رییس کل بانک مرکزی:اقتصاد در مسیر درستی قرار گرفته است

  رییس کل بانک مرکزی گفت: اقتصاد در مسیر درستی قرار گرفته است. ولی‌ا… سیف در گفت‌وگو با فارس، در پاسخ به سؤالی مبنی بر این‌که مطالبات مردم در زمینه حل مشکلات معیشتی، اشتغال جوانان و رکود چه زمانی محقق می‌شود، گفت: مطالبات مردم زمانی می‌تواند محقق شود که اقتصاد در مسیر درست قرار بگیرد، […]

 

رییس کل بانک مرکزی گفت: اقتصاد در مسیر درستی قرار گرفته است.

ولی‌ا… سیف در گفت‌وگو با فارس، در پاسخ به سؤالی مبنی بر این‌که مطالبات مردم در زمینه حل مشکلات معیشتی، اشتغال جوانان و رکود چه زمانی محقق می‌شود، گفت: مطالبات مردم زمانی می‌تواند محقق شود که اقتصاد در مسیر درست قرار بگیرد، خوشبختانه با توجه به جهت‌گیری‌ و دستاوردهایی که در طی دو سال گذشته حاصل شده است اقتصاد در مسیر درستی قرار گرفته است.

وی ادامه داد: حتماً در آینده شاهد رشد توسعه اقتصاد، اشتغال و صادرات خواهیم بود که یکی از اقدامات اساسی در این زمینه حل و تفاهم در زمینه پرونده هسته‌ای بود الحمدا… مسیر را باز کرد و می‌توان موانع را از سر راه برداشت.

سیف در پاسخ به این سؤال که درباره پول‌های بلوکه شدن آمار متفاوتی اعلام شده است و آیا آمار درستی از این امر وجود دارد و تا چه حد می‌توان امیدوار بود این پول‌‌ها در زمینه مشکلات معیشتی مردم مؤثر واقع شود، اظهار داشت: آمار ارقام پول‌های بلوکه شده را قبلاً گفتیم و نباید آن را مدام تکرار کنیم.

رییس کل بانک مرکزی خاطرنشان کرد: آن‌چه مسلم است برقراری ارتباطات بانکی در سطح بین‌الملل به کاهش هزینه مبادلات کمک می‌کند که براساس برآورد ما ۱۰ تا ۱۵ درصد هزینه اضافه برای انجام مبادلات تجاری و بازرگانی داشتیم که طبیعتاً اولین دستاورد تفاهم هسته‌ای این است که این هزینه‌ها کاهش پیدا می‌کند و اقتصاد ما رقابتی‌تر می‌تواند در جهت توسعه حرکت کند.

رتبه‌بندی بانک‌ها تا سال ۹۵ نهایی و اعلام می‌شود

همچنین قائم مقام بانک مرکزی با بیان این‌که رتبه‌بندی بانک‌ها به‌طور جدی در دستور کار بانک مرکزی است، گفت: تلاش می‌کنیم سال آینده رتبه‌بندی بانک‌ها نهایی و به عموم مردم اعلام شود.

اکبر کمیجانی در خصوص صحبت رییس کل بانک مرکزی درباره نرخ شکنی ۳ بانک بد در بازار پول، اظهار داشت: از بانک بد تفسیر منفی نشود چون این ارزیابی عملیات این ۳ بانک در حوزه بازار بین بانکی بود.

وی افزود: در ماه‌های اخیر موفقیت‌های بسیار بزرگی در بازار بین بانکی داشتیم و این بازار توانسته نیازهای کوتاه مدت بانک‌ها به نقدینگی را تأمین کند و همین مسأله موجب بهبود نقدینگی بانک‌ها شده است.

قائم مقام بانک مرکزی تصریح کرد: برخی بانک‌ها به دلیل نیاز آنی به نقدینگی گاهی وارد رقابت‌های ناسالم می‌شوند و با نرخ‌های حدود ۰٫۵ درصد بالاتر از نرخ بازار تأمین نقدینگی می‌کنند.

وی ادامه داد: این بانک‌ها به عنوان بانک‌هایی بدی که نرخ‌های سودشان در بازار بین بانکی متناسب با متوسط نرخ سود در این بازار نیست، مطرح هستند و استفاده از لفظ بانک بد به معنای طبقه‌بندی و رتبه‌بندی بانک‌ها نیست.

کمیجانی در پاسخ به این سؤال که برنامه بانک مرکزی برای رتبه‌بندی بانک‌ها به کجا رسید، گفت: به‌طور جدی این موضوع را در دستور کار داریم و امیدواریم در آینده نزدیک به اصول و محورهایی برسیم تا از منظر جایگاه و درجه بانک‌ها بتوانیم رتبه‌بندی بانک‌ها مشخص شود.

قائم مقام بانک مرکزی با بیان این‌که اطلاع به عموم داده می‌شود که هر بانک از چه توانمندی برخوردار و چه خدماتی را ارایه می‌دهد، افزود: با این کسب آگاهی، مشتریان متوجه می‌شوند که بانک تا چه حد به تعهدات در قبال تسهیلات اعطایی و ارایه خدمات به سپرده‌گذاران پایبند است.

وی تأکید کرد: بنابراین به دنبال رسیدن به یک سلسله اصول نظارتی، بانکداری و مدیریت نقدینگی هستیم و امیدواریم در قالب یک مجموعه تدوین و اعلام شود.

 

کمیجانی در پاسخ به این سؤال که آیا در سال آینده رتبه‌بندی بانک‌ها نهایی خواهد شد، گفت: تلاش می‌کنیم سال آینده رتبه‌بندی بانک‌ها نهایی و به عموم مردم اعلام شود.