مدیرعامل راهآهن، با بیان اینکه حدود ۵۰۰ میلیون دلار از محل تهاتر نفت برای تأمین قطعات یدکی لکوموتیوها و ۵۰۰ میلیون دلار دیگر برای خرید لکوموتیو نو پیشبینی کردیم، گفت: یکی از گلوگاههای اصلی صنعت ریلی موضوع فناوری و تکنولوژی است. به گزارش مناقصهمزایده به نقل از شرکت راهآهن جمهوری ایران، سیدمیعاد صالحی؛ افزود: راهآهن […]
مدیرعامل راهآهن، با بیان اینکه حدود ۵۰۰ میلیون دلار از محل تهاتر نفت برای تأمین قطعات یدکی لکوموتیوها و ۵۰۰ میلیون دلار دیگر برای خرید لکوموتیو نو پیشبینی کردیم، گفت: یکی از گلوگاههای اصلی صنعت ریلی موضوع فناوری و تکنولوژی است. به گزارش مناقصهمزایده به نقل از شرکت راهآهن جمهوری ایران، سیدمیعاد صالحی؛ افزود: راهآهن هماکنون با ۱۵ هزار کیلومتر شبکه ریلی (دوخطه – تکخطه) و ۳۱ هزار واگن، تنها ۳۰۰ لوکوموتیو باری فعال داشته و ۳۰۰ لوکوموتیو باری کسری دارد، زیرا طی ۱۰ سال گذشته تمرکزی جدی در این زمینه وجود نداشته و هماکنون جزء معضلهای دولت سیزدهم به شمار میرود. مدیرعامل راهآهن، تأکید کرد: همچنین سن همین ۳۰۰ لوکوموتیو باری بالای ۲۰ سال است که با اجازه رهبر معظم انقلاب، حوالههای نفتی برای جبران درصدی از این کسریها به راهآهن اختصاص داده و نقد شد. صالحی؛ افزود: حدود ۵۰۰ میلیون دلار از محل تهاتر نفت برای تأمین قطعات یدکی لوکوموتیوها و ۵۰۰ میلیون دلار دیگر برای خرید لوکوموتیو نو پیشبینی کردیم؛ البته برای خرید لوکوموتیو، اولویت با تولید داخل خواهد بود سپس از ظرفیتهای دیگر استفاده میکنیم. وی تصریح کرد: البته تولید لوکوموتیو نو چندین سال طول خواهد کشید و تأمین کسری ۳۰۰ لوکوموتیو باری، کار یکشبه نخواهد بود. برای اینکه بتوانیم تعداد لوکوموتیوهای فعال را افزایش دهیم، قطعاً از تمام ظرفیتها به ویژه بخشخصوصی استفاده خواهیم کرد. معاون وزیر راهوشهرسازی، عنوان کرد: تلاش میکنیم تا نهضت احیای خطوط متوقف را با کمک مردم پیش ببریم و در این راستا ۵۰ لکوموتیو متوقف را به مزایده خواهیم گذاشت تا آنها را احیا کنیم و دستکم ۲۰ سال در حوزه لکوموتیو که یکی از مهمترین گلوگاههای حوزه ریلی است غفلت داشتهایم، با این حال در سالجاری تلاش میکنیم از محل تبصره ۱۸ و ماده ۱۲ قانون، تهاتر نفت و مشارکت بخشخصوصی این گلوگاه را رفع و برطرف کنیم. وی درخصوص واگن باری، گفت: حدود ۳۱ هزار واگن باری در کشور وجود دارد که بیش از سه هزار واگن باری نو از ابتدای دولت سیزدهم با استفاده از سرمایهگذاری بخشخصوصی و تسهیلات تبصره ۱۸ تولید شد و به بهرهبرداری رسید. صالحی؛ تأکید کرد: با توجه به حمایتهای دولت سیزدهم برای تولید واگنباری مشکلی نداریم و نیازی به واردات و افزایش تعداد واگن باری نیست اما از حدود هزار واگن مسافری، بیشاز نصف این تعداد عمر بالای ۴۸ سال دارد که در این زمینه نیازمند نوسازی خواهیم بود. این مقام مسئول، تأکید کرد: یکی از گلوگاههای اصلی صنعت ریلی موضوع فناوری و تکنولوژی است که در چند سال گذشته شرکتهای دانش بنیان داخلی رشد بسیار خوبی را داشتند؛ در زمینه خودکفایی در حوزههای لکوموتیو به ویژه موتور به دستاوردهای خوبی دست یافتیم. معاون وزیر راهوشهرسازی، گفت: مذاکراتی با وزارت صمت برای تأمین لکوموتیو توسط صاحبان بار انجام دادیم که با راهآهن جمهوری اسلامی ایران برای خرید لکوموتیو سفارش گذاری میکند. سال (۱۴۰۰) از ۱۵۰ لکوموتیو زیمنس مسافری ۸۲ دستگاه فعال بود که از این تعداد نیز ۱۷ دستگاه لکوموتیو به صورت ایمن فعالیت داشتند. وی گفت: مجموع عقبماندگی ما در بهسازی و نوسازی خطوط ریلی ۱۰۰ هزار میلیارد تومان است و زمانی که مالک واگن حق دسترسی راهآهن را نمیدهد، راهآهن چگونه عملیات بازسازی را باید انجام دهد؟ صالحی؛ با بیان اینکه شرکتهای حملونقل ریلی مسافری ریالی بابت حق دسترسی به راهآهن پرداخت نمیکنند، خاطرنشان کرد: این در حالی است از بین شرکتهای ریلی فعال باری نیز از ۲۳ شرکت، ۱۸ شرکت حق دسترسی را پرداخت میکنند. وی همچنین با بیان اینکه ساخت راهآهن سریعالسیر تهران- مشهد در دستور کار جدی راهآهن است، افزود: راهآهن سریع السیر تهران- مشهد بزرگترین پروژه عمرانی تاریخ کشور است که اعتبار مورد نیاز آن بیش از ۱۰ برابر راهآهن سراسری ۹۰ سال گذشته است. معاون وزیر راهوشهرسازی، گفت: این خط نیازمند فناوری بالاست که از لحظه طراحی آغاز میشود و با سرعت ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت سیر خواهد داشت. صالحی؛ خاطرنشانکرد: ساخت این راهآهن تجربه جدیدی برای کشور ما است که مذاکرات جدی برای آن انجام دادیم و اکنون بخشی از طراحی مسیر آن انجام شده است. وی به قرارداد قدیمی برقیسازی خط راهآهن تهران-مشهد با پیمانکار چینی موسوم به CNC اشاره کرد و اظهار داشت: این قرارداد از ۲۰ سال قبل موجود بوده که طرف چینی باید به این منظور ضمانتنامهای صادر میکرد که صادر نکرد و به همین دلیل پیشرفت این پروژه صفردرصد است و اکنون در دستور کار راهآهن نیست. صالحی؛ تأکید کرد: استراتژی برقیسازی با اولویت خطوط باری در دستور کار ما است و اکنون برقیسازی راهآهن بافت-بندرعباس بهعنوان یکی از مهمترین خطوط باری کشور در دستور کار قرار دارد. وی بیان داشت: مهمترین بارها در کشور، بارهای معدنی و محصولات کارخانجات معدنی و فولادی است و به همین دلیل پروژه برقیسازی را در مسیرهای دارای ظرفیت اشباع که بهطور عمده در اختیار بارهای فولادی است انجام میدهیم. مدیرعامل راهآهن، در پاسخ به مهر، در مورد خط ریلی سریعالسیر تهران – قم – اصفهان، اظهار کرد: خط ریلی سریعالسیر تهران – قم – اصفهان از محل فاینایس چین بناست تا تکمیل شود و هماکنون در حال سیر فرآیند مذاکرات بانکمرکزی است.
مدیرعامل شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران، گفت: باید در بخش باری و مسافری تغییراتی ایجاد کنیم و راه برونرفت از وضعیت فعلی، بازنگری در فرآیندهاست. به گزارش مناقصهمزایده به نقل از راهآهن، جبارعلی ذاکری؛ طی دیدار با اعضای هیئتمدیره انجمن صنایع ریلی ایران، افزود: سلسله نشستهایی با فعالان بخشهای مختلف صنعت ریلی در حال برگزاری […]
مدیرعامل راهآهن جمهوری اسلامی ایران، گفت: پایین بودن نرخ بهرهوری ناوگان و شبکه ریلی کشور، تمرکز ویژه بر نگهداشت و استفاده از تکنولوژیهای روز را در این صنعت میطلبد. به گزارش مناقصهمزایده به نقل از راهآهن، جبارعلی ذاکری؛ افزود: امروز با توجه به شرایط اقتصادی موجود، سازمانها و صنایع ایرانی ناچار هستند برای رسیدن به […]
راهآهن ایران یکی از مهمترین زیرساختهای حملونقل کشور محسوب میشود که در زمینه جابجایی مسافر و بار نقش بسزایی دارد. با این حال، در سالهای اخیر این سیستم با چالشها و معضلات جدی همچون: مشکلات مالی و بودجهای، عدم توسعه و بهروزرسانی زیرساختها، فرسودگی وکمبود ناوگان و تجهیزات، ایمنی، و… مواجه شده است که تأثیرات […]
گروه راهوشهرسازی -در بین بخشهای مختلف حملونقل، حوزه ریلی به دلایل مختلف ازجمله؛ حمل انبوه با قیمت مناسب، افزایش نظم و ایمنی، کاهش تصادفات، قابلیت افزایش سرعت مطمئن، کاهش مصرف سوخت و کاهش آلودگی زیستمحیطی بسیار مورد توجه کشورهاست، با این حال، در ایران بهرغم صرف تلاش و هزینه بسیار در این زمینه، به دلیل […]
دیدگاه بسته شده است.