رئیس انجمن شرکت‌های ریلی عنوان کرد

صنعت ریلی کشور در آستانه سقوط

محمد قره‌داغلی -رئیس انجمن شرکت‌های ریلی، گفت: با توجه به آمار در حال‌حاضر شاهد سقوط صنعت ریلی هستیم؛ زیرا بخش حمل‌ونقل ریلی در حال روند نزولی است. به گزارش مناقصه‌مزایده، سبحان نظری؛ در نشست خبری در حاشیه یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی حمل‌ونقل ریلی، با بیان اینکه طبق آمار، بخش حمل‌ونقل ریلی کشور افت داشته است، گفت: […]

محمد قره‌داغلی -رئیس انجمن شرکت‌های ریلی، گفت: با توجه به آمار در حال‌حاضر شاهد سقوط صنعت ریلی هستیم؛ زیرا بخش حمل‌ونقل ریلی در حال روند نزولی است. به گزارش مناقصه‌مزایده، سبحان نظری؛ در نشست خبری در حاشیه یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی حمل‌ونقل ریلی، با بیان اینکه طبق آمار، بخش حمل‌ونقل ریلی کشور افت داشته است، گفت: طبق برنامه هفتم توسعه، بخش حمل‌ونقل ریلی باید ۳۰ درصد و در بخش جابه‌جایی مسافر باید ۲۰ درصد افزایش داشته باشد، در حالی که هم‌اکنون سهم بخش باری در سه سال اخیر، حدود هفت درصد و در بخش مسافری ۱٫۵ تا دو درصد روند نزولی داشته است. رئیس انجمن شرکت‌های ریلی، در ادامه، تأکید کرد: وضعیت حمل‌ونقل ریلی از منظر بخش‌خصوصی ناامیدکننده است؛ قطعاً با ر‌ها نکردن حمل‌ونقل ریلی و ایجاد رونق در این حوزه، جهش چشمگیری در اقتصاد کشور رخ می‌داد. وی با بیان اینکه وضعیت ریلی کشور برخلاف برنامه‌های پنج ساله توسعه کشور و سخنان مقام‌معظم‌رهبری است، افزود: با توجه به آمار در حال‌حاضر شاهد سقوط صنعت ریلی هستیم؛ زیرا بخش حمل‌ونقل ریلی در حال روند نزولی است. نظری؛ گفت: در مقایسه آمار ترانزیت پارسال با ۱۴۰۱، آمار بار جاده‌ای ۹ درصد رشد و بار ریلی چهار درصد افت داشته، همچنین با مقایسه سال (۱۴۰۱) نسبت به (۱۴۰۰)، در بخش جاده‌ای سه درصد رشد و در بخش ریلی شاهد افت هشت درصدی بودیم که این آمار برخلاف برنامه‌های کلان توسعه ریلی کشور است.

تعطیلی خطوط تولید واگن‌های مسافری داخلی به دلیل نبود تقاضا

در ادامه این نشست نیز، مرتضی مولانژاد؛ عضو انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی، با بیان اینکه اگر کشور از توانمندی شرکت‌های داخلی استفاده می‌کرد، هم‌اکنون کمبودی در حوزه واگن مسافری نبود، گفت: در صنعت ریلی کشور چهار شرکت واگن مسافری تولید می‌کند، بنابراین به‌طور قطعی کشور از لحاظ تولید واگن مسافری بی‌نیاز است. وی‌ ادامه داد: شرکت‌های تولید واگن ظرفیت تولید سالیانه ۲۰۰ دستگاه واگن مسافری را دارند؛ اما طبق آمار طی پنج سال‌ گذشته تنها دو سفارش به تعداد ۴۰ و ۱۵ دستگاه ثبت سفارش شده است. سفارش ۱۵ واگن تحویل داده شده و هم‌اکنون ۱۰ واگن از ۴۰ واگن سفارش دوم هم نیز آماده تحویل است و اگر ۳۰ واگن دیگر را تحویل دهیم، خط‌های تولید ما به‌دلیل نبود سفارش تعطیل می‌شود و این موجب نگرانی فعالان این صنعت خواهد بود. عضو انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی، خاطرنشان کرد: در رابطه با تولید لکوموتیو دو کارخانه تجربه تولید در این زمینه را دارند و در سال‌های ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۶ ماهانه چهار دستگاه تولید داشتیم که اوج تولید در این زمینه مربوط به همین دو سال بوده اما هم‌اکنون اکثر کارخانه‌ کشور در این حوزه تعطیل شده است. مولانژاد؛ با اشاره به کمبود لکوموتیو در کشور، بیان کرد: اگر از همان سال ۱۳۸۴ طی هرماه چهار لکوموتیو به‌صورت پیوسته تولید و وارد خط سرویس‌دهی کشور می‌شد، قطعاً هم‌اکنون کمبودی در حوزه لکوموتیو ریلی وجود نداشت. اما در آن زمان به جای تولید لکوموتیو، از چین و برزیل لکوموتیو دست‌دوم وارد می‌کردند. وی با بیان اینکه وضعیت کنونی صنعت ریلی کشور برخلاف تأکیدات رهبر معظم انقلاب است؛ افزود: ایشان نسبت به توسعه ترانزیت ریلی تأکیدات ویژه‌ای داشتند؛ در حالی که طبق آمار بخش حمل‌ونقل ریلی در سال گذشته رشد منفی چهار درصدی را ثبت کرده، در مقابل حمل‌ونقل جاده‌ای رشد مثبت ۹ درصدی داشته است. عضو انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی، گفت: علاوه بر تأکیدات رهبری در این زمینه، در برنامه توسعه هفتم نیز بنا شده تا راه‌آهن در بخش باری به رشد ۳۰ درصد و مسافری رشد ۲۰ درصدی داشته باشد و برای تحقق این برنامه‌ریزی بخش باری ریلی نیازمند توسعه‌های جدی است. طی یک دهه اخیر رهبر معظم انقلاب نسبت به رونق اقتصاد با مشارکت بخش‌خصوصی تأکید داشتند اما در حال‌حاضر راه‌آهن کشور نسبت به این ظرفیت بی‌توجه است. مدیرعامل شرکت تولیدکننده تجهیزات ریلی، با اشاره به صادرات قطعات ریلی، اضافه کرد: از سال قبل مذاکراتی را با عراق، ترکیه، کوبا، لهستان و افغانستان مذاکرات را برای صادرات قطعات ریلی انجام داده‌ایم. در زمان حاضر نیز با افغانستان تفاهم‌نامه‌ای را امضاء و ارائه خدمات را آغاز کرده‌ایم. امروز نیز با عراق همکاری را شروع کرده‌ایم و به عراقی تا خدمات تعمیراتی ارائه می‌دهیم.