گروه خودرو- به گفته کارشناس صنعت خودرو، مشکل اصلی که در رابطه با خصوصیسازی وجود دارد، از سوی دولتیهاست نه بخشخصوصی و دولتها در پس این به عقب انداختنها، پنهان میشوند و موضوع اهلیت را بهانه میکنند. به گزارش مناقصهمزایده، امیرحسن کاکایی؛ کارشناس صنعت خودرو، درباره اهلیت داشتن در امر خصوصیسازی، گفت: اینکه هر امری […]
گروه خودرو- به گفته کارشناس صنعت خودرو، مشکل اصلی که در رابطه با خصوصیسازی وجود دارد، از سوی دولتیهاست نه بخشخصوصی و دولتها در پس این به عقب انداختنها، پنهان میشوند و موضوع اهلیت را بهانه میکنند. به گزارش مناقصهمزایده، امیرحسن کاکایی؛ کارشناس صنعت خودرو، درباره اهلیت داشتن در امر خصوصیسازی، گفت: اینکه هر امری نتیجه خوبی دربر داشته باشد یا نه، بستگی به این دارد که چه هدفی در اجرای آن در نظر گرفته شده است؛ بهطور مثال زمانی که مجموعهای با هدف تولید خودرو راهاندازی میشود، میتواند بنز آلمان باشد و بهترین خودروهای جهان را تولید کند، یا بوگاتی فرانسه باشد و برای ثروتمندان خودرو تولید کند یا تاتا در هند باشد که ارزانترین خودروهای جهان را تولید کند و یا تویوتا باشد که باکیفیتترین خودروهای دنیا را تولید میکند. بنابراین، این هدف است که نشان میدهد چه شخصی میتواند مناسب اجرای پروژه باشد. وی افزود: در همین حال در کشور اصطلاحی رایج و شایع شده به نام منافع مردم یا همان صلاح مردم و همه مقامات مسئول و نمایندگان مجلس هر قانونی وضع میکنند و یا هر سیاستی را اجرا میکنند از این عبارت یاد میکنند. اما وقتی گفته میشود این صلاح چیست و برای آن معیارهای کمی تعریف کنید، هیچ حرفی برای گفتن ندارند. این استاد دانشگاه، ادامه داد: در همین راستا مشکل اصلی وزارت صمت در موضوع خصوصیسازی این نیست که آدم اهل را پیدا کند، بلکه مشکل این است که نمیداند هدف چیست؟ صلاح مردم که هدف نیست، آرزوی ماست. کاکایی؛ تصریح کرد: در سیاستگذاری برای خصوصیسازی باید روشن شود که چه میخواهیم و دادههای کمی به این منظور تهیه کنیم. وی اظهار کرد: دولت به واقع نمیداند چه کاری در این زمینه میخواهد انجام دهد و در این موضوع بهانه اهلیت را میآورد در حالی که اهلیت بستگی به هدف دارد چون هدفی نیست، پس خصوصیسازی هم اجرا نمیشود. این کارشناس صنعت خودرو، اضافه کرد: کسی اهلیت دارد که تجربه، سرمایه و برنامه لازم را داشته باشد؛ لزوم برخورداری از سرمایه از آن جهت اهمیت دارد که تولیدکننده بخشخصوصی که با سرمایه شخصی، تولید را پیش میبرد نسبت به مدیر دولتی که کارکرد مجموعه در درآمد او تأثیر ندارد، تصمیمات سنجیدهتری میگیرد و در ارتقای بهرهوری میکوشد. کاکایی؛ افزود: وزیر صمت اخیراً در کنار واژه اهلیت از واژه صلاحیت هم استفاده میکنند و اشاره دارند به این موضوع که آنکه طالب در اختیار گرفتن بنگاههای اقتصادی است که اکنون دولت اختیار آنها را برعهده دارد، باید صالح باشد. این در حالی است که کارآفرینان سرمایهدار در کشور ما در جاهایی قانون را دور میزنند تا بتوانند کسبوکار خود را پیش ببرند. به همین دلیل صلاحیت را میتوان امری نسبی برآورد کرد و اگر قرار باشد برای خصوصیسازی زندگی افراد را زیر و رو کنیم، به هیچ نتیجهای نخواهیم رسید مگر اینکه امر را به شخص دارای تجربه، سرمایه و برنامه، واگذار و برای این واگذاری ریسک کنیم و آنچه شدت خطا را در این ریسک کاهش میدهد این است که بدانیم از این واگذاری چه انتظاری باید داشته باشیم. در کشور ما پس از ۴۵ سال از انقلاب، کارآفرینان بزرگی وجود دارند. بنابراین مشکل اصلی که در رابطه با خصوصیسازی وجود دارد، از سوی دولتیهاست نه بخشخصوصی. این استاد دانشگاه، خاطرنشان کرد: به نظر میرسد کسی که میخواهد این واگذاری را انجام بدهد، بیشتر لازم است که اهلیت داشته باشد. وی همچنین یادآور شد: مشکل این است که دولتیها نمیخواهند زیر بار قانون تجارت بروند، قانون تجارت میگوید؛ مدیرعامل و هیئت مدیره حق زیان رساندن به بنگاه اقتصادی و سهامداران آن را ندارد در حالی که شش سال است خودروسازان بزرگ کشور به دستور دولت زیان ایجاد میکنند. بنابراین دولتها در پس این به عقب انداختنها، دارند پنهان میشوند و پاسخگوی عملکرد خود نیستند. نمونه دیگر قیمتگذاری خودروهاست؛ از پیش از عید قرار بود قیمت محصولات ایرانخودرو و سایپا مشخص شود که هنوز نشده است.
سرپرست دفتر صنایع خودروی وزارت صمت، اعلام کرد که تولید خودروسازان داخلی در سالجاری به حدود یک میلیون و ۲۳۰هزار دستگاه رسید. به گزارش مناقصهمزایده به نقل از وزارت صمت، مهرداد خسروی؛ سرپرست دفتر صنایع خودروی وزارت صمت، با اعلام این خبر، اظهار کرد: از ابتدای امسال تا پایان بهمنماه حدود یک میلیون و ۲۳۰هزار […]
گروه خودرو- با توجه به وضعیت کسلکننده و بیرقابت صنعت خودروسازی کشور، همواره شاهد این موضوع هستیم که تکرار تولید محصولات خودروسازان دیگر قابل قبول نیست و دوره گذاشتن پسوند پلاس برای همان خودروهای قدیمی که در سالهای گذشته، خود خودروسازان آپشنهایی را از محصولاتشان کم کردند و با گذشت زمان و اضافه کردن دوباره […]
نماینده اسدآباد در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه خودروسازان به دنبال ایجاد اخلال در بازار خودرو هستند، گفت: خودروسازان افزایش قیمت خودرو را دنبال میکنند. به گزارش مناقصهمزایده، کیومرث سرمدی؛ در جلسه علنی مجلس در تذکری، گفت: امروز خودروسازان در بازار در حال گروکشی از مردم هستند؛ در چنین شرایطی وزارت صمت به خاطر […]
نماینده مردم ورزقان در مجلس شورای اسلامی، درباره زیان انباشته خودروسازان، گفت: خودروسازان نباید به دنبال این باشند که زیان انباشته خود را از جیب مردم بردارند این در حالی است که خودروسازیها به دنبال این هستند که هر ساله این زیان را از مردم بگیرند و خود را با جیب مردم سرپا نگه دارد. […]
دیدگاه بسته شده است.