تولیدات لوازم خانگی در ایران رقابتی نیست

رییس کمیسیون صنعت و معدن اتاق تهران تولیدات لوازم خانگی در ایران رقابتی نیست پور‌قاضی رییس کمیسیون صنعت و معدن اتاق تهران گفت: یکی از خواسته‌های مهم تولیدکنندگان لوازم خانگی در کشور برخورد با قاچاق و جلوگیری از این موضوع است. مهدی پورقاضی در گفت‌وگو با سایت خبری اتاق تهران از تعداد مجوزهای زیاد کارخانه‌ها […]

رییس کمیسیون صنعت و معدن اتاق تهران

تولیدات لوازم خانگی در ایران رقابتی نیست

پور‌قاضی رییس کمیسیون صنعت و معدن اتاق تهران گفت: یکی از خواسته‌های مهم تولیدکنندگان لوازم خانگی در کشور برخورد با قاچاق و جلوگیری از این موضوع است.

مهدی پورقاضی در گفت‌وگو با سایت خبری اتاق تهران از تعداد مجوزهای زیاد کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی حوزه لوازم خانگی در کشور گفت و این‌که و معتقد است در هیچ کجای دنیا تا این اندازه شاهد پراکندگی برند‌ها نیستیم.

وی افزود: تعداد مجوزهای لوازم خانگی در کشور خیلی زیاد است مثلاً در بخش تولید یخچال و فریزر تاکنون تعداد مجوزهای صادر شده ۱۴۰ شرکت است که و این عدد در تولید ماشین لباس‌شویی ۱۲۳ شرکت است و در تولید اجاق گاز ۲۸۰ واحد که واقعاً آمارهای بالایی است و در هیچ کجای دنیا این همه پراکندگی را در برنده‌ها نمی‌بینیم و شاهد نیسیتم.

پورقاضی در ادامه با اشاره به کشورهایی مثل آلمان، ایتالیا و… افزود: این کشور‌ها به جای ده‌ها شرکت و برند در حوزه لوازم خانگی هر کدام یک یا چند برند جهانی و بسیار معتبر دارند که از طریق برون‌سپاری، همکاری‌های مشترک و کار پژوهش توانسته‌اند به این جایگاه برسند و حرفی برای گفتن داشته باشند و سهم قابل توجهی از بازار را هم به دست بیاورند، مثلاً گردش مالی یکی از این شرکت‌ها تنها ۲۱ میلیارد دلار است و در۱۷۰ کشور نمایندگی دارد و فروش می‌کند و خب این قابل مقایسه نیست با آن چیزی که ما در کشور داریم و با این شرایط شرکت‌های ایرانی اصلا توانایی رقابت را ندارند.‌

رییس کمیسیون صنعت‌ و معدن اتاق تهران در شرایطی این حرف‌‌ها را می‌زند که این کمیسیون اتاق دو جلسه قبلی خود را به بررسی وضعیت صنعت لوازم خانگی و چالش‌های آن‌‌ها اختصاص داده است و آن هم در دورانی که شاهد بسته شدن کارخانه‌های مهمی همچون ارج با بیش از ۷ دهه فعالیت هستیم.

پورقاضی در ادامه صحبت‌هایش درباره جلسات کمیسیون در ارتباط با صنعت لوازم خانگی گفت: در این جلسات اعضا انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی و تولیدکنندگان این کالا‌ها مشکلاتشان را مطرح کردن؛ بخش مهمی از چالش‌های این صنعت بیرونی است و به قیمت‌گذاری، قاچاق و… باز می‌گردد و اتاق قصد دارد تا جای ممکن به حل این مشکلات بپردازد.‌

وی در ادامه گفت: بخش قابل توجهی از مشکلات واحدهای تولید لوازم خانگی روی رقابت‌پذیر نبودن یا کمبود رقابت پذیری در این صنعت و واحدهاست؛ چه از لحاظ قیمت و چه از لحاظ کیفیت این صنایع رقابت پذیر نیستند و به همین دلیل هم مصرف‌کننده ناراضی است.

رییس کمیسیون صنعت ‌و معدن اتاق تهران در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به این‌که رقابت در تولید لوازم خانگی بسیار سخت است ولی پتانسیل‌های بالایی در کشور وجود دارد، گفت: یکی از دل نگرانی‌های مهم بسیاری از واحد‌ها و فعالان این حوزه راجع به تعطیلی برخی از بنگاه‌ها و واحدهاست ولی به اعتقاد من این طبیعی است و نباید ناراحت بود زیرا در مقابل ریزش‌‌ها رویش‌هایی اتفاق می‌افتاد و بنگاه‌های جدیدی سر بر می‌آورند، اگرچه ارج از بین رفت ولی در کنار آن واحدهای دیگری راه‌اندازی شده‌اند و با تکنولوژی به روز و مدیریت بهتر در حال کار هستند و محصولات رقابتی‌تری را تولید می‌کنند.‌

پور‌قاضی همچنین در پاسخ به این‌که شرکت‌های ایرانی حوزه لوازم خانگی چقدر نگران واردات هستند، افزود: به اعتقاد من این شرکت‌ها بیش از این‌که نگران واردات باشند بیش‌تر نگران قاچاق هستند، قاچاق به این معنا که کالای لوازم خانگی وارد می‌شوند ولی حقوق ‌و عوارض مصوب را نمی‌پردازند و وقتی که کالایی قاچاق می‌آید دیگر استانداردهای تعریف شده اداره استاندارد را هم نمی‌گذراند و این سلامت و دارایی مردم را به خطر می‌اندازد و به اقتصاد کشور آسیب وارد می‌کند، یکی از خواسته‌های مهم تولیدکنندگان لوازم خانگی در کشور برخورد با قاچاق و جلوگیری از این موضوع است.

رغبت به خرید کالای ایرانی با تولید محصول با کیفیت و قابل رقابت در بازار

مقدسی دبیر فراکسیون اقتصاد مقاومتی مجلس شورای اسلامی گفت: کشورهایی همچون ژاپن و کره ابتدا تنها از کالای ساخت کشور خودشان استفاده کرده و کم‌کم کیفیت محصولات خود را ارتقاء دادند.

سیدمهدی مقدسی درگفت وگو با خانه‌ملت با اشاره به هجمه کالا‌ها و محصولات چینی به بازار ایران، گفت: اگر ما به ساخت داخل توجه کنیم، اقتصاد کشورمان می‌تواند رشد لازم را داشته باشد که این امر نیازمند کار فرهنگی و ایجاد باور ملی هم برای مصرف‌کننده و هم دولت است که می‌خواهد مردم بخش عمده‌ای از نیاز خود را از کالای داخلی تأمین کنند.

وی افزود: واقعیت این است که ما اگر منابع کشورمان را برای خرید کالاهای بی‌کیفیت و بُنجل کشورهای دیگر از جمله چین و ترکیه هزینه کنیم که یا به صورت قاچاق و یا غیرقاچاق وارد کشور می‌شود، به اقتصاد و تولیدملی ضربه زده‌ایم و بازارکار برای کشورهای دیگر ایجاد کرده‌ایم.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان‌کرد: ژاپنی‌‌ها و کره‌ای‌‌ها فرهنگ‌سازی برای استفاده از کالای داخلی را این‌گونه آغاز کردند که ابتدا تنها از محصولات تولید کشور خودشان استفاده کرد و رفته‌رفته کیفیت کالاهای خود را ارتقاء دادند.

مقدسی با بیان این‌که این روش می‌تواند الگوی خوبی برای ما باشد، افزود: باید مادامی که محصولات ایرانی و آن‌چه که در ایران تولید می‌شود، داریم به سمت مصرف آن برویم. البته تولیدکنندگان نیز باید همزمان، نسبت به ارتقای سطح کیفی محصولات خود اقدام کرده و محصولی که قابل رقابت با کالاهای دیگر باشد را تولید کنند.

به گفته وی فرهنگ‌سازی برای مصرف کالای ایرانی بزرگ‌‌ترین خدمت برای ایجاد اشتغال و جلوگیری از بیکاری است.

دبیر فراکسیون اقتصاد مقاومتی مجلس شورای اسلامی ادامه‌داد: بخشی از کالاهای چینی که وارد کشور می‌شود قاچاق است و بخشی از آن نیز با قیمت تمام شده ارزان برای واردکننده وارد می‌شود؛ از این‌رو برای عرضه‌کننده و مصرف‌کننده این جاذبه را ایجاد کرده است در حالی که این کالا‌ها فاقد کیفیت لازم بوده و آسیب جدی به اقتصاد بسیاری از کشور‌ها از جمله اقتصاد کشور ما وارد می‌کنند.

 

عضو کمیسیون صنایع ‌و معادن مجلس با تأکید براین‌که تبلیغ و فرهنگ‌سازی برای مصرف کالای ایرانی بزرگ‌ترین خدمت در راستای ایجاد اشتغال و جلوگیری از بیکاری است‌، تصریح‌کرد: در این میان باید به تولید‌کننده نیز بگوییم که در بخش تحقیق‌ و توسعه در راستای افزایش کیفیت تولیدات خود فکر کرده و گام جدی‌ بردارد.