمانده از تحصیل هستند و به دلیل فقر امکانات، نمیتوانند در سن مناسب تحصیل را آغاز […]
مینا زمانیان- یکی از تلخترین اتفاقات آغاز سال تحصیلی، بازماندگان از تحصیل هستند؛ آیندهسازان کشورمان که به خاطر فقر و تنگدستی خانواده خود، مجبورند عطای تحصیل را به لقای آن بفروشند! طبق آمار، تعداد زیادی از فرزندان این سرزمین بازمانده از تحصیل هستند و به دلیل فقر امکانات، نمیتوانند در سن مناسب تحصیل را آغاز کنند. موضوع بازماندگان از تحصیل همواره برای مسئولان و افکار عمومی نگرانکننده است، مقولهای که بارها درباره آن صحبت و چارهاندیشی شده اما هنوز هم در مناطق مختلف شاهد افرادی هستیم که با وجود میل باطنی، از تحصیل محروم هستند. آنان که به هر دلیل در سنین کودکی و نوجوانی از مدرسه بازماندهاند. شاید به اقتضای سن خود چندان اهمیتی به این حق قانونی ندهند اما در بزرگسالی درخواهند یافت که از بزرگترین نعمت که همانا دانش و یادگیری است، محروم ماندهاند. هیچ دلیلی برای دور شدن از تحصیل در عصر کنونی که همگان به وسایل و امکانات مختلف دسترسی دارند، چه از سوی افراد و چه متولیان امر آموزش پذیرفته نیست و باید بهگونهای این موضوع مهم مدیریت شود که هر کسی در هر شرایط زندگی و موقعیت جغرافیایی امکان تحصیل داشته باشد. عدالت آموزشی از مهمترین اهداف و آرمانهای انقلاب اسلامی بود و به همین دلیل بنا به ضرورت تحصیل همگانی و عمومی رایگان و ارتقای سطح سواد جامعه، نهضت سوادآموزی به جریان افتاد و خیلی زود طیف گستردهای از مردم توانستند تحصیل را آغاز و یا ادامه دهند. تعریف جهان امروز از عدالت آموزشی و امکانات تحصیلی و حتی سواد، با توجه به اقتضائات دنیای مدرن تغییر یافته و همین موضوع ضرورت اقدام دولت در این بخش را ایجاد کرده است و امروز دولت باید عدالت آموزشی را نهتنها در تحصیلات ابتدایی و یا کلاس و مدرسه؛ بلکه در بسترهای نوین مانند فضای مجازی، دانش اینترنت و توسعه فردی ترجمه کند و مادامی که این مهم محقق نشده است، صحبت از عدالت آموزشی به معنای واقعی کلمه، بیمعناست.
۸۷۴ هزار بازماندگان از تحصیل
جانشین وزیر کشور، در طرح محرومیتزدایی و توانمندسازی اجتماعی ۲۰۲۰ محله، از شناسایی ۸۷۴ هزار بازمانده از تحصیل با کدملی خبر داد و گفت که امکان بازگشت به چرخه تحصیل این افراد وجود دارد. علی آقامحمدی؛ در آیین اختتامیه اولین جشنواره ملی معلمان جهادی سراسر کشور، با بیان اینکه در موقعیتهای جهادی باید فرصتها را غنیمت بدانیم، گفت: اکنون در مناطق محروم هم برای دانشآموزان کلاس کنکور برگزار میشود و در قرارگاه جهادی، ۸۷۴ هزار بازمانده از تحصیل با کدملی شناخته شده که امکان بازگشت به چرخه تحصیل آنها وجود دارد. همچنین حمیدرضا خانمحمدی؛ رئیس سازمان نوسازی توسعه و تجهیز مدارس نیز، در این مراسم با تبریک دهه کرامت، با بیان اینکه اولین جشنواره ملی معلمان جهادی سراسر کشور برگزار شده است، گفت: دو کلمه در کنار هم قرار گرفته با عنوان معلم جهادی؛ گزاره ارزشمندی که در بند ۷ سند تحول به آن اشاره شده؛ نمونه این گزارهها را در معلم جهادی میتوانیم جستجو کنیم. خانمحمدی؛ با بیان اینکه کار معلم خود جهاد است، ادامه داد: معلمی شغل انبیاست. جمعیت یک میلیون نفری معلمان، ۱۶میلیون دانشآموز را مخاطب دارد. بنابراین همه معلمان جهادی هستند. خانمحمدی؛ با بیان اینکه راهبردیترین سلاحها موشک نیست بلکه دشمن است، گفت: تلاشی جهادی است که دشمن را از پا درآورد زیرا دشمن مغز دانشآموزان را با خانواده هدف میگیرد. بنابراین میسازیم تا ساخته شود. وی با بیان اینکه بنبستها با کار جهادی باز میشود، اظهار کرد: این کار در مدرسه محقق میشود. خانمحمدی؛ با بیان اینکه هر تلاشی جهاد نیست و باید بدانیم دشمن چه چیزی را هدف قرار داده است، گفت: دشمن پاکدامنی چابکی حجاب دانشآموزان را هدف قرار داده است.
دیدگاه بسته شده است.