عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، ضمن تأکید بر لزوم انتقال فناوری در همکاری خودروسازان کشور با چینیها، عنوان کرد: همکاری با خودروسازان چینی صرف مونتاژ و فروش خودرو، نفعی برای صنعت خودروی کشور نخواهد داشت. به گزارش خبرخودرو، امیرحسین شامخی؛ با اشاره به رشد سهم خودروهای چینی در بازار ایران، بیان کرد: […]
عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، ضمن تأکید بر لزوم انتقال فناوری در همکاری خودروسازان کشور با چینیها، عنوان کرد: همکاری با خودروسازان چینی صرف مونتاژ و فروش خودرو، نفعی برای صنعت خودروی کشور نخواهد داشت. به گزارش خبرخودرو، امیرحسین شامخی؛ با اشاره به رشد سهم خودروهای چینی در بازار ایران، بیان کرد: صنعت خودروی چین در طول ۲۰ سال گذشته به لحاظ کمیت، کیفیت و تنوع محصول به رشد قابلتوجهی دست پیدا کرده است. کمااینکه محصولاتی که اکنون خودروسازان چینی برای بازار ایران تولید میکنند به لحاظ کیفی با خودروهایی نظیر ونهای دلیکا و نارون که اوایل دهه ۸۰ وارد ایران میشدند، قابل مقایسه نیست. وی افزود: هر چند چینیها همچنان از نظر کیفیت محصول با خودروسازان تراز اول دنیا فاصله دارند اما بهواسطه حجم بالای جمعیت و بازار بزرگی که در اختیار دارند، توانستهاند با رشد تیراژ تولید خودرو در جهت رفع نیازهای داخل و صادرات به کشورهای مختلف دنیا گامهای جدی بردارند. این کارشناس صنعت خودرو، در ادامه بر لزوم انتقال فناوری در همکاری خودروسازان کشور با چینیها، تأکید کرد و گفت: اگرچه شرایط تحریمی کشور موجب شده خودروسازان چینی به مونتاژ خودرو بدون انتقال تکنولوژی در ایران بسنده کنند اما رشد و توسعه خودروسازی کشور منوط به انتقال فناوری ساخت خودروهای چینی است. هر چند که چینیها خود تکنولوژی ساخت خودرو را از خودروسازان تراز اول دنیا اقتباس کردهاند. شامخی؛ اضافه کرد: از طرف دیگر سابقه خودروسازی در ایران حدود ۶۰ سال است و قاعدتاً صنعت خودرو کشور به واسطه تجربه بیش از نیم قرن فعالیت حرف زیادی برای گفتن در خودروسازی دارد. لذا همکاری با خودروسازان چینی صرف مونتاژ و فروش خودرو، نفعی برای صنعت خودرو کشور نخواهد داشت. وی در بخشی دیگر از اظهارات خود به تبعات جبرانناپذیر حضور بدون انتقال فناوری چینیها در بازار خودرو ایران اشاره و تصریح کرد: یکی از شگردهای بنگاههای اقتصادی بزرگ از جمله شرکتهای خودروسازی چین برای ورود به بازار هدف و حذف رقبای خود، عرضه محصول با قیمت پایین تر از تولیدات داخلی کشور مقصد است بهطوری که توان رقابت را از تولیدکنندگان داخل گرفته و پس از اینکه قطعهسازان داخلی به دلیل عدم رقابت با چینیها از گردونه فعالیت خارج شدند، قیمت محصولات خود را افزایش میدهند. این کارشناس صنعت خودرو، در پایان بر ضرورت ایجاد سازوکارهای مناسب از سوی دولت به منظور حضور مؤثر خودروسازان چینی در کشور تأکید و خاطرنشان کرد: صنعت خودرو ایران علیرغم تمام ایراداتی که دارد، دارای سابقهای قابلقبول در صنعت خودروسازی است و نباید اجازه دهیم حضور بدون رقیب چینیها در صنعت خودرو کشور منجر به نابودی صنعت قطعهسازی کشور شود.
دیدگاه بسته شده است.