رقابت مخرب شرکت‌های ایرانی قوانین ضد دامپینگی را علیه محصولات پتروشیمی علم کرد

تبعیض در اعمال قوانین ضد دامپینگی رقابت مخرب شرکت‌های ایرانی قوانین ضد دامپینگی را علیه محصولات پتروشیمی علم کرد عضو هیأت رییسه اتاق بازرگانی، صنایع و معادن تهران درباره برخی گزارش‌ها مبنی بر نقش عربستان در اعمال قوانین ضددامپینگ درباره کالاهای صادراتی پتروشیمی ایران به هند و سایر کشورها، گفت: نمی‌توان به‌طور قطعی این ادعا […]

تبعیض در اعمال قوانین ضد دامپینگی

رقابت مخرب شرکت‌های ایرانی قوانین ضد دامپینگی را علیه محصولات پتروشیمی علم کرد

عضو هیأت رییسه اتاق بازرگانی، صنایع و معادن تهران درباره برخی گزارش‌ها مبنی بر نقش عربستان در اعمال قوانین ضددامپینگ درباره کالاهای صادراتی پتروشیمی ایران به هند و سایر کشورها، گفت: نمی‌توان به‌طور قطعی این ادعا را اثبات کرد، اما بی‌تأثیر نمی‌تواند باشد.

به گزارش ایرنا، سیدحامد واحدی درباره وضع قوانین ضددامپینگ (ضد رقابت مکارانه) بر صادرات محصولات پتروشیمی ایران، افزود: در هند همچنان قوانین ضددامپینگ بر صادرات محصولات پتروشیمی اعمال می‌شود، این در حالی است که قوانین ضددامپینگ درباره صادرات شرکت‌های عربستانی، برداشته شده است.

دامپینگ به معنای فروش کالایی در یک بازار خارجی ارزان‌تر از کالای تولید داخل آن کشور است.

وی به اقدام‌های انجام شده برای پیگیری رفع قوانین ضددامپینگ در خارج از کشور اشاره کرد و ادامه‌داد: عربستان از طریق لابی‌گری و رایزنی توانست، ضددامپینگ درباره محصولات خود را‌ بردارد.

عضو هیأت رییسه اتاق بازرگانی، صنایع و معادن تهران بیان‌داشت: اکنون ۳ صادرکننده عمده محصولات پتروشیمی به هند، کشورهای عربستان روسیه و ایران هستد که تنها علیه ما ضددامپینگ اعمال می‌شود.

واحدی تأکید‌کرد، نامه‌نگاری‌ها و تلاش‌های گسترده‌ای برای رفع قوانین ضد دامپینگ در هند انجام داده‌ایم.

ایران در سال گذشته بیش از ۴۶ میلیون تن محصول پتروشیمی تولید کرد که حدود ١٩ میلیون تن آن صادر شده است.

در زمان تحریم، بسیاری از بازارهای صادراتی ایران از دست رفت و رقیبان بین‌المللی و منطقه‌ای جای ایران را در بازار جهانی پتروشیمی گرفتند.

ایران پیش از تشدید تحریم‌ها، بخشی از محصولات پتروشیمی تولیدی را به اروپا و آمریکا صادر می‌کرد، اما با آغاز روند تحریم‌ها، بازار صادراتی ایران در این مناطق نیز در اختیار کشورهای رقیب قرار گرفت.

همچنین در زمان تحریم، در روند انتقال درآمد حاصل از صادرات محصولات پتروشیمی به بازارهای آسیایی و آفریقایی نیز مشکلاتی وجود داشت که این موضوع نیز تأثیر منفی بر میزان صادرات به بازارهای سنتی در آسیا و کشورهای منطقه برجای گذاشته بود.

اما با اجرایی‌شدن برجام، موانع همکاری با شرکت‌های بین‌المللی برطرف و شرایط برای احیای بازارهای صادراتی ایران در آسیا، اروپا، آمریکا، اقیانوسیه و آفریقا فراهم شده است.

از جمله موانع پیش روی بازگشت شرکت‌های ایرانی به بازارهای جهانی، رقابت مخرب شرکت‌های ایرانی در بازارهای جهانی است به‌طوری که برخی شرکت‌های داخلی با هدف خارج کردن سایر شرکت‌های ایرانی، اقدام به ارزان فروشی محصولات در بازار سایر کشور‌‌ها می‌کنند که این رقابت مخرب منجر به وضع قوانین ضد دامپینگ علیه محصولات کشورمان شده است.

البته پیش از این برخی گزارش‌ها و ادعا‌‌ها مبنی بر لابی‌گری عربستان در وضع قوانین ضددامپینگ علیه صادرات محصولات کشورمان در ترکیه و سایر کشور‌‌ها منتشر شد.

 

اکنون عربستان، مهم‌ترین رقیب ایران در تولید و صادرات محصولات پتروشیمی در منطقه خاورمیانه به شمار می‌رود.