گروه خودرو- برخی از خودروهای باری با بنسازههای قدیمی با اینکه فاقد استانداردهای ۸۵گانه هستند همچنان تولید میشوند و در جادهها تردد دارند. یکی از خودروهایی که از ۵۰ سال پیش در حال تولید است، نیسان زامیاد معروف به نیسان آبی است. شمارهگذاری این خودرو اوایل سال ۱۴۰۲ متوقف شد، اما مرداد ۱۴۰۲ با وساطت […]
گروه خودرو- برخی از خودروهای باری با بنسازههای قدیمی با اینکه فاقد استانداردهای ۸۵گانه هستند همچنان تولید میشوند و در جادهها تردد دارند. یکی از خودروهایی که از ۵۰ سال پیش در حال تولید است، نیسان زامیاد معروف به نیسان آبی است. شمارهگذاری این خودرو اوایل سال ۱۴۰۲ متوقف شد، اما مرداد ۱۴۰۲ با وساطت دولت، تولید این خودرو از سرگرفته شد. یکی دیگر از خودروهای باری قدیمی کامیون ۱۹۲۴ است که قدمت تولید آن به حدود ۶۰ سال میرسد. به گزارش مناقصهمزایده، مهدی اسلامپناه؛ رئیس سازمان ملی استاندارد، میگوید: تولید خودروهای باری و تجاری قدیمی بهخاطر نداشتن استانداردهای لازم و معیارهای مصرف سوخت متوقف خواهد شد. وی گفت: با برنامهریزیهای صورت گرفته بین وزارت صمت، سازمان ملی استاندارد و شرکتهای خودروساز بنا شده امسال تولید بن پایههای قدیمی متوقف و بهجای آنها محصولات جدید عرضه شود. رئیس سازمان ملی استاندارد، در اینباره میگوید: برای خودروهایی نظیر وانتنیسان زامیاد، دورهای گذار در نظر گرفته بودیم تا با محصولات جدید جایگزین شوند، این دوره در سال ۱۴۰۳ به پایان میرسد و باید بنسازههای جدید در حوزه خودروهای تجاری و باری عرضه شوند چرا که خودروهای باری قدیمی امکان تغییرات متناسب با استانداردها را ندارند. سعید تاجیک؛ مدیرعامل شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، میگوید: برخی از خودروها با بنسازههای قدیمی از نظر ایمنی مسئله دارند و اگر آزمون ایمنی از آنها اخذ شود، نمیتوانند نمره قبولی بگیرند. وی با اشاره به ادامه تولید خودروهایی نظیر نیسان آبی، افزود: ایجاد تغییرات ظاهری در خودروهای قدیمی دلیلی بر این نمیشود که ما به خودرویی که آزمون ایمنی را پاس نمیکند اجازه تولید دهیم، آنچه امروز بهعنوان استانداردها برای تولید خودرو در نظر گرفته میشود در واقع تعیین حداقلهای کیفیت است، آنچه در استاندارد، تعیین شده با آنچه که انتظار مصرفکننده است تفاوت دارد و ما خودروهایی داریم که استاندارد دارند، اما از نظر کیفی، مردم از آنها راضی نیستند. تمایل خودروسازان برای تولید خودروی قدیمی، سود بالای این محصولات است چرا که خودروهای قدیمی نیازی به سرمایهگذاری جدید برای ایجاد خطوط تولید ندارند و قالبهای قطعات آنها برای سالیان سال سود میدهد. حسن کریمیسنجری؛ کارشناس صنعت خودروسازی، در اینباره میگوید: یکی از دلایل اصلی کیفیت پایین خودروهای ساخت داخل مربوط به خودروهایی با بنسازههای قدیمی است، سالها پیش برای این خودروها سرمایهگذاری شده و قالبهای قطعات تهیه شده است و با گذشت زمان، هزینه سرمایهگذاری آنها در صورتهای مالی صفر میشود و این خودروها حاشیه سود بالایی دارند، چون دیگر نیاز به سرمایهگذاری جدید برای طراحی و تولید قطعات نیست. وی گفت: در صنعت خودروسازی ما، خودروهایی با بنسازههای (پلتفرمها) قدیمی برای مدت طولانی تولید میشوند، چون خودروسازان و قطعهسازان میخواهند بدون سرمایهگذاری جدید، با همان قالبها و طراحیهای قدیمی از محصولاتشان سود ببرند. گفتنی است؛ تولید نیسان آبی از سال ۱۳۴۹ در شرکت زامیاد وابسته به سایپا آغاز شد، زامیاد در طول این ۵۴ سال بارها از تولید انبوه خودروهای جدیدتر نظیر وانت شوکا، وانت دُرکا، وانت ریچ، دیلی ایویکو، کارون و زاگرس خبر داد، اما هیچکدام از آنها دوام تولید نداشتند و نیسان آبی بیش از پنج دهه بدون تغییر باقی ماند، همچنین تولید کامیون ۱۹۲۴ نیز از ۶۵ سال پیش آغاز شده و همچنان شرکت ایرانخودرو دیزل مشغول تولید آن است.
دیدگاه بسته شده است.