نتایج یک مرکز تحقیقات

اینترنت پوسیده؛ محتوای دیجیتال در حال ناپدید شدن است!

تحقیق یک مؤسسه نشان می‌دهد؛ محتواهای اینترنت در حال ناپدید شدن است. این روند در سال ۲۰۱۳ وسیع‌تر بوده اما در سال گذشته میلادی محدودتر شده است. به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از انستیتوی تحقیقاتی پیو، اینترنت با صد‌ها میلیارد وب‌سایت نمایه شده، به طرز غیرقابل باوری بخش اعظم زندگی مدرن را به خود اختصاص […]

تحقیق یک مؤسسه نشان می‌دهد؛ محتواهای اینترنت در حال ناپدید شدن است. این روند در سال ۲۰۱۳ وسیع‌تر بوده اما در سال گذشته میلادی محدودتر شده است. به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از انستیتوی تحقیقاتی پیو، اینترنت با صد‌ها میلیارد وب‌سایت نمایه شده، به طرز غیرقابل باوری بخش اعظم زندگی مدرن را به خود اختصاص داده است. اما در حالی‌که کاربران سراسر جهان برای دسترسی به کتاب‌ها، تصاویر، مقالات خبری و دیگر منابع به اینترنت متکی هستند، گاهی اوقات این محتوا‌ها ناپدید می‌شوند. تحلیل جدید این مرکز نشان می‌دهد چگونه محتوای آنلاین ناپدید می‌شود. طبق این تحلیل یک‌چهارم صفحات وبی که بین ۲۰۱۳ تا ۲۰۲۳ میلادی وجود داشتند، در اکتبر ۲۰۲۳ قابل دسترسی نبودند. در برخی موارد دلیل این امر آن بود که یک صفحه حذف شده یا از یک وب‌سایت فعال پاک شده است. درخصوص محتواهای قدیمی‌تر این روند بدتر است. حدود ۳۸ درصد از صفحات وبی که در ۲۰۱۳ وجود داشتند اکنون در دسترس نیستند. اما تعداد وب‌سایت‌هایی که در ۲۰۲۳ وجود داشتند، اکنون حذف شده‌اند. «پوسیدگی دیجیتال» در بسیاری از فضاهای آنلاین رخ می‌دهد. کارشناسان لینک‌هایی که از بهار ۲۰۲۳ میلادی روی وب‌سایت‌های دولتی و خبری و همچنین در بخش منابع صفحات ویکی پدیا وجود داشت را بررسی کردند. تحلیل آن‌ها نشان داد ۲۳ درصد وب‌سایت‌های خبری حداقل یک لینک نارکارآمد دارند که این شاخص در وب‌سایت‌های دولتی ۲۱ درصد است. سایت‌های خبری با درصد بالای ترافیک و مواردی با ترافیک اندک احتمالاً حاوی لینک‌های معیوب هستند. وب‌سایت‌های دولتی محلی مانند صفحات شهرداری‌ها و… احتمالاً لینک‌های معیوب دارند. ۵۴ درصد صفحات وب‌سایت حاوی حداقل یک لینک در بخش منابع خود هستند که به صفحه‌ای اشاره دارد که دیگر وجود ندارد. از هر پنج توئیت یک مورد چند ماه پس از پست شدن دیگر در سایت‌ها قابل مشاهده نیست. در ۶۰ درصد این موارد حساب کاربری که محتوا را منتشر کرده بود، خصوصی شده بود، تعلیق یا به‌طور کامل حذف شده بود. در ۴۰ درصد موارد دیگر صاحب حساب توئیت را پاک کرده بود. برخی از انواع توئیت‌ها بیشتر از بقیه ناپدید می‌شدند. بیش از ۴۰ درصد توئیت‌های نوشته شده به زبان ترکی یا عربی سه ماه پس از پست شدن، دیگر قابل مشاهده نبودند. توئیت حساب‌های کاربری با پروفایل پیش‌فرض بیشتر احتمال داشت از دیدم عموم ناپدید شود.