محمد قرهداغلی – مدیرعامل شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران، از به مزایده گذاشتن ۵۰ لکوموتیو متوقف بهمنظور احیای آنها در خردادماه خبر داد. به گزارش مناقصهمزایده، سیدمیعاد صالحی؛ در آیین افتتاح یازدهمین نمایشگاه بینالمللی حملونقل ریلی در جمع خبرنگاران، افزود: یکی از گلوگاههای اصلی صنعت ریلی موضوع فناوری و تکنولوژی است، با این حال در […]
محمد قرهداغلی – مدیرعامل شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران، از به مزایده گذاشتن ۵۰ لکوموتیو متوقف بهمنظور احیای آنها در خردادماه خبر داد. به گزارش مناقصهمزایده، سیدمیعاد صالحی؛ در آیین افتتاح یازدهمین نمایشگاه بینالمللی حملونقل ریلی در جمع خبرنگاران، افزود: یکی از گلوگاههای اصلی صنعت ریلی موضوع فناوری و تکنولوژی است، با این حال در چند سال گذشته شرکتهای دانشبنیان داخلی رشد بسیار خوبی را داشتهاند. معاون وزیر راهوشهرسازی، با بیان اینکه بهزودی خبرهای خوبی از این حوزه خواهیم داشت، ادامه داد: در زمینه خودکفایی در حوزههای لکوموتیو بهویژه موتور به دستاوردهای خوبی دست یافتهایم. صالحی؛ خاطرنشان کرد: در سال ۱۴۰۳ با توجه به شعار سال و احکام برنامه هفتم توسعه تلاش میکنیم تا نهضت احیای خطوط متوقف را با کمک مردم به پیش ببریم و در این راستا ۵۰ لکوموتیو متوقف را به مزایده خواهیم گذاشت تا آنها را احیا کنیم. وی گفت: دستکم ۲۰ سال در حوزه لکوموتیو که یکی از مهمترین گلوگاههای حوزه ریلی است، غفلت داشتهایم، با این حال در سالجاری تلاش میکنیم از محل تبصره ۱۸ و ماده ۱۲ قانون، تهاتر نفت و مشارکت بخشخصوصی این گلوگاه را رفع و برطرف کنیم. صالحی؛ تأکید کرد: امسال در تلاش برای خودکفایی در این حوزه هستیم و اولویت ما بخشخصوصی و تولیدات داخلی خواهد بود. همچنین تلاش میکنیم تا حضور شرکتهای دانشبنیان را در این حوزه تسهیل کنیم. وی به رونمایی از لوکوموتیو تولیدی بخشخصوصی هفته گذشته اشاره و ابراز امیدواری کرد که بخش زیادی از مشکلات با توان داخلی حلوفصل شود. معاون وزیر راهوشهرسازی، با اشاره به اینکه در هفت تا هشت سال گذشته استفاده از ظرفیت موجود در ماده ۱۲ قانون بلااستفاده و متوقف باقی مانده بود، تصریح کرد: اکنون با امضای توافقنامه بین سازمان برنامه و بودجه، وزارت نفت و وزارت راهوشهرسازی، کار قوت گرفته است بهطوری که حوالههای مربوط به سالهای گذشته صادر شده و اکنون در معاونت برنامهریزی وزارت نفت است تا پس از آن به سازمان برنامه و بودجه ارسال و نقد شود. صالحی؛ خاطرنشان کرد: مبلغ حوالههای صادر شده تاکنون یک هزار میلیارد تومان است، اما آنچه مربوط به صرفهجویی در مصرف سوخت تا پایان سال ۱۴۰۲ است، حدود پنج هزار میلیارد تومان است.
توسعه ناوگان ریلی با مشوقهایی در قالب تهاتر نفتی و تسهیلات بانکی برای بخشخصوصی
در ادامه، مهرداد بذرپاش؛ وزیر راهوشهرسازی، گفت: ترانزیت ریلی و جادهای در دو ماهه ابتدایی امسال در همسنجی با پارسال ۵۵ درصد رشد داشته است. بذرپاش؛ افزود در سال ۱۴۰۲ ترانزیت در بخش جادهای بیش از ۵۸ درصد رشد داشت، همچنین شاهد رشد ترانزیت در بخش ریلی بودیم. وی تأکید کرد: هر چقدر تسهیلات را در این بخش افزایش دهیم، شاهد رشد ترانزیت خواهیم بود. بذرپاش؛ از کاهش زمان سیر کالاها از جنوب به شمال به میزان یکسوم در سال گذشته خبر داد و گفت: در سالجاری نیز برنامهریزی شده تا به همین میزان کاهش زمان سیر را شاهد باشیم. وی با بیان اینکه صنعت ریلی، صنعتی پیشرو و پیشران سایر صنایع کشور است، اظهار داشت: توسعه زیرساختها در این صنعت بسیار مهم است که از طریق احداث و نگهداری خطوط، همچنین تأمین و توسعه ناوگان چه در بخش واگن و چه در بخش لکوموتیو دنبال میشود. وزیر راهوشهرسازی، ادامه داد: هرچه بتوانیم با ارائه مشوقهایی جابهجایی کالاها را از بخش جادهای به ریلی منتقل کنیم آثار و منافع شایانتوجهی برای کشور به دنبال خواهد داشت. وی خاطرنشان کرد: این مهم ضمن افزایش ایمنی جادهها منجر به کاهش سوانح جادهای و کاهش تعداد جانباختگان حوادث جادهای خواهد شد که یکی از دلایل اصلی آن تردد گسترده خودروهای تجاری و نبود ایمنی کافی است. وی تأکید کرد: باید سرعت سیر ما به میزان قابل قبولی افزایش یابد که این مسئله خود مستلزم افزایش سرمایهگذاریها در این حوزه است. بذرپاش؛ تصریح کرد: در این زمینه چارهای جز ورود بخشخصوصی نداریم و به این منظور در حال طراحی مکانیزمهای تشویقی هستیم. وی ادامه داد: در بخش توسعه ناوگان مشوقهایی در قالب تهاتر نفت و همچنین تسهیلات بانکی به منظور توسعه ناوگان بخشخصوصی تدارک دیده شده است که در همین راستا شاهد افتتاح تعدادی از واگنها در ماههای گذشته بودیم. وی به پیشنهاد تأمین ۵۰۰ واگن مسافری در سال گذشته اشاره کرد که مورد استقبال بخشخصوصی و تولیدکنندگان داخلی قرار گرفت. وزیر راهوشهرسازی، خاطرنشان کرد: در زمینه واگنهای باری بحران نداریم، تعداد قابلتوجهی واگن تأمین شده و همچنین شرکتهای متعددی در این حوزه به فعالیت مشغول هستند. وی اظهار داشت: در حوزه لکوموتیو به دنبال واگذاری ساخت آنها به بخشخصوصی بودیم که در حال اجرایی شدن است. بذرپاش؛ ادامه داد: در بخش مسافری اما به دلیل عدم سوددهی کافی، استقبال بخشخصوصی کمتر است، در این زمینه دولت نیز ملاحظات قیمتی خاص خود را دارد اما در تلاشیم تا حد وسط را بگیریم تا هم مردم از منافع این بخش منتفع شوند و هم شرکتهای بخشخصوصی ضرر نکنند.
رشد ۴۵ درصدی تخلیه و بارگیری کالا در بنادر شمالی
وزیر راهوشهرسازی، در ادامه با اشاره به سفر اخیر هیئت دولت به استان مازندران، گفت: میزان کالاهای در حال تخلیه و بارگیری در بندر امیرآباد نسبت به سال گذشته با رشد ۴۵ درصدی همراه شده و شاهد تقاضای روزافزون استفاده از ظرفیتهای بنادر شمالی هستیم. وی همچنین با اشاره به ظرفیتهای موجود در بنادر جنوبی کشور، تأکید کرد: باید زیرساختها را در این حوزه هرچه بیشتر توسعه دهیم تا تمایل به عبور کالاها از ایران نسبت به گذشته افزایش یابد. بذرپاش؛ همچنین سفر به روسیه و دیدار با وزیر راهآهن این کشور را یادآور شد که در آن طرف روسی بابت کاهش مدت زمان سیر کالا از روسیه به بندرعباس رضایت داشت. وی تصریح کرد: با اینکه تلاشهای بسیاری در زمینه کاهش زمان سیر کالا در ایران انجام شده، اما معتقدیم هنوز این مدت زمان زیاد است و باید بیش از این کاهش یابد. این عضو کابینه دولت سیزدهم، تصریح کرد: به این منظور علاوه بر تقویت زیرساختها، باید تسهیل تردد کالا بین کشورها در توافقات منطقهای مدنظر باشد. وی گفت: صنعت ریلی، صنعتی جذاب، راهبردی و آیندهدار است و تمرکز ویژهای بر آن داریم. وزیر راهوشهرسازی، افزود: تکمیل زنجیرهها در کریدورهای شرقی- غربی و شمالی- جنوبی در بخش ریلی در دستور کار است و در این راستا امیدواریم خط ریلی چابهار- زاهدان تا پایان امسال به اتمام برسد. وی همچنین توافق انجام شده با هندیها به منظور تأمین زیرساختها در بندر چابهار را از جمله اقدامات انجام شده در راستای تکمیل زنجیرههای کریدوری برشمرد. وزیر راهوشهرسازی، از اتمام خط ریلی رشت- کاسپین خبر داد که بهزودی افتتاح میشود و گفت: تکمیل زنجیرههای کریدوری شرقیغربی و همچنین دو خطه کردن بسیاری از محورهای راهبردی از جمله پروژههای اولویتدار راهآهن است. به گفته این مقام مسئول، تاکنون توافقات بسیار خوبی با شرکتهای بزرگ صنعتی از جمله با شرکت ذوبآهن اصفهان در زمینه تأمین ریل ملی، همچنین توافق با سایر شرکتها به منظور سرمایهگذاری بیشتر در حوزه زیرساخت و ناوگان انجام شده و در دستور کار است تا شاهد ورود راحتتر سرمایههای بخشخصوصی به این بخش باشیم. بذرپاش؛ تأکید کرد: همکاری و مشارکت با بخشخصوصی یک انتخاب نیست، بلکه یک اجبار است و اگر بخشخصوصی وارد این صنعت نشود به توفیق دست نخواهیم یافت. وی با بیان اینکه استفاده از ظرفیت ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید در بخش ریلی رضایت بخش نیست، تصریح کرد: سازمان برنامه و بودجه در این زمینه موضوع محدودیت منابع را مطرح میکند، اما باید گفت؛ این یکی از مواد قانونی بسیار مترقی است که میتواند منجر به توسعه بخش ریلی کشور شود. وزیر راهوشهرسازی، درخصوص راهاندازی قطار پرسرعت تهران- مشهد، گفت: این طرح نیازمند سرمایهگذاری سنگین است و علاوه بر تمهیدات مالی، باید چگونگی توافق با شرکای خارجی آن دیده شود که در این زمینه توافقات خوبی را شاهد بوده و منابع مالی خوبی نیز برای آن تدارک دیده شده است. وی ادامه داد: پروژه قطار پرسرعت تهران- اصفهان نیز گرچه فاینانس آن قدری دچار مشکل شده بود، اما اکنون در حال اجرا است. بذرپاش؛ درخصوص خط ریلی رشت- آستارا، گفت: عملیات تملک زمین آن در حال اجراست و توافقات لازم بین دو کشور ایران و روسیه انجام شده و قرارداد ابلاغ شده است، هرچند در هر دوی این کشورها شاهد بروکراسی اداری هستیم اما ما مصمم به اجرای آن هستیم. وی اظهار داشت: تاکنون برای ۵۰ نقطه به منظور سیر و احداث زیرساختها، گمانهزنی انجام شده است. وزیر راهوشهرسازی، در خاتمه با بیان اینکه در زمینه توسعه ناوگان با منع واردات مواجه بودیم، گفت: مطابق توافق انجام شده با وزارت صنعت،معدنوتجارت مقرر شد چنانچه تولیدات داخلی پاسخگوی نیازها نبود، از طریق واردات اقدام شود.
دیدگاه بسته شده است.