عقبنشینی ۷پلهای ایران در رتبه جهانی نوآوری! عضو ستاد اقتصاد مقاومتی وزارت ارتباطات از عقب نشینی ٧ پلهای ایران در جایگاه جهانی نوآوری خبر داد و گفت: باید فضای اقتصادی اجتماعی و سیاسی کشور برای فعالیت استارتآپها مهیا شود. خسرو سلجوقی در گفتوگو با مهر با اشاره به اینکه فعالیت استارتآپها میتواند همسو با سیاستهای […]
عقبنشینی ۷پلهای ایران در رتبه جهانی نوآوری!
عضو ستاد اقتصاد مقاومتی وزارت ارتباطات از عقب نشینی ٧ پلهای ایران در جایگاه جهانی نوآوری خبر داد و گفت: باید فضای اقتصادی اجتماعی و سیاسی کشور برای فعالیت استارتآپها مهیا شود.
خسرو سلجوقی در گفتوگو با مهر با اشاره به اینکه فعالیت استارتآپها میتواند همسو با سیاستهای نظام در حوزه اهداف اقتصاد مقاومتی باشد، ادامه داد: پایه و اساس کسب و کارهای نوپا بر مفهوم نوآوری تکیه دارد و زمانی که اقتصاد مقاومتی مطرح میشود یکی از لازمههای آن نوآوری است.
وی با بیان اینکه ۳ نوع اقتصاد در دنیا مطرح است که شامل اقتصاد منبع محور، اقتصاد کارآیی محور و اقتصاد نوآوری محور میشود، ادامه داد: هم اکنون اقتصاد کشورهای توسعه یافته بر مبنای اقتصاد نوآوری محور است و طبیعتاً ما نیز در کشور اگر قرار باشد از اقتصاد منبع محور به سمت اقتصاد نوآور محور که اهداف اقتصاد مقاومتی را محقق میکند، حرکت کنیم باید از نوآوران استفاده کنیم.
سلجوقی نوآوری را مجموعهای از زیستبومهای رشد و شکوفایی در عرصههای مختلف عنوان کرد که با مفهوم کارآفرینی عجین شده است و گفت: شروع کار این زیستبوم، با شکلگیری استارتآپ (شرکتهای نوپا) است.
عضو هیأت عامل سازمان فناوری اطلاعات خاطرنشان کرد: بهطور کل میتوان گفت مهمترین نقطه برای جهش از اقتصاد منبع محور به سمت اقتصاد نوآوری محور، تکمیل زیستبوم نوآوری در کشور با فعالسازی استارتآپها است.
عضو ستاد اقتصاد مقاومتی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه تکمیل و تسریع در فعال شدن زیست بوم نوآوری نیازمند مدیریت یکپارچه و همزمان چند موضوع است، ادامه داد: یکی از این مسایل به حوزه فرهنگی، آموزشی و یادگیری مربوط میشود. به نحوی که باید از کودکی تا جوانی قدرت تفکر انتقادی را در جامعه پیادهسازی کرد. این موضوع به ایجاد نوآوری کمک میکند و باعث میشود جوانان از ابتدا چالشهای اطراف خود را به درستی تشخیص دهند و در مقابله با مسایل مثبتنگری داشته باشند.
وی خاطرنشان کرد: باید در کنار آموزش رسمی و غیررسمی از سوی آموزش و پرورش و صداوسیما، به این موضوع توجه ویژهای شود. در کنار این فرهنگسازی باید اجازه دهیم افرادی که چالشها را به درستی تشخیص میدهند راهکار حل چالش را ارایه دهند که برای ارایه راهکار مناسب، نیازمند نوآوری هستیم.
مجری طرح افزایش تولید محتوای دیجیتال در راستای اقتصاد مقاومتی گفت: آمارهای جهانی مربوط به سالهای ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۶ نشان میدهد که ایران در جایگاه نوآوری حدود ۷ پله عقبنشینی کرده است. به همین دلیل برای بازگشتن به جایگاه قبلی و توسعه این بخش، لازم است که فضای سیاسی، اجتماعی و اقتصادی کشور برای فعالیت استارتآپها فعال شود.
وی با اشاره به اینکه مقوله خلاقیت و نوآوری امکان انجام گفتوگوی آزاد را فراهم میکند تا فرد بتواند ایده خود را بروز دهد، تأکید کرد: اگر کسی بخواهد در یک بخش نوآوری داشته باشد باید اجازه گفتمان به وی داده شود، این موضوع فضای اجتماعی و سیاسی خاص را میطلبد. نباید اینطور باشد که با اولین نقد، به وی برچسب اقتصادی، مذهبی و حتی سیاسی زده شود. این موضوع قدرت نوآوری را محدود میکند و باعث ممانعت از نوآوری خواهد شد.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.