عضو هیئت علمی پژوهشگاه ارتباطات، گفت: در حالحاضر ۱٫۴ درصد از سایتهای پربازدید جهان متعلق به سایتهایی است که زبان محتوای آنها فارسی است و این سهم نسبت به دو سال گذشته ۰٫۲ درصد کاهش داشته است. مژگان فرهودی؛ عضو هیئت علمی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، در گفتگو با مهر، درخصوص حوزه خط […]
عضو هیئت علمی پژوهشگاه ارتباطات، گفت: در حالحاضر ۱٫۴ درصد از سایتهای پربازدید جهان متعلق به سایتهایی است که زبان محتوای آنها فارسی است و این سهم نسبت به دو سال گذشته ۰٫۲ درصد کاهش داشته است. مژگان فرهودی؛ عضو هیئت علمی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، در گفتگو با مهر، درخصوص حوزه خط و زبان فارسی در وب و برنامههای پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات در این خصوص، گفت: در سالهای اخیر یکی از چالشها و موضوعات اساسی عموم محصولات و خدمات قابل ارائه در فضای مجازی کشور، پردازش زبانطبیعی و چالشهای حوزه خط و زبان فارسی است. به عبارتی، این خدمات با محدودیتهایی از جمله کمبود پیکرهها و منابع دادهای و عدم وجود ابزارهای زیرساختی دارای کیفیت و استانداردهای لازم روبهرو هستند. دادگان و ابزارهای پردازش زبان فارسی از جمله مواردی هستند که برای بخش بزرگی از محصولاتی که نیاز به پردازش زبان دارند مورد نیاز است. وی افزود: یکی از راههای فراهم کردن محصولات و خدمات بومی با کیفیت، حل چالشهای پردازش زبان فارسی از طریق تعریف دقیق این چالش و سپس حل آنها از طریق توان علمی و فنی پژوهشگران و خبرگان این حوزه در یک فضای رقابتی عادلانه و انگیزشی است، تا بدین طریق، سازوکار تشویق افراد به تولید خدمات بهتر در عین فراهم کردن زیرساختها، سکوها و دادگان محک مورد نیاز آن فراهم شود. فرهودی؛ در ادامه درخصوص آزمایشگاه پارسیآزما، گفت: در سالجاری در تلاش هستیم تا با توسعه زیرساختهای این آزمایشگاه و استفاده آنها در آزمایشگاه هوشمصنوعی پژوهشگاه، علاوه بر ارزیابی و سطحبندی محصولات و خدمات هوشمصنوعی، به حل چالشهای حوزه هوشمصنوعی این محصولات و خدمات در زمینههای مختلف پردازش متن، پردازش تصویر و پردازش گفتار فارسی نیز پرداخته شود. عضو هیئت علمی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، درخصوص سهم زبان فارسی در وب گفت: براساس گزارش جدید سایت w3tech که وظیفه بررسی سایتهای پربازدید دنیا و ارائه آمار درخصوص فناوریهای مورد استفاده، زبان برنامهنویسی و زبان اصلی محتوای وبسایتها را دارد، در حالحاضر ۱٫۴ درصد از سایتهای پربازدید جهان (به عبارتی از یک میلیون سایت پربازدید) متعلق به سایتهایی است که زبان محتوای آنها فارسی است و متأسفانه این نرخ نسبت به یکی، دو سال گذشته که ۱٫۶ درصد بود و به میزان ۰٫۲ درصد کاهش یافته است. فرهودی؛ گفت: این کاهش به معنای افت رتبه زبان فارسی در بین زبانهای مختلف دنیا نیست، بلکه موضوع، مسئله کسبوکار و کاهش تعداد سایتهای پربازدید ایرانی است از این رو باید بر روی کسبوکارها و شرکتهایی که پتانسیل تولید سایتهای پربازدید فارسی را دارند تمرکز بیشتری شود.
دیدگاه بسته شده است.