مهدی قرهداغلی- رئیس پلیس راهور فراجا، در ششمین همایش بینالمللی مدیریت ایمنی و ترافیک که با حضور معاون وزیر راهوشهرسازی، نماینده سازمان بهداشت جهانی در ایران برگزار شد، گفت: از همه عزیزانی که در کمیته این نشست علمی ماههاست که فعالیت دارند، تشکر میکنم. به گزارش مناقصهمزایده، سردار سیدتیمور حسینی؛ افزود: وقتی از ترافیک صحبت […]
مهدی قرهداغلی- رئیس پلیس راهور فراجا، در ششمین همایش بینالمللی مدیریت ایمنی و ترافیک که با حضور معاون وزیر راهوشهرسازی، نماینده سازمان بهداشت جهانی در ایران برگزار شد، گفت: از همه عزیزانی که در کمیته این نشست علمی ماههاست که فعالیت دارند، تشکر میکنم. به گزارش مناقصهمزایده، سردار سیدتیمور حسینی؛ افزود: وقتی از ترافیک صحبت میکنیم منظورمان یک سیستمی است که با زندگی همه انسانها سروکار دارد و همه ما فارغ از هر مسئلهای، کاربر این سیستم هستیم و به همین دلیل میتوانیم به شدت بر آن تأثیر گذاشته و از آن تأثیر بگیریم، بنابراین باید به این سیستم توجه ویژهای شود. رئیس پلیس راهور فراجا، ادامه داد: ما این نشست را با دو هدف عمده برگزار کردیم. اول اینکه این سیستم مهم باید پشتوانه و مطالعه علمی داشته باشد و نیاز است ما از نظر و ایده همه صاحبنظران در این حوزه استفاده کنیم. پلیس راهنمایی و رانندگی ایران بیش از ۳۰ سال است این مسیر را طی میکند و ارتباط نزدیکی با مجامع علمی داریم و میخواهیم همیشه بهروز باشیم. حسینی؛ گفت: دومین هدف ما، تلنگری به مخاطبان ترافیک است. طیف اول مخاطبانی هستند که قدرت و علاقه دارند و حامی هستند. طیف دوم افرادی هستند که قدرت دارند اما به ما علاقهای ندارند و این افراد کارشکن هستند. ما میخواهیم به ما اعتماد کنند و به ما همفکری دهند تا برنامهها به خوبی هدایت شود. طیف سوم نیز علاقه دارند اما قدرت ندارند. این افراد طرفدارند و تلاش میکنند با مثبتاندیشی به ما کمک کنند. وی افزود: اما طیف چهارم در حوزه ترافیکی افراد بیتفاوت هستند. افرادیاند که نه علاقه دارند و نه قدرت. این افراد بسیار مؤثر هستند اما میگویند هیچ چیزی برایشان فرق ندارد. ۸۰ درصد افراد جامعه همین بیتفاوتها هستند که تصور میکنند هیچ نقشی در امور ندارند اما قطعاً از همه بیشتر تأثیر دارند. رئیس پلیس راهور فراجا، ادامه داد: امیدوارم این همایشها باعث شود این افراد بیتفاوت در طیفهای حامی و طرفدار قرار گیرند و میزان فوتیها و مصدومان در تصادفات رانندگی کاهش یابد. حسینی؛ گفت: ما در حوزه ترافیک با مسائل سهل و ممتنع مواجهیم. سهل است زیرا میدانیم در حوزه جادهها، خودروها، عامل انسانی و شرایط محیطی باید چه اتفاقاتی بیفتد که ترافیک خوبی داشته باشیم. اما ممتنع هم است زیرا به نظر میرسد هیچ ارادهای برای انجام آن وجود ندارد. ما فریاد میزنیم که خودروها باید ایمن باشند زیرا نقش بسیار مهمی در جلوگیری از تصادفات و حتی حفظ جان افراد پس از تصادفات دارد اما اتفاقی رخ نمیدهد. رئیس پلیس راهور فراجا، ادامه داد: راههای ما باید بهگونهای طراحی شوند که قادر باشد خطای راننده را جبران کند و بخشنده باشد نه اینکه خطای آن را چند برابر کند. وی گفت: امیدوارم با برگزاری اینچنین همایشها، شاهد کاهش تلفات و کاهش آمار تصادفات باشیم. اگر از دل این همایش تنها یک ایده سازنده نیز خارج شود که مدیریت حملونقل جادهای و شهری را سامان دهیم تا آدمها کمتر آسیب ببینند نیز کافی است. حسینی؛ گفت: تنها در تهران بالغ بر ۲۰ میلیون جابهجایی روزانه داریم. همچنین ما روزانه بیش از یک ساعت در ترافیک میمانیم. یعنی ۲۰ میلون نفر – ساعت روزانه هشت هزار و۵۰۰ نفر – سال را در ترافیک مانده و این وقت طلا را از دست میدهیم. وی افزود: مسئله ما در شهرهای بزرگ فقط حجم ترددها نیست و نظم ترافیک است. ترافیک ما سنگین و نامنظم است ولی در دنیا اینجوری نیست. مردم از بینظمی بیشتر از ترافیک خسته و آزرده میشوند. مشکل ترافیک ما بینظمی است و باید منظمش کنیم. در دل نظم بخشی سرعت ترافیک و روانسازی نیز خواهیم داشت. رئیس پلیس راهور فراجا، با تأکید بر اینکه ما باید با کلام علمی با مردم صحبت کنیم، گفت: مثلاً مردم باید بدانند که اگر در یک محور سرعت ۹۰ کیلومتر است و آنان ۱۲۰ کیلومتر هم بروند در گلوگاههای جلوتر گیر کرده و زمانشان بیشتر تلف میشود و ما این را باید با زبان علمی به مردم توضیح دهیم. اگر پلیس این حرفها را بزند شاید مردم گوش نکنند اما اگر از زبان علمی با مردم صحبت شود آنها باور کرده و عمل میکنند. رئیس پلیس راهور فراجا، ادامه داد: امیدوارم مجموعه تلاشها تلنگری به بیتفاوتها باشد زیرا ما همکاری آنها را در جهت رسیدن به اهداف باشیم. در ادامه نیز، داریوش امانی؛ معاون وزیر راهوشهرسازی، در ادامه این نشست؛ گفت: امیدوارم این کنفرانس راهگشای معضلات ما در کشور در بحث تصادفات و تلفات جادهای و چراغ راه دستگاههای اجرایی باشد. در این دولت شورای ایمنی حملونقل با حضور رئیسجمهور تشکیل شد و از بیرون دولت نیز این مسائل پیگیری میشود و تاکنون جلساتی زیادی برگزار شده و همکاریهای خوبی با سایر دستگاهها انجام شده است و وظایف همه دستگاهها نیز در این شورا مشخص میشود. معاون وزیر راهوشهرسازی، ادامه داد: در نوروز امسال کاهش تلفات تصادفات بودیم که از فواید ایجاد این شورا بود. ما در وزارت راهوشهرسازی چند مسئولیت داریم و تلاش میکنیم مهمترین آنها را که بهبود شرایط زیر ساختها است انجام دهیم. امانی؛ گفت: یکی از مشکلات ما عمر جادههای مواصلاتی است. بهعنوان مثال جاده تهران- قم از سال ۵۷ ساخته شده و باید ۲۰ تا ۳۰ سال استفاده میشد اما هنوز در حال استفاده است و سطح سرویس این جاده به پایان رسیده است، به همین دلیل شاهد هستیم که در تمام طول هفته این جاده شلوغ است. وی افزود: متأسفانه در کشور ما، تولید ناوگان خودرویی و تولید گواهینامه همزمان با ایجاد زیرساختها نبوده و زیرساختها از این میزان تولید خودرو و راننده، جا ماندهاند. رئیس سازمان راهداری و حملونقل جادهای، ادامه داد: دومین بحث ما نقاط پرحادثه است که باید توجه داشت که این نقاط یک شبه ایجاد نمیشوند. هر جادهای که ساخته میشود مهندس داشته و ایمن ساخته میشود اما به مرور زمان به دلایل متعدد ناایمن میشود و نقاط پرحادثه ایجاد میشود. امانی؛ با اشاره به تعداد نقاط حادثهخیز، گفت: سال گذشته ۸۸۷ نقطه حادثهخیز ترافیکی در کشور شناسایی شد و تا پایان سال ۴۲۴ نقطه را برطرف کردیم و انشاا… تا پایان امسال سایر این نقاط برطرف میشود. ایمنسازی محورهای مواصلاتی، ایجاد علائم، خطکشیها، جداکنندهها و… نیز از جمله مسائلی هستند که دنبال میشوند. امانی؛ با بیان اینکه از هزینه کل ساخت هر جاده باید چهار تا شش درصد هزینه نگهداری کنار گذاشته شود، گفت: براساس نظرات کارشناسان، هزینه نگهداری ۲۳۰هزار کیلومتر جادههای کشور، ۲۳۰ هزار میلیارد تومان بوده و اخیراً به ۲۸۰ هزار میلیارد تومان رسیده است. وی افزود: سال گذشته کارهای عمرانی بسیار خوبی در کشور انجام شد اما تنها به ۲۲ هزار میلیارد تومان رسیدیم و تا ۲۸۰ هزار میلیارد تومان قطعاً نرسیدهایم و این مبالغ جوابگوی ما نیست و ما هر روز نگران این اقدامات هستیم. رئیس سازمان راهداری و حملونقل جادهای، ادامه داد: علاوه بر تعمیر جادهها، آموزش و فرهنگسازی و اعمال جریمه از دیگر اقداماتی است که باید صورت گیرد تا شاهد کاهش تلفات جادهای باشیم. امانی؛ گفت: ما تمام تلاش خود را برای رفع مشکلات زیرساختی در جادههای کشور انجام میدهیم و سعی میکنیم عقبماندگی در این مسائل را جبران کنیم. با برگزاری این همایشها امیدوارم به یک زبان مشترک بین دستگاههای اجرایی کشور برسیم و بتوانیم آمار تصادفات و جانباختگان را کاهش دهیم، حتی یک کشته در جادههای کشور نیز زیاد است و باید به صفر برسیم. رئیس سازمان راهداری، ادامه داد: من معتقدم هر چقدر دستگاهها همپوشانی و همواری داشته باشند بسیار مؤثرتر خواهند بود. مثلاً در دنیا ثابت شده یک شماره امدادی باید در جادهها داشته باشیم و نه چند شماره، یک زمانی مصوب شد شماره ۱۱۰ پاسخگوی مردم باشد و بقیه دستگاهها زیرمجموعه پلیس باشند اما اینگونه نشد. همچنین پایگاهها نیز نباید از هم جدا باشند. مثلاً پایگاههای پلیس، هلالاحمر، راهداری و اورژانس نباید از هم جدا باشد و در دنیا اینها تجمیع شدهاند که از هزینههای چندجایی جلوگیری شده و خدمت به مردم بیشتر و متمرکزتر شود. معاون وزیر راهوشهرسازی، ادامه داد: ما در راهداری زیرساختهایی را که پلیس نیاز دارد به مرور زمان آماده خواهیم کرد. انشاا… بهزودی دو هزار سایت دوربین جدید تا شهریور ماه به جادههای کشور اضافه میشود تا تخلفات توسط پلیس هوشمند بررسیشود. همچنین نیاز پلیس به پایگاههای بیشتر نیز بررسی میشود.
دیدگاه بسته شده است.