مهدی قرهداغلی- با توجه به اینکه وضعیت حملونقل عمومی در شهرهای بزرگی مثل تهران، هر ساله با مشکلات و موانع گوناگونی همراه است که یکی از آنها را میتوان معضل فرسودگی این حوزه دانست و همین امر سبب گشته تا شهرداری تهران و سازمان تاکسیرانی با همکاری وزارت صمت به فکر نوسازی ناوگان حملونقل عمومی […]
مهدی قرهداغلی- با توجه به اینکه وضعیت حملونقل عمومی در شهرهای بزرگی مثل تهران، هر ساله با مشکلات و موانع گوناگونی همراه است که یکی از آنها را میتوان معضل فرسودگی این حوزه دانست و همین امر سبب گشته تا شهرداری تهران و سازمان تاکسیرانی با همکاری وزارت صمت به فکر نوسازی ناوگان حملونقل عمومی شهر تهران با جایگزینی تاکسیهای سوخت فسیلی با خودروهای برقی باشند. اما به دلیل قیمت بالای این نوع خودروها مشخص نیست که تاکسیرانان تمایلی به تعویض خودروهای خود داشته باشند یا خیر. به گزارش مناقصهمزایده، در همین خصوص، محسن هرمزی؛ معاون حملونقل و ترافیک شهرداری تهران، از توافق دولت و شهرداری پایتخت برای اختصاص تسهیلات خرید تاکسی برقی خبر داد و گفت: با توافق انجامشده میان دولت، شهرداری تهران و طرفهای چینی، بهزودی ۲۷ هزار و ۵۰۰ دستگاه تاکسی برقی چینی به ناوگان حملونقل عمومی پایتخت اضافه میشود. هرمزی؛ با بیان این مطلب، افزود: واردات هر دستگاه تاکسی برقی از محل درآمدهای ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابتپذیر تأمین خواهد شد. وی همچنین به توافق دولت و شهرداری پایتخت در این زمینه اشاره و تصریح کرد: شهرداری تهران با دولت توافق کرده است که ۱۰ هزار و ۵۰۰ دلار از هزینه واردات هر دستگاه تاکسی برقی از محل درآمدهای ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابتپذیر تأمین شود که این مبلغ به صورت وام بلاعوض برای رانندگان تاکسی در نظر گرفته خواهد شد که در عمل باعث کاهش هزینه تسهیلات خرید تاکسیهای برقی برای تاکسیرانها میشود. به گفته معاون شهردار تهران، هر زمان که پرداخت مبلغ مورد نظر برای خرید تاکسیهای برقی به طرفهای چینی پرداخت شود، این میزان از قیمت تمامشده هر خودرو را دولت پرداخت خواهد کرد. علاوه بر این، حدود ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیون تومان بهعنوان آورده اولیه از راننده تاکسی دریافت میشود و مابقی هزینه نیز از طریقی وامی تأمین میشود که با سود مناسب به رانندگان پرداخت خواهد شد. هرمزی؛ افزود: پیش از این قرار بود که بابت تحویل هر تاکسی برقی به یک راننده، ۹۰۰ میلیون تومان تسهیلات با سود هشت درصد با دوره بازپرداخت پنجساله ارائه شود، اما با توجه به تکلیف قانونی دولت برای حمایت از کاهش مصرف سوختهای فسیلی و کمک به گسترش استفاده از انرژیهای پاک، شهرداری با قوهمجریه به توافق رسیده است که بخش قابلتوجهی از این تسهیلات یعنی ۱۰ هزار و ۵۰۰ دلار به صورت وام بلاعوض در نظر گرفته شود و مابهالتفاوت قیمت تمامشده واردات با آورده اولیه رانندگان و مبلغ پرداختی توسط دولت، بهعنوان تسهیلات به تاکسیرانها پرداخت شود. وی با بیان اینکه روند متفاوتی برای تحویل تاکسیهای برقی تولید داخل به تاکسیرانهای تهران پیشبینی خواهد شد، عنوان کرد: براساس توافق انجامشده میان شهرداری و وزارت صمت، قرار است تا پایان سالجاری ۲۷ هزار و ۵۰۰ دستگاه تاکسی از طریق تولید مشترک یا واردات توسط خودروسازان داخلی به ناوگان حملونقل عمومی پایتخت اضافه شود. همچنین برای واردات ۲۷ هزار و ۵۰۰ دستگاه دیگر توسط شهرداری با یک شرکت چینی توافق شده است که امیدواریم این خودروها نیز تا پایان سال ۱۴۰۳ وارد کشور شود. معاون حملونقل ترافیک شهرداری تهران، با بیان اینکه تا امروز حدود ۷۰۰ راننده تاکسی برای خرید تاکسیهای برقی وارداتی از چین ثبتنام کردهاند، تصریح کرد: از سوم اردیبهشت امسال فراخوان جایگزینی تاکسیهای برقی چینی با تاکسیهای فرسوده ناوگان حملونقل عمومی پایتخت به رانندگان محترم تاکسی اعلام شد و در مرحله اول این فراخوان، یکهزار راننده محترم برای تحویل این خودروها ثبتنام میشود. به گفته هرمزی؛ رانندگان برای ثبتنام در فراخوان خرید تاکسیهای برقی میتوانند به ساختمان اصلی سازمان تاکسیرانی مراجعه کنند و پس از تکمیل ظرفیت مرحله اول، فراخوانهای مراحل بعدی با ظرفیت بالاتری اعلام خواهد شد. وی همچنین به اقدامات شهرداری تهران برای توسعه ایستگاههای شارژ خودروهای برقی اشاره و خاطرنشان کرد: با اجرای برنامههای لازم برای واردات و تولید تاکسیهای برقی، شهرداری تهران اقدامات پیشبینیشده برای توسعه ایستگاههای شارژ خودروی برقی در سطح شهر را با همکاری شرکت مپنا انجام خواهد داد تا کمبودهای موجود در این زمینه هرچه زودتر در سطح پایتخت برطرف شود و در کنار تاکسیرانها، سایر شهروندان نیز بتوانند در سالهای آینده با خیالی راحت از خودروهای برقی استفاده کنند. احمد وحیدی؛ وزیر کشور نیز، درخصوص مشکل انتظار تاکسیهای برقی برای پلاکگذاری، افزود: تاکسیهای برقی برای پلاکگذاری منتظر نامه شورایعالی ترافیک نبودند. به گفته وی، نوع و کیفیت آن دسته از خودروهای برقی که میتوانند فعالیت خود را در سطح شهر تهران آغاز کنند، مشخص شده است. وزیر کشور، تأکید کرد: لیست مشخصات این خودروها طبق الگوی مورد تأیید قرار گرفته، به سازمانهای مربوطه، جهت بهکارگیری ابلاغ شده است. رئیس پلیس راهور ناجا، چند روز پیش در پاسخ به سؤال خبرنگار ایرنا، علت عدم شمارهگذاری تاکسیهای برقی را، عدم ارسال نامه از سوی شورایعالی ترافیک اعلام کرده بود که با تأکید وزیر کشور این موضوع پایان یافته و پلیس میبایست شمارهگذاری این خودروها را انجام دهد.
پژوهشگر اندیشکده سیاستگذاری صنعت خودروی دانشگاه علم و صنعت ایران، گفت: براساس دستورالعملهای استاندارد خودرو با فناوری جدید که از سوی نهادهای ذیربط صادر شده است، گویا دریچه گاز خودروهای گازسوز باید برقی شود که این تکنولوژی در حالحاضر وجود ندارد و به نظر میرسد تولید آن نیز کار آسانی نیست. به گزارش آنا، طی […]
دیدگاه بسته شده است.