قیمت مصوب تایر‌های سواری افزایش یافت

گروه خودرو- سخنگوی اتاق اصناف، ضمن تشریح موضوع پیش‌ثبت‌نام تایر از طریق سامانه جامع تجارت و اخذ کدرهگیری برای دریافت سریع‌تر و آسان‌تر از واحدهای عرضه‌کننده، میزان افزایش قیمت رخ داده را مؤثر در راستای بهتر شدن سطح تولید دانست و تأکید کرد که چنانچه تولیدکنندگان امکان پاسخگویی متناسب با نیاز بازار را ندارند، توانایی […]

گروه خودرو- سخنگوی اتاق اصناف، ضمن تشریح موضوع پیش‌ثبت‌نام تایر از طریق سامانه جامع تجارت و اخذ کدرهگیری برای دریافت سریع‌تر و آسان‌تر از واحدهای عرضه‌کننده، میزان افزایش قیمت رخ داده را مؤثر در راستای بهتر شدن سطح تولید دانست و تأکید کرد که چنانچه تولیدکنندگان امکان پاسخگویی متناسب با نیاز بازار را ندارند، توانایی واردات آن بلافاصله وجود دارد. به گزارش مناقصه‌مزایده، مهدی امیدوار؛ سخنگوی اتاق اصناف ایران، اظهار داشت: در هر بازار و هر تولید و مصرفی، اگر قرار باشد که کار به صورت اصولی انجام شود، بایستی نظام عرضه و تقاضا در آن متعادل باشد؛ تایر خودرو‌‌ها نیز مستثنی نبوده و لاستیک نیز همچون بسیاری دیگر از کالا‌ها، زمانی‌که تولید نتواند پاسخگوی تقاضا باشد، قطعاً مشکل ایجاد خواهد شد. این عضو هیئت رئیسه اتاق اصناف ایران، خاطرنشان کرد: در عین حال اصل بازار بر این است که در شرایط و مقطعی که تولید متناسب با تقاضا نبود، بایستی بلافاصله واردات داشت و بازار را در اصطلاح بالانس و متعادل کنیم. وی افزود: در بحث تایر نیز طی چند ماه گذشته، یکی از بسترهایی که در کنار فروش حقیقی، به مجموعه بازار اضافه شد، ایجاد سامانه و فروش به صورت مجاز بود. مشکلی که در این زمینه وجود داشت؛ این بود که به‌تبع زمانی‌که مشتری به واحد صنفی مراجعه می‌کرد، بایستی نوع خودرو، نام مالک، شماره‌شاسی و… در سامانه جامع تجارت ثبت می‌شد؛ در این راستا در برخی مواقع مشکل اینترنت وجود داشت یا سایت دچار اختلال می‌شد و از این دست موارد که در نهایت سبب می‌شد، ثبت‌نام مشتری تکمیل نشود.  امیدوار؛ تصریح کرد: همین موضوع سبب ایجاد صف برای خرید می‌شد که بُعد روانی اجتماعی خوبی هم نداشت؛ بر همین اساس اتفاق خوبی که افتاد، این بود که مشتری در سامانه جامع تجارت، پیش‌ ثبت‌نامی را براساس مشخصات فردی، کارت خودرو و نوع درخواستی که دارند، ثبت‌نام کرده و «کد رهگیری» دریافت می‌کنند. پس از دریافت کدرهگیری، ظرف پنج روز، مشتری با مراجعه به واحدهای صنفی که کالا را موجود داشته باشد و بتواند عرضه کند، تایر خود را دریافت کند. سخنگوی اتاق اصناف ایران، مزیت این روش را حذف صف‌‌‌ها و نگرانی‌‌‌ها در روند خرید دانسته و گفت: در عین حالی‌که بازهم مصرف‌کننده باید وارد سامانه شده و پیش‌ثبت‌نام انجام دهد اما سرعت کار بسیار بالا رفته و بهتر شده است. وی در رابطه با محدودیت‌‌‌ها و شرایط ثبت‌نام، اظهار کرد: ثبت‌نام اولیه، شرایطی دارد و این پیش‌ثبت‌نام مشخص می‌کند که مشتری براساس نوع خودرویی که دارد، در سال تا چه میزان می‌تواند لاستیک خریداری کند، سپس طبق سهمیه‌ای که دارد، می‌تواند از واحد صنفی، تایر خود را خریداری کند. عضو هیئت رئیسه اتاق اصناف ایران، اعلام کرد: در برخی سایز تایرها، همچون ۱۳ و ۱۴، از این جهت که مصرف و تقاضا بالاست، برخی از واحدهای عرضه‌کننده، موجودی ندارند. از سوی دیگر برای سایز ۱۵ به بالا که مصرف کمتری دارد، واحد صنفی عرضه‌کننده، با مشکل «رسوب کالا» مواجه است؛ فلذا بر همین اساس است که ثبت‌نام براساس سایزهای قابل عرضه و نیاز مشتری، موضوعیت پیدا کرد. امیدوار؛ خاطرنشان کرد: یکی از دغدغه‌ها و نگرانی مجموعه اصناف ایران و اتحادیه‌ها، درخواست‌‌‌ها یا فروش‌های اجباری برخی تولیدکنندگان است که می‌گویند اگر سایز ۱۳ و ۱۴ خریداری می‌شود، بایستی دیگر سایز‌‌ها را هم خرید. وی در رابطه با تفاوت این مدل خرید با ثبت‌نام به شیوه‌های قبلی، گفت: پیش‌تر ثبت‌نام صورت می‌گرفت اما گاهی، واحد صنفی موجود نداشت؛ در حال‌حاضر مشتری می‌تواند حتی برند تایر مورد نیاز خود را هم براساس موجودی‌‌‌ها انتخاب کند. سخنگوی اتاق اصناف ایران، تصریح کرد: پس از بررسی و ارزیابی تولیدکنندگان از میزان نیاز مصرف‌کننده و بازار، چنانچه امکان پاسخگویی مکفی را ندارند، ما به‌عنوان متولی بازار در بخش در اتاق اصناف این توانایی را داریم که بلافاصله واردات داشته باشیم تا تعادل بازار حفظ شود. از این جهت به سمت فروش سامانه رفتیم که نتوانسته بودیم نظام عرضه و تقاضا را درست کنیم. عضو هیئت رئیسه اتاق اصناف ایران، در رابطه با قیمت تایر، اعلام کرد: یکی از عواملی که سبب شد که سطح تولید کمی افزایش پیدا کند؛ این بود که قیمت افزایش پیدا کرد. تولیدکنندگان در حوزه دولتی بر سر موضوع قیمت مشکلاتی داشتند که با این افزایش، کمی شرایط بهتر شد. در سایز ۱۳، قیمت قدیم ۷۷۰ هزار تومان بود که اکنون به یک میلیون و ۵۰ هزار تومان رسیده‌ است. در سایز ۱۴ نیز از یک میلیون و ۱۸ هزار تومان به یک میلیون و ۱۶۰ هزار تومان رسیده است. وی افزود: در سایزهای ۱۵ و ۱۶ به بالا که مصرف کمتر است، واحدهای صنفی که متأسفانه رسوب کالا دارند، زیرِ قیمت مصوب محصول خود را عرضه می‌کنند؛ ما به‌عنوان متولی بخش بازار و خصوصی از دولت می‌خواهیم در شرایطی که تولیدکننده نمی‌تواند پاسخگوی نیاز بازار باشد، اجازه واردات دهند تا تعادل بازار برهم نخورد و التهاب در بازار ایجاد نشود؛ این توانایی در بخش‌خصوصی وجود دارد. گفتنی است که ابتدای هفته، سامانه تخصیص تایر و روغن موتور در اطلاعیه‌ خود، به متقاضیان خرید تایر سواری اعلام کرده که برای خرید، دارا بودن کد پیش‌ثبت‌نام جهت تسریع در انجام استعلام‌‌‌ها و فرآیند خرید تایر لازم است؛ البته عرضه‌ تایر، منوط به موجودی تایر مورد درخواست مشتری در فروشگاه است.