مهدی قرهداغلی- شهردار تهران، گفت: شهرداری تهران بهازای هر دستگاه اتوبوس، ون و تاکسی برقی چینی ۲۵۰ هزار یورو پرداخت میکند. به گزارش مناقصهمزایده، علیرضا زاکانی؛ شهردار تهران، در حاشیه جلسه هیئت دولت، در جمع خبرنگاران با اشاره به قرارداد واردات اتوبوس، ون و تاکسیهای برقی شهرداری تهران با خودروسازان چینی، گفت: شرکت ساختمانی طرف […]
مهدی قرهداغلی- شهردار تهران، گفت: شهرداری تهران بهازای هر دستگاه اتوبوس، ون و تاکسی برقی چینی ۲۵۰ هزار یورو پرداخت میکند. به گزارش مناقصهمزایده، علیرضا زاکانی؛ شهردار تهران، در حاشیه جلسه هیئت دولت، در جمع خبرنگاران با اشاره به قرارداد واردات اتوبوس، ون و تاکسیهای برقی شهرداری تهران با خودروسازان چینی، گفت: شرکت ساختمانی طرف قرارداد شهرداری برای خرید از چین، شرکتی است که تأمین مالی پروژه را انجام میدهد و به واردات خودرو کاری ندارد. این اقدام مشابه کاری است که برای تأمین مالی خطوط یک تا سه متروی تهران اتفاق افتاد. در مقطع احداث این خطوط یک شرکت نظامی چینی منابع مالی این سه خط را تأمین کرد. زاکانی؛ علت امنیتی و محرمانه بودن قرارداد شهرداری تهران با طرف چینی را اینگونه توضیح داد: محرمانه به معنای محرمانی از جنبه طرف خارجی است. در دولت هم اعلام شد برای آسیب نخوردن قرارداد با چین، دستگاههای مسئول که در جریان جزییات هستند، مسئله را مدیریت کنند. وی هزینه تولید خودروهای چینی قرارداد شهرداری را بسیار ارزانتر از شرکتهای ایرانی دانست و ادامه داد: بخشهای اصلی خودروهای خریداری شده از چین تماماً خارجی است. این تجهیزات به ایران منتقل شده و بر روی شاسی خودرو که به همراه برخی قطعات در داخل ایران تولید میشود، سوار میشود. شهردار تهران، ادامه داد: قرارداد شهرداری تهران با طرف چینی ارزانتر و کمزمانبرتر است ضمن اینکه سه سال هم برای باز گرداندن اصل و سود پول طرف چینی فرصت داریم. زاکانی؛ با رد حضور مافیا در قرارداد شهرداری، گفت: اصلاً نمیدانم مافیا هست یا نیست، اما به شما توضیح میدهم قبل از سفر بنده به چین پیشنهادات و نامههای رسمی خودروسازان داخلی به شهرداری تهران حکایت از قیمت ۳۱۶ تا ۳۴۷ هزار یورویی هر دستگاه اتوبوس، ون و تاکسی برقی داخلی داشت. وی ادامه داد: مبلغی که در وزارت کشور توافق و صورتجلسه شد ۳۲۳ هزار یورو بود اما قیمت قرارداد ما با طرف چینی که آپشنهای مشابه یا بیشتر از خودروسازان داخلی دارد، بهازای هر دستگاه ۲۲۰ هزار یورو که با احتساب سایر هزینهها به ۲۵۰ هزار یورو میرسد. شهردار تهران، افزود: در این قرارداد بهازای هر دستگاه اتوبوس ۹۷ هزار یورو صرفهجویی شده است. زاکانی؛ یادآور شد: شهرداری تهران ۳۲۷۵ اتوبوس با پرداخت ۲۳۶ میلیارد تومان از شرکتهای خودروساز داخلی خریداری کرد اما ۵۰۰ اتوبوس به ما تحویل ندادند و کل اتوبوس و مینیبوس تحویلی به شهرداری به ۲۷۵۵ عدد کاهش یافت که ۵۰۰ عدد آن مینیبوس است. این تعداد از اتوبوس و مینیبوسها بهتدریج تا اوائل سال بعد وارد ناوگان شهرداری تهران میشود. وی گفت: شهرداری از شرکتهای خودروسازی که یا قیمت بالایی میگفتند یا کیفیت پایینی ارائه میدادند، خرید نکرد. قرارداد شهرداری تهران برای جبران کسریها و جلو انداختن دو ساله تجهیز ناوگان حملونقل عمومی تهران است.
دیدگاه بسته شده است.