الزامات جدید برای فعالیت شبکه‌های اجتماعی خارجی در ایران

دبیر شورای عالی فضای مجازی مطرح کرد الزامات جدید برای فعالیت شبکه‌های اجتماعی خارجی در ایران دبیر شورای عالی فضای مجازی از الزامات جدیدی برای فعالیت شبکه‌های اجتماعی خارجی در ایران خبر داد و گفت: این الزامات به صورت پیشنهاد به شورای عالی فضای مجازی ارایه شده است. به گزارش مهر، ابوالحسن فیروزآبادی در حاشیه […]

دبیر شورای عالی فضای مجازی مطرح کرد

الزامات جدید برای فعالیت شبکه‌های اجتماعی خارجی در ایران

دبیر شورای عالی فضای مجازی از الزامات جدیدی برای فعالیت شبکه‌های اجتماعی خارجی در ایران خبر داد و گفت: این الزامات به صورت پیشنهاد به شورای عالی فضای مجازی ارایه شده است.

به گزارش مهر، ابوالحسن فیروزآبادی در حاشیه سیزدهمین کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی در جمع خبرنگاران در پاسخ به سؤالی مبنی بر مصوبه جدید شورای عالی فضای مجازی در خصوص فعالیت شبکه‌های پیام‌رسان موبایل و شبکه‌های اجتماعی اظهارداشت: کلیات پیشنهادی از سوی مرکز ملی فضای مجازی در مورد فعالیت شبکه‌های اجتماعی خارجی و شبکه‌های اجتماعی داخلی به تصویب شورای عالی فضای مجازی رسید.

وی با بیان این‌که این پیشنهاد حاصل اخذ نظر از تمامی فعالان حوزه فضای مجازی و ذی‌نفعان و دانشگاهیان است، افزود: براساس این پیشنهاد الزاماتی را برای فعالیت شبکه‌های اجتماعی خارجی در ایران تعیین کرده‌ایم که در صورت تصویب در شورای عالی فضای مجازی قابل اجرا خواهد بود.

فیروزآبادی گفت: بر مبنای این تصمیم شبکه‌های خارجی که در ایران فعالیت خواهند داشت باید نماینده حقوقی داشته باشند و به ثبت برسند. در همین حال باید دیتای خود را به داخل ایران منتقل کنند.

دبیر شورای عالی فضای مجازی با اشاره به این‌که امروزه برخی کشور‌ها مانند چین این الزامات را برای فعالیت شبکه‌های اجتماعی خارجی در نظر گرفته‌اند، گفت: حتی در کشوری مانند چین این الزام وجود دارد که شرکت‌های اقتصادی نیز حق ندارند اطلاعات را از کشور خارج کنند. در این رابطه ما نیز پیشنهادمان در خصوص فعالیت شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان خارجی بر این منوال خواهد بود.

فیروزآبادی گفت: در پیشنهاد دیگری موضوع سیاست‌های تشویقی شبکه‌های اجتماعی داخلی مدنظر قرار گرفت به این‌ترتیب که شبکه‌های ایرانی داخلی با مالکیت ایرانی، نرم‌افزار داخلی و مدیریت ایرانی شکل بگیرند که بانک اطلاعاتی آن‌ها نیز در داخل ایران خواهد بود.

وی افزود: براساس این سیاست‌های تشویقی چنان‌چه این شبکه‌ها تا یک میلیون مشترک داشته باشند، به آن‌ها اجازه تبلیغات خواهیم داد. چنان‌چه از یک تا ۳ میلیون مشترک داشته باشندسازمان‌های دولتی تبلیغاتشان را روی این شبکه‌ها انجام می‌دهند و در صورتی که این شبکه‌ها از ۳ تا ۵ میلیون مشترک داشته باشند اجازه عرضه خدمات بانکی و دولت الکترونیکی روی آن‌ها صادر می‌شود. در همین حال این شبکه‌ها به عنوان شرکت‌های دانش‌بنیان تلقی می‌شود و از مزایای قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان بهره می‌برد.

دبیر شورای عالی فضای مجازی گفت: همچنین برای شبکه‌های اجتماعی داخلی که بالاتر از ۵ میلیون مشترک داشته باشند اجازه اتصال به شبکه فراهم خواهد شد و به عنوان اپراتور تلقی می‌شوند به این ترتیب این شرکت‌ها می‌توانند بدون پرداخت هزینه اپراتوری که هم‌اکنون برای اپراتورهای ارتباطی ۳۰۰ میلیون یورو در نظر گرفته شده است به عنوان یک اپراتور فعالیت کنند.

فیروزآبادی تأکید کرد: این پیشنهادات به شورای عالی فضای مجازی ارایه شده و کلیات آن به تصویب رسیده است.

۷۰۰ کانال و صفحه اجتماعی پرمخاطب به ثبت رسیدند

فیروزآبادی تصریح‌کرد: همینطور نیز تصمیم گرفته شد فعالیت شبهه رسانه‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی فعالیت می‌کنند ساماندهی شود. بر این اساس مقرر شد شبکه‌هایی که دارای بیش از ۵ هزار مخاطب هستند اطلاعات هویتی خود را به صورت داوطلبانه در سامانه وزارت ارشاد به ثبت برسانند.

دبیر شورای عالی فضای مجازی گفت: در صورتی که این شبکه‌ها این اقدام را انجام ندهند فعالیت آنها غیرقانونی تلقی می‌شود.

وی با اشاره به این‌که در این زمینه شاهد استقبال خوبی از فعالان شبهه رسانه‌ها هستیم، در پاسخ به مهر گفت: تا دو روز نخست اعلام شده برای این طرح بالغ بر ۷۰۰ کانال و صفحه اجتماعی دارای بیش از ۵ هزار مخاطب در سامانه وزارت ارشاد به ثبت رسیده است.

 

فیروزآبادی افزود: برای رسانه‌هایی که می‌خواهند به صورت قانونی در کشور فعالیت کنند، این موضوع کفایت می‌کند و در مورد برخورد با شبکه‌ها و کانال‌هایی که به صورت غیرقانونی فعالیت خواهند داشت، به موقع تصمیم می‌گیریم.