به بهانه آخرین کشمکش صنف طلا با سامانه مالیاتی

سامانه مودیان؛ بلای جان طلافروشان!  

مسعود طاهری- طلا؛ کالایی سرمایه‌ای که برای بسیاری از اقشار مردم از اهمیت بسیاری برخوردار است؛ از زنان گرفته که همچون شمع گِردش جمع می‌شوند تا مردانی که طلا را بهترین راه سرمایه‌گذاری می‌دانند. در این بین اما صنف طلافروش هر ساله با مشکلات بسیاری مواجه می‌شود که مهم‌ترین آن‌ها مالیات است. تا سال قبل […]

مسعود طاهری- طلا؛ کالایی سرمایه‌ای که برای بسیاری از اقشار مردم از اهمیت بسیاری برخوردار است؛ از زنان گرفته که همچون شمع گِردش جمع می‌شوند تا مردانی که طلا را بهترین راه سرمایه‌گذاری می‌دانند. در این بین اما صنف طلافروش هر ساله با مشکلات بسیاری مواجه می‌شود که مهم‌ترین آن‌ها مالیات است. تا سال قبل دولت مالیات را از طریق شعبات مالیاتی و کافی‌نت‌ها براساس دلخواه از طلافروشان دریافت می‌کرد و این امر تا برج ۱۰ سال قبل ادامه داشت اما تغییر رویه دولت مبنی بر اینکه منبعد باید طلافروشان تمامی خرید و فروش‌های خود را از طریق سامانه مودیان با ثبت کدملی خریدار و ثبت به صورت ریالی و فروش قطعی به انجام برسانند، باعث ایجاد جنجال‌های بسیاری در سال قبل گردید. امسال اما دولت با رونمایی از سامانه تجارت، شوک مجددی به بازار طلافروشان و باقی اصناف داد. این سامانه جدید مودیان را موظف به ثبت تمامی دارایی‌هایشان به طلا، املاک و خودرو می‌کند.

نگاهی به مشکلات سامانه مودیان

در همین رابطه، کوروش؛ یکی از تولیدکنندگان طلا، به خبرنگار مناقصه‌مزایده، چنین می‌گوید: عملکرد این سامانه بر این اساس است که مودیان با ثبت اطلاعات کامل و درست، کد یکتایی دریافت می‌کنند و با ثبت این کد یکتایی، می‌توانند از این سامانه استفاده کنند و اطلاعاتشان را ثبت کنند. این تولیدکننده طلا، معتقد است که این امر باعث می‌شود که اطلاعات فروشنده و خریدار که کاملاً خصوصی است، مورد تهدید واقع شود. وی فروش امانی تولیدکنندگان طلا را یکی دیگر از مشکلات این صنف با این سامانه می‌داند و می‌گوید: از طریق فروش امانی، تولیدکنندگان، این کالای باارزش را به صورت امانی به فروش می‌رساندند، در حالی که در این سامانه چنین گزینه‌ای وجود ندارد. وی افزود:‌ معمولاً در فروش اجناس اصطلاحی به نام «ته بار» وجود دارد که غالباً کالا بعد از یک تا دو ماه بعد از خرید امکان مرجوع شدن دارد، اما سامانه جدید تنها فروش قطعی را محاسبه می‌کند و این به زیان صنف طلافروشان است. این تولیدکنندگان طلا، در ادامه خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات صنف طلافروشان با سامانه مودیان این است که طلا به صورت پایاپای نیز مورد معامله قرار می‌گیرد اما این سامانه می‌گوید طلا باید به ریال تبدیل شود تا مالیات آن کسر شود و پس از دریافت وجه از خریدار مجدداً ریال به طلا تبدیل گردد! این در حالی است که وقتی طلافروشان این کالا را به صورت پایاپای معامله می‌کنند درگیر نوسانات قیمت طلا نیستند و تمرکزشان فقط روی تولید و فروش محصولاتشان است.